Pepsico en Coca-Cola geven minder geld uit aan prikreclame
Pepsico heeft in 2002 ongeveer 20% meer aan reclame uitgegeven dan in 2001, terwijl concurrent Coca-Cola juist 28% minder aan reclame besteedde. Het merendeel van het reclamebudget van de twee Amerikaanse frisdrankconcerns ging naar frisdrank zonder prik. Dit meldden analisten van bureau Morgan Stanley na marktonderzoek.
Pepsi besteedde 28% meer om de diet-smaken – en dan vooral Diet Pepsi – te promoten. Ook ging een aanzienlijk deel van het reclamebudget naar Pepsi Twist en de introductie van Pepsi Blue. Verder heeft het concern veel aandacht besteed aan de sportdrank Gatorade en het watermerk Aquafine, terwijl minder reclame gemaakt werd voor Powerade en Dasama.
Coca-Cola heeft 39% minder geld uitgegeven aan advertenties voor de reguliere Coca-Cola en zelfs 63% minder aan dieetcola. Aan Vanilla Coke en de dieetvariant van de cola met vanillesmaak werd daarentegen 28% meer reclamegeld uitgegeven.
Bron:
Foodpress