Wat is de ROI van bloggen?
Forrester-analiste Charlene Li kondigde in oktober 2006 al aan dat ze een onderzoek zou starten naar de ROI van webloggen. Deze week laat ze via haar weblog weten dat het rapport ‘The ROI Of Blogging: The ‘Why’ And ‘How’ Of External Blog Accountability’ beschikbaar is voor klanten van Forrester.
In de samenvatting van het rapport schrijft ze dat Forrester uitgaande van de 3 factoren ‘opbrengsten’, ‘kosten’ en ‘risico’s’ als voorbeeld de ROI heeft berekend van General Motors’ FastLane blog:
(…) FastLane has about 100 people commenting on the blog each month, which is equivalent to gaining customer insight on products and brands from a traditional focus group. We estimated that the value of this was equivalent to running a focus group every month at the cost of $15,000 a month, or $180,000 a year. Voila – there’s the value of the blogging benefit laid out in black and white. The case study contains a full-blown Excel model (Update: this is available only to clients) showing how we calculated the FastLane blog ROI in excruciating detail. (…)
Heeft iemand al het volledige rapport gelezen?
Ik zie nergens Marketingfacts geplugged; dat valt me dan weer tegen van Bas 😉
Die lees ik dan ook op regelmatige basis met veel plezier Marco 😉
Dat rapport wil ik wel graag bemachtigen idd. Lijkt me erg interessant
Is een leuk stuk geworden Bas; nog gefeliciteerd!
Je hebt inderdaad weinig invloed op publicaties in dagbladen. Zo moest mijn laatste werggever in het FD (of NRC) lezen dat ik voor mezelf was begonnen. Soort van aankondiging tijdens de eerste Blognomics waar ik als spreker was uitgenodigd en waar toen de helft van de zaal was gevuld met journalisten. Heeft ook wel weer z’n charmes zullen we maar zeggen 😉
Ik vond het stuk in de P&O Actueel en Emerce beter, die P&O Actueel waarin het tweede artikel in de rij ineens een interview met een zekere Marco Derksen en Frank Jansen was over bloggen en HR…
Maar je merkt dat zoiets veel teweeg brengt. Helaas is mijn eigen site natuurlijk nog niet live, dus hoop ik dat ze me toch nog weten te vinden.
Kan iemand mij wellicht helpen aan het betreffende Forrester-rapport? Alvast dank!
Heb inmiddels de Forrester-rapporten in mijn bezit en zal ze dit weekend eens flink doorspitten!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!