Like.com is eerste visuele zoekmachine
Like.com is de eerste shopping zoekmachine die kan zoeken naar ‘plaatjes zoals dit’. In het voorbeeld laarzen zoals deze maar dan… in het rood, met precies zo’n punt, met zo’n hak, met zo’n patroon e.d. Like.com is gemaakt door Riya, een firma die al eerder met gezichtherkenning op de proppen kwam. Deze laatste zoekmogelijkheid is in beta terwijl Like.com nog in alpha stadium verkeerd maar wel al publiek te testen is. Op dit moment is het nog beperkt toch tassen, juwelen, schoenen, horloges en kleding. Aardig is dat je ook celebreties kan aanklikken: ‘laarzen zoals zij hier aanheeft’.
Deze technologie staat nu nog in de kinderschoenen maar heeft een grote toekomst. Met dit soort technologie kunnen we straks alles om ons heen gaan herkennen. We hoeven ons mobieltje er maar op te richten: We loopt daar? Van wie is die auto? Wat is dat voor een beest? Niet in de laatste plaats erg leerzaam voor kinderen. We hoeven ons mobieltje er maar op te richten en ze weten het. En vervolgens kunnen we meer informatie opvragen, het direct kopen of aanbevelen aan anderen. Dat het marketing zal veranderen staat vast. Met een druk op de knop.
Groovy! Ik heb meteen al een paar coole horloges gespot die je anders niet tegenkomt (en ik kom veel in retail… 🙂 )