Google verkozen tot sterkste merk in Nederland
Google is door Cool Unlimited gekozen tot het sterkste merk in Nederland. Dat gebeurde in het kader van het project CoolBranding, de opvolger van de Superbrands-verkiezing. Google wordt in de ranglijst gevolgd door iPod en IKEA. De vakjury, die bestaat uit Giep Franzen, Roland van der Vorst, Roland van Kralingen en Leo van Sister, heeft een lijst van topmerken aangedragen en beoordeeld op vijf criteria: Brand Dominancem, Distinguish Level, Functional Performance, Innovation en Potential. Iemand enig idee wat ze met deze criteria bedoelen?
In het persbericht (zie reacties) dat ik vanmorgen ontving wodt verder opgemerkt dat men het opvallend vindt dat de Nederlandse merken allen zijn verdwenen uit de top tien. Ze verwijzen daarbij naar een top 10 met Nederlandse merken als Albert Heijn, Douwe Egberts, HEMA en Heineken. Was het vorig jaar al onduidelijk of merken die niet betalen om opgenomen te worden in het bijbehorende boek (dat in 2007 uitkomt), wel in aanmerking komen voor deze lijst van coole merken, mij is het nu onduidelijk uit welke lijst die Nederlandse merken komen. Iemand?
Voor geinteresseerde het volledige persbericht:
Google verkozen tot sterkste merk in Nederland
De Nederlandse merken zijn uit de top 10 verdwenen
Amsterdam, 21 december 2006 – Google is gekozen tot het sterkste merk in Nederland. Dat gebeurde in het kader van het project CoolBranding, de opvolger van de Superbrands-verkiezing. Google wordt gevolgd door iPod op de tweede plaats en IKEA op positie drie. Opvallend is dat de Nederlandse merken allen zijn verdwenen uit de top tien.
Cool Unlimited, bekend van projecten als CoolBrands, CoolTravel en Superbrands, is de organisator van CoolBranding, het nieuwe internationale project dat de Superbrands-verkiezing vervangt na drie edities.
Vakjury
De vakjury, die bestaat uit Nederlandse marketing- en branding kopstukken zoals Giep Franzen, Roland van der Vorst, Roland van Kralingen en Leo van Sister, heeft topmerken aangedragen en beoordeeld op vijf criteria: Brand Dominance – Distinguish Level – Functional Performance – Innovation – Potential. De lijst van sterkste merken, die daaruit voort is gekomen, wordt aangevoerd door Google, gevolgd door iPod op een tweede en IKEA op een derde plaats.
Top 10 merken 2006
Google
iPod
IKEA
Nike
Nokia
BMW
Harley-Davidson
Ferrari
MTV
Microsoft
Een verrassend nieuwe lijst vergeleken met de lijst van 2005, waar nog vier Nederlandse merken in de top 10 van de toenmalige Superbrands waren te vinden.
Top 10 merken 2005
Microsoft
Albert Heijn
Douwe Egberts
Gillette
HEMA
Apple
Nike
Coca-Cola
Heineken
Nokia
Naast het bestaande concept, waar een vakjury zijn mening geeft over het merkenlandschap in Nederland, zijn nationale en internationale merkenexperts Karel Jan Alsem, Klaus Brandmeyer, Giep Franzen, Kevin Lane Keller, Roland van Kralingen, Martin Lindstrøm, Andy Mosmans, Rik Riezebos, Jan Rijkenberg, Leo van Sister en Roland van der Vorst bij het project betrokken. Een selectie van de aangedragen merken wordt opgenomen in een nieuw te verschijnen boek, CoolBranding. De publicatie wordt een toonaangevend marketing boek en studieboek op universitair niveau. Naast de cases van de voorgedragen merken beschrijven de merken experts op een toegankelijke en beeldende manier branding modellen en koppelen die modellen aan relevante cases van topmerken. Zo worden onder andere de merken BMW, Nivea, Accenture, Bacardi, TNT, McDonald’s, Camper en Heineken beschreven.
Bij de introductie van het boek wordt ook een website gelanceerd waarop huidige en toekomstige cases te vinden zijn. De site wordt onder meer gebruikt door (internationale) studenten voor het downloaden van cases, discussiëren over cases, campagnes, merken etc. Het boek verschijnt in mei 2007, Engelse uitgave. Verkrijgbaar in de betere boekhandel en via http://www.coolunlimited.org.
CoolBrands, het concept waarbij het publiek via een online publieksverkiezing kiest voor zijn coolste merken, blijft voortbestaan. Binnenkort gaat weer een online publieksverkiezing van start. Winnaar in januari 2006 was Diesel in Nederland en Google op Europees niveau.
Dit is niet serieus te nemen, beste reclame jongens. 7 merken uit de lijst van 2005 komen niet meer voor in die van 2006. Blijkbaar zijn sterke merken niet zo sterk. Verder lijkt me de lijst 2006 discutabel. Zouden meer mensen voor ipod gekozen hebben dan voor heineken of albert heijn?