Submarine wint Europese prijs
Wenen, zo vlak voor de kerst, is romatisch met zijn Kerstmarkten; al blijven temperaturen van 18 graden boven nul onnatuurlijk in zo’n omgeving. Maar een weekendje EUROPRIX Top Talent Festival is ook niet te versmaden. Discussies met experts, professoren en instructeurs over interactieve media, content en techniek. In de wandelgangen werd gediscussieerd over het toevoegen van interactive marketing projecten voor studenten en jonge producenten tot de 30 jaar. En aan het einde een grootsgala, waar het Nederlandse bedrijf Submarine de categorieprijs games wint.
Het was de negende keer dat het EUROPRIX Top talent Festival werd gehouden. Het begint met een wedstrijd met inzendingen van content en technische projecten uit 29 landen. Uit de inzendingen – dit jaar 316 uit 29 Europese landen – worden per categorie maximaal maximaal drie projecten genomineerd. Twee leden van de genomineerde teams worden uitgenodigd voor een weekend Wenen van donderdag tot en met zondag. Ze krijgen fora aangeboden met topexperts zoals Curtis Wong, manager of Microsoft Next media Research Group; Damien Marchi, new media senior producer bij Streampower en bedenker van projecten op het gebied van narrowcasting en interactieve televisie; Frank Nuovo, creative director en designer bij Vertu/Nokia, o.a. ontwerper van de Communicator. Maar ook de teams presenteren zichzelf voor de mede-genomineerden, netjes volgens de lijst van genomineerden en er is uiteraard ’s avonds een disco.
Op de Gala-avond stijgt de spanning ten top. In het Arsenaal van Wenen worden de prijswinnaar gepresenteerd door ex-winnaars. Dit jaar waren er twee Nederlandse projecten genomineerd. De game Tulse Luper Journey van Submarine kreeg de prijs in de categorie Games. De jury viel voor de mysterieuze omgeving, kwaliteit van beeld en muziek en voor de productiemethode met verschillende gemeenschappen. Bij het festival en het gala waren delegaties van de Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Noord Nederland en de TU Delft aanwezig.
In de wandelgangen heeft de Stichting EUROPRIX.nl bij de leiding van het festival de categorie interactive marketing projects voor studenten en jonge producenten onder de 30 jaar aangekaart. Er is nog geen harde toezegging, maar de suggestie is goed ontvangen.