Quantcast biedt inzicht sitebezoek 20 miljoen sites

6 januari 2007, 07:55

Via MediaBuyerPlanner werd ik gewezen op Quantcast, een site dat net als Alexa inzicht geeft in Amerikaanse sitebezoekers op ruim 20 miljoen websites. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe men nu tot deze statistieken komt. Het lijkt op een mix van panelonderzoek en pixel-metingen (van sites die een script hebben geplaatst). Naast bereikcijfers geeft het ook inzicht in socio-demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd, inkomen, etc.

Ik heb voor de aardigheid Marketingfacts ook aangemeld en zal daar binnenkort de resultaten van laten zien. Voor nu is het wellicht aardig om voor een site als YouTube.com de resultaten van Quantcast (rank 14) eens te vergelijken met die van Alexa (rank 6).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Michel

    Bedankt voor tip! Goede timing, op HRlog hebben we aan de hand van Alexa een index gemaakt van vacaturesites. Ik was net aan het zoeken naar vergelijkingsmateriaal om de resultaten objectiever te maken. Op dit moment is Quantcast nog wel onbruikbaar voor niet quantified .nl-sites, maar in de toekomst wellicht wel.

    Als je overigens andere ideeen hebt om de index betrouwbaarder te maken dan zijn deze natuurlijk welkom 😉


    6 januari 2007 om 12:11
    Michel

    @Eric: om 10 uur is de post geplaatst. Als rondom die tijd het script is geplaatst duurt het nog een tijd voordat de meting wordt gestart. 100 bezoekers sinds de meting is gestart kan best kloppen dus.


    6 januari 2007 om 12:22
    Michel

    Sorry, je hebt gelijk. Het quantificeren is nog bezig voor MF. Totdat dat klaar is, zijn dus alleen US bezoekers gemeten.


    6 januari 2007 om 12:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!