Managers: kennis over concurrenten eenvoudiger te vinden dan over eigen bedrijf
Uit onderzoek van Accenture blijkt dan Managers (in de VS en de UK) eenvoudiger aan informatie over concurrenten kunnen komen dan over de eigen organisatie. In totaal zoeken managers meer dan twee uur per dag naar informatie, en meer dan de helft van de gevonden informatie voldoet niet. Om goede informatie over klanten te kunnen vinden moeten gemiddeld drie bronnen worden gebruikt.
Opvallend is de positie van marketeers:
“Sales and marketing managers are the least likely to use new technology to communicate, with only 19 percent using instant messaging, less than any of the other department managers. Use of PDAs by sales and marketing managers is also very low, again at 19 percent, only slightly higher than that of finance and accounting managers (16 percent).”
Blijven de (traditionele) marketingmanagers ook hier zo ver achter bij de hedendaagse werkelijkheid?
Lees het volledige artikel op Consultant News
Sta net als Henri niet echt te kijken van de eerste conclusie (mbt vinden van informatie). Ben wel verrast dat de marketingmanagers het minst gebruik maken van nieuwe communicatiemiddelen (na finance en accountmanagers). Wie zouden hier dan voorop moeten lopen binnen het bedrijf? Kom zelf uit een grote R&D gedreven organisatie (Organon/Akzo Nobel), maar zie daar de R&D managers niet echt voor lopen op de collega’s; hooguit de IT-managers die al jaren met gadgets lopen.
Onnavolgbare titel.
Het vinden van eigen bedrijfsinformatie is dus eenvoudig te verbeteren: doe als of je een concurrent bent.