De invloed van zoekmachines op nieuwskoppen

6 februari 2007, 10:18

Het lijkt er op dat zoekmachines steeds meer de koppen van nieuwsberichten beïnvloeden. Schrijvers houden rekening met het feit dat een keyword rijke kop later ook via SEO bezoekers kan aantrekken.

CNET News beschrijft een artikel van The Wall Street Journal Online met als titel “Green Beans Comes Marching Home”. Het is een artikel over de Green Beans Coffee Co. die koffie levert aan uitgezonden soldaten. Stel dat je dat bericht zoekt, dan gebruik je bijvoorbeeld de volgende keywords: “Green Beans”, “coffee”, “U.S. military”, “bases” of “soldiers”. Maar geen enkele combinatie levert het betreffende artikel op. Een paar combinaties leveren weblogs op die over dat artikel schrijven en wel de juiste keywords in de titel hebben staan.

Het is dus een feit dat je beter kunt zorgen dat de hoofdwoorden van je artikel in de kop staan. Redacteuren van The Boston Globe en The Times Online bevestigen dat ze “web hed’s” gebruiken en dat ook terugzien in het aantal bezoekers dat via de zoekmachines op hun sites komen. Als aanvulling meldt Zach Leonard van The Times Online dat een jaar geleden nog geen enkele journalist rekening hield met SEO. Maar dat ze afgelopen zomer allemaal op SEO zijn cursus geweest om een beter gevoel te krijgen voor zoekmachine vriendelijke artikelen.

Het veel gehoorde argument dat ironische of grappige koppen nu niet meer kunnen is deels waar. Natuurlijk kun je niet meer een kop gebruiken als bijvoorbeeld “De bedrieger bedrogen” want daar word je als bezoeker of zoekmachine niets wijzer van, maar met wat creativiteit is er wel een mooie kop van te maken. Vaak gaat een artikel maar over 1 a 2 hoofdwoorden, de rest kan vrij ingevuld worden.

Op Nederlandse bodem zijn de redacteuren ook bekend met het fenomeen. Lianne van de Kruk van Ilse Media zegt daarover het volgende:

Het belangrijkste is dat de kop weergeeft wat er in het stuk staat, dat hij kort en krachtig is, en dat hij de journalist aanspreekt. Ongetwijfeld worden zoekmachines daar ook blij van.

Lianne heeft daarmee eigenlijk de kern van een goede kop te pakken. Bekijk goed waar het artikel over gaat en op welke combinatie van woorden hij gevonden zou moet worden. Ga met die woorden aan de slag en maak daarmee een pakkende kop. Als ik bij de nieuwsberichten van Ilse Media kijk zie ik dit ook duidelijk terugkomen: korte koppen waaraan ik direct kan zien waar het artikel over gaat.

Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl reageert instemmend met Lianne:

Wij houden uiteraard ook rekening met zoekmachines, omdat ieder verkeer welkom is. Het zou naïef zijn om Google links te laten liggen. Dit wil echter niet zeggen dat de redactie bij de koppen alleen maar rekening houdt met de zoekmachines. Belangrijkste is om een redactioneel goede kop te maken, wat overigens een van de meest lastige dingen in de journalistiek is. Een goede nieuwskop moet de lading dekken, maar moet de lezer ook prikkelen om verder te klikken. Maar je wilt je ook onderscheiden van de concurrentie. Honderd keer een identieke kop schiet natuurlijk niet echt op. In de praktijk denk ik desondanks dat een goede nieuwskop heel goed ook een goede ‘google-kop’ kan zijn.

En beter kan ik het niet verwoorden: relevant, onderscheidend en prikkelend.

Laurens noemt ook een experiment wat ze onlangs uitgevoerd hebben en wat precies aansluit bij dit artikel. Een van de columnisten (Nico Dijkshoorn) heeft als test een column geschreven over Britney en Irwin met als titel “Britney naakt en Steve Irwin dood”. Dit artikel staat vol met relevante woorden over de 2 personen en als je nu in google op “Britney naakt” zoekt staat het artikel op de derde plaats. En, zo zegt Laurens, “Het wekt geen verbazing dat de column erg goed gelezen is.”.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Emiel Kamzol

    Moet ik hier nou uit concluderen dat redacteuren/journalisten hier nu pas over zijn gaan nadenken? Of is er nooit eerder onderzoek naar gedaan?.


    6 februari 2007 om 11:25
    André Scholten

    De (meeste) redacteuren en journalisten denken hier al langer over na, het is een trend die al een tijd waar te nemen is en door meer en meer mensen gevolgd word. En dan is het leuk om daar eens bij stil te staan om de impact te zien.


    6 februari 2007 om 11:30
    kappenburg

    @André: Mooi kop trouwens.. 😉


    6 februari 2007 om 12:25
    Paul van Veenendaal

    (bijv. in Google News en natuurlijke zoekresultaten) moet zijn “ook in Google News en natuurlijke zoekresultaten”


    6 februari 2007 om 12:41
    Remi

    Uiteraard mag vindbaarheid in de zoekmachines niet ten koste gaan van de kwaliteit van een website. En dat geldt dus ook voor de copywriting en in dit geval de titels.

    Toch kun je veel winst pakken door hier bewust mee om te gaan. Vaak is het gebruik van een synoniem dat meer zoekvolume trekt voldoende. In andere gevallen kun je met kleine aanpassingen die niet ten koste gaan van de aantrekkelijkheid van een titel toch beter vindbaar worden.

    Het gaat dan ook meer om een algemeen bewustzijn dat ‘de zoekmachine ook meeleest’ dat bij webredacteurs en journalisten moet bestaan. Dit is overigens niet iets dat pas sinds een jaartje bezig is. Deze discussie loopt al jaren. Gelukkig zie je dat steeds vaker rekening met zoekmachines wordt gehouden bij het schrijven van nieuwsartikelen. Zolang de vindbaarheid in zoekmachines maar ondergeschikt blijft aan de journalistieke keuzes is dat een goede ontwikkeling!


    7 februari 2007 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!