E-mailmarketing Onderzoek 2006

13 november 2006, 06:43

E-mailmarketing Onderzoek 2006

Robert de Boer verwees in zijn verslag van het E-mail Marketing Conferentie 2006 al naar het eerste grote Nederlandse e-mailmarketing onderzoek van Twinkle en Emailgarage.com. Dit weekend verwijst Pieter Stroop op Resultblog naar het rapport op Twinkle.nl (pdf).

Nog even een paar kengetallen: Een totaal van 261 Nederlandse bedrijven nam deel aan dit onderzoek door middel van een volledig ingevulde online enquête. 56% van hen is afkomstig uit een b2b-omgeving, de rest uit de b2c- en non-profitsector. 77% van de ondervraagde Nederlandse bedrijven gebruikt e-mail in zijn marketingmix. Van de organsaties die nog geen gebruikmaken van e-mailmarketing is 74% van plan hier het komende jaar mee te starten. De belangrijkste redenen dat deze bedrijven nog geen e-mailmarketing hebben opgenomen in hun communicatie, is voornamelijk het ontbreken van de juiste tools, gebrek aan goede contactdatabases en een tekort aan kennis. Op dit moment is het uitbouwen van de e-maildatabase het belangrijkste aandachtspunt. Op de tweede plaats wil men zich toeleggen op een meer gesegmenteerd e-mailen, wat overigens ook op langere termijn de aandacht zal genieten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Pieter Stroop

    Ik denk dat de resultaten in het onderzoek ook nog beinvloed worden door het feit dat de helft van de ondervraagde partijen in de b-to-b handel zitten, waar email-marketing nog wat onderontwikkeld is. Ook zijn de bedrijven uit veel verschillende branches afkomstig – en niet alle branches zijn altijd even actief in email-marketing. Ik neem aan dat binnen de e-commerce, reis en retail wereld het meten van ROI en het gebruik maken van segmentatie veel dieper is gepenetreerd.


    13 november 2006 om 15:15
    Kasper Katje

    3x raden hoe men de CD-roms vult met e-mailadressen en andere gegevens daar bij Adhocdata…

    Laat men daar door de mazen in de wet het etiket ‘spam’ nog krampachtig weten te omzeilen, een dergelijke post hier beschouw ik ronduit als commentspam. Foei.


    13 november 2006 om 16:40
    Bikkel

    Bij EasyStart kunt je e-mailadressen kopen van alle startende ondernemers. 100% vulling én 100% geverifieerd.

    Elke maand 2.000 nieuwe (e-mail)adressen erbij. Uniek in Nederland, niemand heeft deze adressen!

    Zij verzamelen die adressen door aan startende ondernemers gratis ondernemingsplan software aan te bieden en gratis helpdesk etc..


    15 november 2006 om 14:04
    Joop

    Tja Mailswap…. net zoiets als: “het kweken van wiet is strafbaar, het verkopen niet”

    Alleen andersom bij hem…. fijn dit soort gastjes…


    4 januari 2007 om 16:58
    Bas

    Fijne mensen bij Ad Hoc…

    Vandaag spam ontvangen via de database van Ac hoc data. Op de site zeggen ze dat je het niet mag gebruiken voor spam, maar goed dat is natuurlijk niet te controleren en het gebeurt toch.

    Ik heb daarom contact met Ad Hoc Data opgenomen om te vragen ons email adres te verwijderen uit hun database. Dat werd echter geweigerd. Wettelijk niet verplicht, blah blah.

    Ze zijn bezig aan een opt-out systeem maar dat is nog niet operationeel. Mocht dat er zijn dan kunnen we ons tzt uitschrijven.

    Suggestie is dan om maar ons email adres bij de KVK ook te verwijderen.

    Voorlopig is Ad Hoc dus een van de leveranciers voor spammers. 450.000 adressen voor weinig.

    Het mag allemaal dan wel, maar ik vind het niet netjes.

    Zelf hebben we ook een aantal sites met mailinglists (ook b2b) en we maken daar altijd gebruik van het opt-in principe wat uitstekend werkt en duurzame relaties kweekt.

    Mijn advies:

    Probleer via opt-in je contacten te verzamelen. Speciale acties kunnen dit een boost geven. Geef in de nieuwsberichten ook aan hoe je aan het adres bent gekomen en maak er ook een informatieve nieuwbrief van. Dit kan je een hoop ellende besparen.


    25 januari 2007 om 13:00
    thijm

    Aan de reacties vna Jeroen en Bikkel kun je zien dat het best zielig is die email branche iig

    Nee die jeroen en Bikkel komen er wel…..Durven jullie eigenlijk wel op een borrel te vertellen wat jullie doen? Ik zou het niet durven iig.

    I thinking of a blacklist


    25 januari 2007 om 14:20
    thijm

    Aan de reacties van Jeroen en Bikkel kun je zien dat het best zielig is die email branche iig

    Nee die jeroen en Bikkel komen er wel…..Durven jullie eigenlijk wel op een borrel te vertellen wat jullie doen? Ik zou het niet durven iig.

    I’m thinking of a blacklist


    25 januari 2007 om 14:23
    KvK

    Beste Bas,

    Je hoeft je e-mailadres niet te verwijderen bij de KvK, want de KvK levert nooit e-mailadressen uit, evenals faxnummers.

    Ik heb 5 jaar als Product Manager Handelsregister Online gewerkt, dus ik weet het exact.


    25 januari 2007 om 14:33
    Kasper Katje

    Thijm, niet alles meteen over 1 kam scheren aub.


    25 januari 2007 om 15:38
    klaas

    Onkruid vergaat niet. Ik kreeg een paar dagen geleden in een ouwe mailbox (die vnl werd gebruikt voor Nigeriaanse scam baiting e.d.) een stukkie spam van een firma die ik vooralsnog niet aan de schandpaal zal nagelen, met de medededeling dat mijn adres afkomsting was van de firma AdHoc die Kamer van Koophandel adressen verhuurt. Onmogelijk, ik ben nooit bij de KvK ingeschreven geweest. Dat dit tuig van Ad Hoc Data BV nog nooit eens flink aangepakt is voor hun smeerlapperij is mij een raadsel.


    24 september 2012 om 18:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!