2007 een jubileumjaar voor online

2 januari 2007, 10:12

Dertig jaar geleden kreeg de online industrie zijn eigen tijdschriften en conferenties in de VS en Europa. Nee, Internet bestond toen nog niet, maar wel de online database industrie met wetenschappelijke en zakelijke zoekdiensten als SDC en Dialog in de VS en ESA/IRS in Europa. Ook de Nederlandse voorlopers van Internet vieren dit jaar de oprichting van hun vereniging VOGIN.

Vanaf het begin van de jaren zeventig was er een online industrie ontstaan. Deze kwam voort uit o.a. de lucht- en ruimtevaartindustrie met bedrijven als Lockheed. De databankdiensten met samenvattingen van wetenschappelijke en zakelijke artikelen werden voornamelijk gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en zakelijke informatie. SDC en Dialog, nu onderdeel van de Canadese uitgever Thomson, waren het eerste op de markt in de VS. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA bleef niet achter en lanceerde haar eigen zoekdienst IRS (Information Retrieval Service).

De onduidelijkheid rond deze prille industrie leidde in de VS tot de oprichting van Online Inc. door Jeff en Jenny Pemberton, de publicatie van het tijdschrift Online en de lancering van een jaarlijkse conferentie. Het tijdschrift kreeg in 1981 een elektronische veertiendaags tijdschrift, The Online Chronicle, wat voor mij bij VNU Business Publications in Londen later de inspiratiebron werd voor de lancering van de Engelstalige dagelijkse online nieuwsbrief voor de computerindustrie, IDB Online. Online Inc is in de jaren negentig overgenomen door Information Today . Eind januari verschijnt een jubileumuitgave van Online.

In hetzelfde jaar werd in Europa de uitgeverij Learned Information opgericht, dat Online Information uitgaf en de jaarlijkse Online Conference in London organiseerde. De eerste conferentie werd in december 1977 gehouden en was een doorslaand succes, want de bibliothecarissen en intermediairs maakten hun budgets op en konden kerstinkopen doen in Londen. In 1997 nam VNU Learned Information over en gebruikte de kern van het bedrijf voor de vorming van VNU Exhibitions Europe.

Maar ook in Nederland was 1977 een belangrijk jaar voor online. Er was al een hechte groep wetenschappers en documentalisten bij bedrijven als DSM en AKZO die online gebruikten voor onderzoek. TNO had zelfs een aparte afdeling online onderzoek onder leiding van Charles Citroen, die ik altijd de godfather van online in Nederland noem. Deze groep mensen richtte de vereniging VOGIN (Vereniging van Online Gebruikers in Nederland) op en begonnen met cursussen voor het doorzoeken van databanken. In feite waren de leden van deze vereniging de eerste cybernauten in Nederland. De vereniging bestaat nog steeds, maar is in 1995 onderdeel geworden van de Nederlandse Vereniging voor Bibliothecarissen. De organisatie zag geen rol voor zich weggelegd om de internet generatie op te voeden en trok zich terug in de veilige armen van het NVB.

Voor meer details, zie mijn blog Buziaulane

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Dewilde

    Het is tegenwoordig zo dat je als bedrijf raar aangekeken wordt als je niet on-line te vinden bent. Zelfs veel privé personen beginnen tegenwoordig een eigen weblog of ook wel blog genoemd.

    Als webontwikkelaar juig ik dit alleen maar toe!

    Jitze


    3 januari 2007 om 07:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!