Het succes van Cyworld
Op Communities Dominates Brands geeft Benjamin Joffe, auteur van ‘Inside Cyworld’, zijn visie op het succes van Cyworld, de Zuid-Koreaanse online community, tegenhanger van MySpace, Facebook en Hyves. En dat het een succes is, blijkt niet alleen uit het aantal gebruikers (18 miljoen op 48 miljoen inwoners), maar vooral uit de opbrengsten van 76 miljoen euro in 2005 (want daar gaat het uiteindelijk toch om).
Het succes begint bij de visie van de oprichter, die in 1999 afstudeert op het onderwerp ‘trust based information sharing’. Voeg daarbij externe factoren die flink meewerken: de opmars van digitale fotografie plus de hoge penetratie van breedband. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog lang niet, er moet wel iets onderscheidend zijn. In het artikel wordt de switch van massa- naar microcommunicatie genoemd, als een goed voorbeeld van Cyworld om naadloos aan te sluiten bij wat de buitenwereld zoekt. De mogeljkheid om de eigen homepages (minihompy) volledig zelf in te richten (inclusief muziek naar keuze) waarin men verder gaat dan welke concurrent dan ook, vormt een belangrijk onderscheid. Ook is er goed gekeken naar gemaakte fouten door concurrenten. Andere onderscheidende factor: registreren kan alleen onder de eigen naam in combinatie met een identiteitsnummer, wat fraude tegengaat en digitale eerlijkheid bevordert, iets anders dan het MySpace probleem met privacy.
In de lezenswaardige posting worden nog twee interessante bronnen aangehaald: Het Inside Cyworld blog (diverse actuele berichten over CyWorld) en een groot gedeelte van het uitgevoerde onderzoek (pdf, 2,16 Mb).
Heb het artikel ook gelezen en het is inderdaad zeer de moeite waard. Meest interessant vond ik nog het businessmodel van Cyworld dat volgens eigen zeggen het beste is te vergelijken met Habbohotel (HH):
(…) HH is the closest to Cyworld in business models, but is very limited in terms of presentation of the self and very ‘ego-oriented’. For MySpace, it is not clear if the clients are users or advertisers and this is likely to have a very strong impact on the service popularity. Cyworld stayed away from advertising largely for this reason. 2L is a very interesting service that has the potential to way beyond ‘ego’ issues, but is rather complex while a 6-years old Korean kid can use Cyworld. Last, 2L is totally online while Cyworld offers also mobile and more importantly offline extensions to buy/sell real-life things, making it a powerful marketplace. (…)
Ik heb niks meer dan lof voor de eigenaars van Cyworld 🙂
@HH “For MySpace, it is not clear if the clients are users or advertisers”: precies hier draait het om. ALLES draait ALTIJD om de eindconsument. Zelfs toen we net krant, radio of televisie kregen. Het feit dat het fenomeen ‘adverteren’ uberhaupt is ontstaan komt doordat de consument niet kón betalen doordat de consument anoniem was bij radio en televisie. En tegelijkertijd was er behoefte aan meer informatie. Consumenten wisten van niks. Reclame was daarom welkom in kranten en ook op radio en TV werd het goed bekeken. De wereld is echter aan het veranderen, de consument verdwijnt uit de anonimiteit en alleen die merken die rechtstreeks werken voor de consument overleven. CyWorld zit dus helemaal goed.
Koreanen zijn erg collectief. Als er iets aanslaat, slaat het meteen massaal aan! Voorbeelden: breedband Internet, Starcraft, mobiele TV, social networking.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!