Invloed van sportsponsoring op de blogosfeer

9 februari 2007, 08:02

Invloed van sportsponsoring op de blogosfeer (Bron: Rabobank)

Eerder deze week las ik op SponsorOnline dat ING het Formule 1 team van Renault gaat sponsoren tijdens 14 van de 17 Grand Prix’s die dit jaar worden gereden (inclusief de titelsponsoring van de ING Australian Grand Prix in Melbourne op 18 maart). Met deze gecombineerde sponsoring wil ING verder bouwen aan zijn wereldwijde naamsbekendheid als één van de leidende financiële dienstverleners ter wereld.

Prachtig allemaal en er zullen ongetwijfeld goed onderbouwde plannen aan ten grondslag liggen. Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke effectiviteit en hoe ze dat gaan meten. Zouden ze daarbij ook kijken naar de online discussies op weblogs en fora die gaan over de races? En hoe vaak ING daarin als merknaam wordt genoemd? Feit is namelijk dat als je naar de zichtbaarheid van merken als ABN AMRO en Rabobank kijkt in de blogosfeer, dat het vooral de grote sportevenementen zijn die hen exposure opleveren. In bovenstaand plaatje is de invloed te zien van de Volvo Ocean Race en Tour de France op resp. de sponsors ABN AMRO en Rabobank.

Zullen we over een jaartje nog eens kijken hoe de ING het heeft gedaan in de blogosfeer en welke rol daar de sponsoring van het Formule 1 team van Renault aan heeft bijgedragen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Nilles

    Het verschil zit naast de tijd natuurlijk ook in de prijs.

    Ik neem dat ING voor 1 jaar sponsoring (hoofdsponsor van ING, (het hele jaar en dus niet tijdens 17 vd 20 races) en 17 keer als baansponsor) 150 miljoen euro moet ophoesten.

    Het gaat sponsoren niet altijd alleen om de exposure (ing nu wel lijkt mij) maar ook om mogelijkheden.

    Muermans, een vastgoedmagnaat die ook veel in villa’s in het buitenland handelt, was hoofdsponsor van het Minardi F1 team. Hier kom hij veel relaties mee naartoe nemen en dus zorgde voor contacten van contacten wat weer resulteerde in business. Dus het ging Muermans niet om het gezien worden (de gemiddelde TV-kijker was niet zijn doelgroep) maar om de mogelijkheid die sponsoring hem bood om voor relaties iets te doen (en indirect op nieuwe relaties die hieruit voorvloeien)


    9 februari 2007 om 11:10
    RobbertC

    Bij wielrennen heb je het over Dekker of Menchov van de Rabobank ploeg, bij het zeilen over de ABN Amro boot en bij formule 1 heb je het over de Renault auto. Hé, geen ING daar 😉 Ik verwacht dat de invloed van de sponsoring op het aantal keren de naam ‘ING’ in weblogs niet zo heel groot is.


    9 februari 2007 om 12:55
    media

    @Robbert: Waarom denk je dat er in tegenstelling tot de Tour de France en Volvo Ocean Race, de F1 geen effect zal hebben op de ING als deze haar naam verbind aan een F1-team en Grand Prix?


    9 februari 2007 om 13:05
    RobbertC

    Omdat de gemiddelde kijker het niet heeft over de “ING Renault auto” maar over Renault, waar een gemiddelde kijker het wel heeft over de Rabobank renner. Verder zal het eerder “de grote prijs van Australië” zijn dan de “ING Grand Prix”. Heb verder geen onderbouwing, het is meer gevoelsmatig dat ik dat denk.


    9 februari 2007 om 13:38
    Nilles

    Maar de gemiddelde kijker weet wel dat ING hoofdsponsor is van Renault.

    Net als dat Vodafone is bij McLaren en Marlboro bij Ferrari.


    9 februari 2007 om 14:07
    Vincent Leenders

    @Gijsbert: grappig. Toen ik 20 jaar geleden afstudeerde op sportsponsoring werd ook al gezegd dat sponsoring in opmars was. Oh, wat zag ik de gevestigde bedrijven stoeien met het fenomeen. Het aantal seconden dat het shirtje van Ajax met in grote letters TDK bij Mart Smeets en de zijnen in beeld kwam, werd omgerekend naar de STER-tarieven. Welnu, dan kunnen we onze borst natmaken. Een combinatie van sportsponsoring en blogging lijkt op voorhand helemaal ongrijpbaar!

    Ik denk trouwens dat er voor sponsors juist nog veel meer mogelijkheden in deze combinatie liggen en dat de kracht ervan ook verondersteld wordt: waarom zou het IOC anders paal en perk willen gaan stellen aan het bloggen door atleten tijdens de komende Spelen in Peking?


    9 februari 2007 om 18:20
    Nilles

    @Gijsbert.

    die een derde waar jij het over hebt is alleen voor Renault….

    Daar komt de baansponsoring van 14! circuits nog bij….

    Formule 1 is een van de duurste sporten ter wereld.

    @Vincent.

    Aangezien jij schijnbaar bent afgestudeerd in sportsponsoring heb ik een vraag voor je.

    Hoe kan het dat in de USA team van vooral honkbal en American Football geen shirtsponsoren hebben maar het wel kunnen veroorloven om hun spelers zo gigantisch te betalen. (meer dan de top voetballers hier in Europa)


    9 februari 2007 om 19:24
    venturo

    Gijbregt je bedoeld “contante waarde” denk ik 🙂 en eh wat beraken?


    10 februari 2007 om 08:23
    Gijsbregt

    Albert, dank voor de aanvulling, maar bedoelde juist constant, iets wat aandacht blijft vragen en aandacht van veel mensen vraagt. Dat staat garant voor veel contante waarde 😉

    Bereiken van de consument en betrekken van de consument, commitment en engagement creëren, dat bedoelde ik met beraken. Dus niet alleen eyeballs, maar ook hearbeats.


    10 februari 2007 om 11:06
    Vincent Leenders

    @Nilles: dat is zo lang geleden dat ik sportsponsoring heb gestudeerd, ik kan geen zinnig antwoord meer geven

    @Gijsbregt: ik ben in het alles wel me je eens. (sport)sponsoring lijkt een eeuwige belofte, maar biedt in het huidige veranderende medialandschap alle opportunities voor bedrijven om aan “beraken” te doen


    10 februari 2007 om 17:25
    media

    ING heeft bekend gemaakt na dit seizoen te stoppen met de sponsoring van de Formule 1. De bankverzekeraar zegt dit te doen in het licht van de bezuinigingen die onlangs zijn aangekondigd aldus molblog.nl.


    16 februari 2009 om 10:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!