Online display advertising 3e kwartaal 2006 stijgt naar € 30,6 miljoen
IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online mediabestedingen over het derde kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties kwamen in dit derde kwartaal uit op 30,6 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 21,9 miljoen. De groei naar € 30,6 miljoen in het derde kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40%. Igor Beuker, voorzitter IAB Nederland licht toe:
“De groei van 40% ten opzichte van 2005 is uitstekend. Opvallend is ook de groei van e-mail binnen display advertising. De search engine bestedingen bij marktleider Google over het derde kwartaal zullen goed zijn voor ruim € 40 miljoen netto. Online display advertising en search engine advertising samen, komen dus in het derde kwartaal van 2006 uit op € 71 miljoen netto. Met het vierde en beste kwartaal op komst, is het veilig om te concluderen dat de totale netto online mediabestedingen in 2006 de magische grens van €250 miljoen ruimschoots zullen overschrijden.”
Branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in 2006 zijn Media met 23,9%, Financiële Dienstverlening met 13,5%, Telecom & ICT met 13,3%, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,1% en Retail met 5,9%.
De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 57,7% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 23,14%, e-mail 5,9%, search 5,5%, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,1% en overig 2,68%.
bron: persbericht IAB
Zie ook:
Toch een interessant verschil in benadering;
Erwin Boogert spreekt over ” Bedrijven beginnen button en banners duidelijk te mijden. ”
IAB: ” De groei naar € 30,6 miljoen in het derde kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40%”
Hoewel ik Erwin waardeer, kies ik toch voor de benadering van Igor, die ik ook meer bij de werkelijkheid vind passen. Zoals elk jaar vind ik de inschattingen laag, omdat een aantal exploitanten niet is meegenomen, net als cross-border bestedingen en directe bestedingen tussen bureaus en titels. Uit eigen ervaring (Speurders.nl) weet ik dat de bestedingen ‘door het dak gaan’. Video, rectangles, leaderboards, steeds meer, en ook MKB weet de weg naar Display goed te vinden (hoewel we soms zelf de campagnes moeten redesigen, maar da’s een leuke afleiding).
Hoewel ik Marc Brinn en Sergey Duijndam die 140 miljoen gun, is dit bedrag inmiddels via zoveel ‘betrouwbare, eerste hands bronnen’ bij iedereen terecht gekomen dat ik moeite heb om hier geen spindoctoring in te zien.
Ik snap Erwin Boogert niet.
Hoe kun je hier nou uit concluderen dat ruim 57% van het bduget naar tekstadvertenties bij Yahoo en Google gaat? Het netwerk van IAB bestaat nota bene uit partijen als WebAds, AdLINK, Tradedoubler, ilse media etc – allemaal partijen die aan banner-advertising doen. Search-partijen ontbreken in het IAB-netwerk, iets dat overigens terecht vaak als kritiekpunt wordt aangemerkt.
/toevoeging – oh wacht even, ik zie dat het persbericht meldt dat er 40 miljoen naar search engine advertising gaat. Misschien dat het IAB eens kan uitleggen hoe “search 5,5%” dan opgevat moet worden.
de daling van de bestedingen in het derde kwartaal is niet nieuw. hetzelfde gebeurde ook in 2003, 2004 en 2005.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!