Zooof, je familienetwerk met interactieve stamboom
Op 1 december ging Zooof in 35 talen in beta live. Zooof was in den beginne bedoeld als een kunstproject, een ‘amazing game’ die in 12 levels de wereld in 1 familie zou verenigen. De uiteindelijke uitvoering van het concept lijkt nu meer op een soort wiki van je familie. Zooof combineert genealogie met social networking. In een (besloten) omgeving kun je aan je familie netwerk werken.
Sinds de laatste verhuizing van mijn bedrijf delen we ons kantoor met een aantal startende ondernemingen op het Max Euweplein. Een van de buren is Zooof.com en na hun beta-borrel heb ik met Jean Paul Busker gesproken over de mogelijkheden en de ambities van Zooof en vast wat rondgekeken in het familie netwerk.
Mooi is de interactieve stamboom die in flash is uitgevoerd en die al je familiebanden visualiseert. Het toevoegen van familieleden had op mij een licht verslavend effect. Het voelt fijn dat je familie netwerk besloten is, dat nodigt (mij) meer uit om dingen online te zetten. Afhankelijk van het aantal actieve familieleden dat jouw familie heeft, of de werelddelen die je familie omspant, geeft Zooof je meer mogelijkheden. Zo kun je familieverhalen, foto’s en biografieën vastleggen, een familie agenda bijhouden, maar ook familiegeheimen bewaren in een schatkist.
Jean Paul en co-founder Stefan Leenen willen met Zooof een internationaal netwerk creëren waar mensen stukken (familie-)geschiedenis vastleggen. Het is de wens dat Zooof ook ouderen zal aanzetten tot deelname. Er wordt hard gewerkt aan het zo eenvoudig mogelijk maken van de user interface. Deelnemers kunnen zich opwerpen als een soort help desk voor de andere familieleden. Het aan elkaar koppelen van families is iets wat door medewerkers van Zooof handmatig moet gebeuren vanwege bijvoorbeeld privacy issues.
Er is tot het online gaan zo’n 75.000 euro geïnvesteerd in de site, het eigen server park met load balancers en een lean en mean organisatie. Het business model is gericht op adverteerders die de missie van Zooof willen sponsoren. Dat kan door bijvoorbeeld ‘woorden’ op de Zooof site te sponsoren, maar er wordt ook aan andere mogelijkheden gewerkt als affiliate marketing, diensten of combinaties met andere media.
De afgelopen weken is Zooof druk geweest met aanpassingen op basis van de gebruikers feed back. Op 20 december gaan er nieuwe uitnodigingen uit naar mensen die hun familie familienetwerk online willen brengen. Geïnteresseerden kunnen een mail sturen naar christmas@zooof.com om toegang te krijgen tot het netwerk. Er is met de uitnodigingen een kleine drempel opgeworpen aan deelname om de groei te kunnen managen. Zooof wil graag meer feed back van gebruikers om toekomstige gebruikers een goede basis te kunnen bieden en denkt in februari uit de beta fase te gaan, geen ‘perpetual beta’ dus 😉
sounds and looks good! maar 75.000 euro? wat een pak geld, waar zit dat allemaal in dan? FTE’s?
75.000 euro is toch niets? Dat is twee hele goedkoper FTE in een jaar. Maar klinkt opzich leuk, vooral het gesloten stuk zodat mensen makkelijker mensen toevoegen.
als je een onderneming start, teer je in op je reserves/spaargeld en reken je salaris niet mee als investering toch?
@ Diederik,
Helemaal juist, en leeft de helft van studiefinanciering. Verder inclusief servers, loadbalancer, 35 vertalers, 8 freelancers, ik heb geen skippybal gezien hier :-)!
Juist, pionieren. Ziet er goed uit JP.
Het ziet er fantastisch uit! Vooral de familieboom, waarmee je dynamisch kan inzoomen is fantastisch. Het werkt echt licht verslavend om iedereen in te voeren en lid te maken. Heb gelukkig een grote familie 😉
Ik ben heel benieuwd wat 2007 voor jaar gaat worden voor http://www.zooof.com. Ik denk dat dit nog weleens de klapper zou kunnen gaan worden!
Heel veel succes, JP en dank voor de toevoeging van deze site aan het web!~
Ter info: 1 Maart is de definitieve datum dat ZOOOF uit de beta fase gaat.
Private beta, public beta, alpha, het maakt eigenlijk allemaal niet uit merk ik. De wishlijst is altijd groot, hetis nooit perfect en een site als ZOOOF blijft in ontwikkeling. Mede door de komst van een Amerikaanse concurrent Geni hebben we gewoon besloten om te gaan en als nieuwbakken genealogie social networking specialist 🙂 (zo gaan die dingen) is het eerste interview aan de WSJ gegegeven!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!