Hoe widgets je bekendheid en sales kunnen verbeteren
Dit artikel werd 6 oktober 2006 geplaatst op UZY.nl en op verzoek opnieuw geplaatst op Marketingfacts
Pop quiz, hotshot! Wat hebben Google, Nokia, Yahoo, MySpace, Microsoft en Netvibes met elkaar te maken? Naast het feit dat het allemaal succesvolle bedrijven zijn, hebben ze ook op één of andere manier te maken met een nieuw marketing fenomeen: widgets.
Wat is een widget?
Een widget is een mini-internetapplicatie die op een makkelijke manier in een internetpagina geïntegreerd kan worden. Klinkt lastiger dan het is en is misschien beter uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Neem de muzieksite Last.fm, waar mensen kunnen insturen naar welke muziek ze luisteren. Zo maak ik ook gebruik van deze dienst:
Bovenstaand plaatje is een overzicht van de laatste drie liedjes die ik heb afgespeeld. Door het plaatsen van een klein stukje HTML was het voor mij mogelijk om een bepaalde functionaliteit (het weergeven van muziek die ik recentelijk heb afgespeeld) van een bepaalde dienst (Last.fm) te integreren in een internetpagina (deze weblogpost).
Een ander bekend voorbeeld is natuurlijk de YouTube player die je overal tegenkomt: door het plaatsen van een klein stukje code maak je je pagina met een streaming video van dat ene hilarische filmpje een stuk aantrekkelijker voor bezoekers.
Waar wordt gebruik gemaakt van widgets?
Er zijn veel pagina’s die door de gebruiker zelf tot op een zekere hoogte kunnen worden aangepast, zelfs zo ver dat je zelf stukjes HTML code kan plaatsen.
- Sociale netwerken
De profielenpagina’s van bekende sociale netwerken als MySpace of Bebo zijn de primaire doelgroep voor de meeste bedrijven die widgets aanbieden. De grote vrijheid in het aanpassen van je profielpagina op deze sites heeft voor de popularisatie van widgets geleid. Social network blog Mashable heeft hier een interessant artikel over, treffend genaamd Feeding the MySpace Beast. - Online startpagina’s
Dat online startpagina’s een big deal zijn was al bekend: zowel Google, Microsoft als Yahoo hebben hiervoor een product, terwijl ook alternatieven als Netvibes en Pageflakes populair zijn. Ook deze startpagina’s worden gekenmerkt door een hoge aanpasbaarheid: vrijwel elk blokje kan worden ingevuld met content naar de keuze van de gebruiker. Het is duidelijk dat ook hier widgets een prima thuis kunnen vinden. - Weblogs
Zoals hierboven ook al aangetoond zijn ook weblogs uitstekend geschikt om widgets in te integreren. Het is zelfs zo dat vele online weblogdiensten zoals bijvoorbeeld SixApart vele plugins aanbieden die het plaatsen van widgets nog meer vermakkelijken. - Op je desktop
De oorsprong van widgets ligt verrassend genoeg niet “online”, maar is begonnen als een toepassing die vooral gebruikt werd op desktops. Het bedrijf Konfabulator (inmiddels overgenomen door Yahoo) was één van de eersten die grootschalig gebruik van widgets op de desktop mogelijk maakte. Ook Apple viel de handigheid van deze widgets op en integreerde het al snel in het MacOS operating system. - Mobiel
Een recente ontwikkeling in het gebruik van widgets is de liefdevolle omarming van mobiele aanbieders. Onder andere Nokia is flink bezig om een platform uit te rollen voor widgets op je mobiele telefoon genaamd Widsets. Na het installeren van dit Java platform heb je toegang tot talloze widgets via de Widsets manager.
Nieuwe businessmodels
De doorbraak van widgets heeft ook gezorgd voor nieuwe businessmodels. Zo heb je bijvoorbeeld MyPickList, een site waar je een lijst kan maken van bepaalde producten die je wil aanraden aan mensen die op jouw blog of profiel komen. Door het plaatsen van de widget kan je vervolgens deze lijst tonen en wanneer iemand iets koopt krijg jij een deel van de opbrengst.
Ook de strategie om een bedrijf compleet te richten op het laten integreren van je product in bijvoorbeeld MySpace komt steeds meer naar voren. Een bedrijf als Photobucket lijkt hier bijvoorbeeld veel succes mee te hebben, maar zijn tegelijkertijd erg afhankelijk van de grillen van MySpace (later meer hierover). De vraag is dus of je überhaupt succesvol kan worden en wanner je dit bent, hoe waardevol dit succes nou eigenlijk is.
Widgets in Nederland
Helaas moet ik constateren dat er op dit moment in Nederland nog weinig wordt gedaan met widgets. Zowel het gebrek aan plaatsingsmogelijkheden als een beperkt aanbod van interessante Nederlandse widgets zorgt ervoor dat op dit moment het aanbieden van widgets niet een prioriteit is voor de meeste bedrijven. De enige sites waar ik het principe nog een beetje zie terugkomen zijn nieuwssites, bijvoorbeeld op NU.nl (een applet, brr) en Tweakers.
Een partij als Hyves maakt het op dit moment nog niet mogelijk om widgets te kunnen plaatsen op een Hyves profielpagina, doodzonde. Het zou de pagina’s persoonlijker en aantrekkelijker kunnen maken. Ook zou de acceptatie van een grote Nederlandse partij als Hyves bedrijven kunnen stimuleren om zich te gaan richten op widgets.
Bedrijven in Nederland waarbij widgets een mooie aanvullen kunnen vormen zijn bijvoorbeeld:
- Veilingsites
Sites als Marktplaats en Speurders kunnen hun exposure verbreden door aan hun leden een widget aan te bieden waarmee ze bijvoorbeeld hun lopende veilingen kunnen publiceren. Voor zowel het lid als de site interessant: meer gerichte en waardevolle bezoekers voor de advertentie. - Webwinkels
Zoals al eerder vermeld in dit artikel kan het voor webwinkels een aantrekkelijke optie zijn om aan mensen een makkelijke manier aan te bieden om wat geld of tegoeden te kunnen verdienen. Door het aanbieden van een widget met producten en het delen van opbrengsten als iemand via deze lijst het product daadwerkelijk koopt. Wellicht iets voor Bol.com of Wehkamp. Zelfde principe kan trouwens worden toegepast op vacaturesites.
Opstelling MySpace
Het is echter niet alleen rozengeur en maneschijn in widgetland. Het social network MySpace lijkt zich steeds agressiever te gedragen tegenover widgets die geplaatst worden door leden op hun profielenpagina’s. Zo werden de videospelers van YouTube en Revver een tijdje geleden geblokkeerd ten faveure van het eigen MySpace video (blokkade later opgeheven na protesten) en nu blijkt ook dat de widgets van de video-chat dienst Stickam geweigerd worden.
Een andere aanpassing die veel ophef veroorzaakte was het veranderen van een specifieke Flash instelling. Hierdoor was het niet meer mogelijk om te linken naar externe pagina’s vanuit een Flash object, waardoor het een stuk moeilijker werd om een widgets te verspreiden.
Het is duidelijk dat MySpace steeds feller probeert om derden uit hun domein te verjagen, om vervolgens soortgelijke diensten onder eigen merk aan te bieden. Sterker nog, ze geven zelfs toe dat dit onderdeel is van een strategie.
De toekomst van widgets
Dat nu ook Google haar eigen widgets openbaar stelt is alleen maar een bevestiging. Daar waar eerst deze zogenoemde “gadgets” alleen maar op de persoonlijke homepage van Google te gebruiken waren, zijn alle 1200 nu ook beschikbaar gesteld voor iedereen om te gebruiken.
Door de steeds groter wordende modularisatie van het internet lijken widgets wel eens een belangrijk wapen te kunnen worden voor bedrijven. Het is makkelijker om mensen beter aan een merk te kunnen binden, meer bezoekers binnen te halen en zelfs meer directe omzet te genereren: widget marketing wordt een belangrijke nieuwe online strategie.
Het aanbieden van widgets zal voor een bedrijf met een enigszins serieuze online strategie noodzaak worden. Het liefst zijn de widgets zoveel mogelijk aanpasbaar in kleur en vorm: hoe persoonlijker, hoe beter!
Ook de laatste tijd is er veel activiteit rond widgets. Zo was er op 6 november Widgets Live, een conferentie met als enige onderwerp, inderdaad, widgets. Dit was onder meer aanleiding voor TechCrunch om een paar nieuwe widgets onder de loep te nemen, waarbij eigenlijk alle reacties wel positief zijn over het gebruik en de intrede van widgets.
Ook bedrijven die zich geheel focussen op het ontwikkelen van gesponsorde widgets beginnen steeds meer op te duiken. Zo heb je bijvoorbeeld LabPixies, een bedrijf dat samen met onder andere Amazon, Apple en Yahoo widgets ontwikkelt en hier ook geld mee verdient.
Steve Rubel van Micro Persuation gaat zelfs zo ver dat hij spreekt over widgets als een onderdeel van “web 3.0”:
The future of the web (dare I say Web 3.0?) will look just like a Swiss Army Knife and it’s going to be extremely disruptive
Veel activiteit op het gebied van widgets dus! Ik ben benieuwd of er inmiddels in Nederland al wat meer wordt gedaan op het gebied van widget marketing, zijn er nog mensen op Marketingfacts met interessante initiatieven?
In Nederland kennen we sinds vorig jaar natuurlijk het onvolprezen Rijkswidget van het Rijksmuseum in Amsterdam, zie http://www.rijksmuseum.nl/widget
Dit artikel geeft inderdaad goed weer wat widgets zijn en kunnen betekenen.
Ook op facebook (een site die in het artikel echter niet wordt vermeld) wordt hier gretig gebruik van gemaakt. Het is naar mijn idee dan ook iets wat de site zo sterk maakt. Beter dan bij een Hyves, kun je hier widgets downloaden en delen met je vrienden (of andere gebruikers) waardoor het geheel meer wordt dan alleen een profielensite. Het wordt interactiever!
Juist die interactie van widgets met het netwerk en je vrienden, zorgt voor meer gebondenheid aan een site. Het is een nieuwe manier van zorgen voor content op een pagina. En ik denk dat we er nog veel van gaan horen. Wat bij Facebook dus zo sterk is, is dat steeds meer bedrijven zorgen voor de widgets en hiermee gebondenheid aan hun merk krijgen (of gewoon meer bekendheid). En daar krijgt Facebook dus weer geld voor. Ik denk dat deze vorm in de komende jaren zeker zal toenemen.
Weet iemand of het toegestaan is om reclame (bannering) voor derden te maken in een widget door sociale netwerken (bijv. Hyves)? Of bestaat dan de kans dat je widget gebanned wordt?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!