Yahoo! verlaagt minimum CPC in Nederland naar 5 cent

15 januari 2007, 14:43

Yahoo! heeft aangekondigd dat vanaf 19 januari aanstaande de minimum CPC’s in Yahoo! Search Marketing verlaagd zullen worden van € 0,15 naar € 0,05. Hiermee hoopt het bedrijf beter te kunnen concurreren met Google AdWords. Overigens geldt in AdWords een minimumbod van € 0,01, maar deze is in de praktijk mede afhankelijk van de beruchte Quality Score.

De wijziging in het minimumbod bij Yahoo! Search Marketing zal vooral van invloed zijn op de longtail zoekwoorden. Deze worden straks goedkoper en dus wordt het veel interessanter om ook deze woorden aan de campagne toe te voegen. Met name voor partijen met zeer veel specifieke zoekwoorden en een beperkte marge wordt het adverteren in Yahoo! op deze manier veel aantrekkelijker gemaakt. De verwachting is dan ook dat dergelijke adverteerders hun activiteiten in Yahoo! zullen uitbreiden.

Voor bepaalde branches, waaronder de financiële sector, en voor zeer competitieve zoekwoorden zal de minimum bid niet verlaagd worden. Dat is ook niet nodig gezien de hoogte van de huidige biedprijzen op deze populaire keywords.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Paul A

    Volgens mij is dit slechts het halve verhaal. Yahoo verspreidt nog een persbericht met de volledige nieuwe prijsstrategie…


    15 januari 2007 om 15:10
    Martijn

    Goede zet van yahoo – volgens mij gaan ze hierdoor alleen maar meer geld verdienen, en maken ze de adverteerders blij met toegang tot een grote long tail


    15 januari 2007 om 15:46
    trafficb

    Er gaat veel meer veranderen bij Yahoo Search Marketing naast het minimum CPC tarief inderdaad, waaronder naar horen zeggen ook een met de Quality Score vergelijkbaar algoritme. Daarnaast is het straks niet langer mogelijk te zien wat concurrerende adverteerders bieden schijnt.


    15 januari 2007 om 15:52
    Gerben

    @Paul,

    En weet jij dan ook waar dat persbericht al wel opvraagbaar is?


    15 januari 2007 om 16:15
    media

    Dank voor de update David! Wat is hier eigenlijk de bron van? Is dit het persbericht waar ook Paul het over heeft?


    15 januari 2007 om 19:26
    David van Dam

    Ik heb dit via Yahoo! zelf vernomen. Het feitelijke persbericht volgt later deze week. Zoals door Paul en Wolter terecht opgemerkt: er zitten inderdaad nog meer wijzigingen bij Yahoo! aan te komen, maar de exacte datum daarvan is nog onbekend.


    15 januari 2007 om 19:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!