Sonja Bakker Dieet wint Buzz Award 2006
Vanavond ontving Sonja Bakker in een goedgevulde bioscoopzaal van Pand Noord in Amsterdam de Buzz Awards 2006. Sonja ontving 14% van de stemmen op de voet gevolgd door TomTom met 13,2% en Hyves met 9,1%.
De bekendmaking verliep op ludieke wijze via de vertoning van een video-dagboek. In de film (inmiddels online beschikbaar) gemaakt door Art Blanche doet ene Ralph Binkel verwoedde pogingen een buzzable product te ontwikkelen. Dit lukt uiteindelijk niet met gevolg dat hij de door de Koninklijke Academie voor Beeldende kunst ontwikkelde Buzz Award aan Sonja Bakker moet overhandigen.
Sonja was overigens met name onder de vrouwelijke stemmers favoriet. Zij stond bij de vrouwen op nummer één gevolgd door Symhonica in Rosso van Marco Borsato en TomTom. De mannen gingen voor de gadgets en internet met als top 3 TomTom, iPod (winnaar 2005) en YouTube.
Naast het stemmen op de overall winnaar was het ook mogelijk om te stemmen op acht verschillende categorieën.
De uitslag hiervan was als volgt:
WINNAARS PER CATEGORIE | |||||
Categorie | Product | Einduitslag | % Vrouwen | % Mannen | |
Uitgaan & Vrije tijd | Symhonica in Rosso Paleis Soestdijk NS Spoorwegmuseum |
64,5% 15,3% 8,2% |
64,4% 14,4% 7,9% |
64,4% 16,7% 8,7% |
|
Entertainment | Sonja Bakker Dieet Dancing with the Stars Borat |
39,4% 30,2% 26,2% |
49,6% 32,5% 14,0% |
23,1% 26,5% 45,6% |
|
Publicaties & Nieuws | Geen Stijl NCR Next Happinez |
34,9% 30,6% 11,6% |
30,3% 27,1% 14,4% |
42,2% 36,0% 7,0% |
|
Web & Diensten | Hyves YouTube Uitzending gemist |
37,5% 31,3% 23,5% |
42,2% 23,2% 25,3% |
29,9% 44,2% 20,5% |
|
Mode & Beauty | Dove Sunshine H&M Victor & Rolf Crocs |
38,5% 37,3% 15,2% |
50,2% 30,5% 14% |
19,7% 47,9% 17% |
|
Electronics & gadgets | TomTom iPod World of Warcraft |
57,3% 34,9% 5,2% |
59,3% 34,0% 3,2% |
54,0% 36,1% 8,5% |
|
Food & Drinks | T-pads Nespresso Knorr Vie |
47,2% 32,9% 13,2% |
55,0% 25,5% 13,7% |
34,6 44,6% 12,3% |
|
Binnen & Buiten | Hema Bakfiets Tord Boontje |
60,9% 22,3% 2,3% |
65,4% 22,0% 1,8% |
53,4% 22,7% 3,1% |
|
Voorspelling 2007 | Nintendo Wii Harry Potter 7 Playstation 3 |
25,6% 19,0% 13,7% |
In de categorie Entertainment, Mode & Beauty, Webdiensten en Food&Drinks, zijn de mannen en de vrouwen het dus niet eens over de nummer 1.
De Nintento Wii wordt ls meest buzzable product voor 2007 ingeschat. Wat denken jullie wordt de Nintendo Wii inderdaad het meest buzzable product dit jaar of wordt het iets totaal anders?
Update:
Het filmpje dat tijdens de prijsuitreiking werd vertoond staat inmiddels op YouTube.
Toch wel een verrassende uitslag. Ik had wat analyses gedaan naar de online buzz voor bovenstaande producten en kwam tot hele andere voorspellingen. In veel gevallen hebben de producten die online de meeste buzz veroorzaakten (denk aan Borat, Crocs, iPod, Nespresso en YouTube) de minste stemmen gekregen. Toeval of zouden online en offline buzz niet met elkaar gecorreleerd zijn?
Klopt. Die Blogpulse lijstjes zaten ook in de presskit en het beeld daarvan wijkt inderdaad af van de uitslag. Blogpulse = op basis van blogs/bloggers en internationaler georienteerd. Sonja Bakker kan daar ook niet tegen Borat op. Jammer dat blogpulse nog niet (zoals technorati) dergelijke overzichten kan filteren o.b.v. taal.