Startpagina en Marktplaats meest populaire sites januari 2007
Deze week heeft STIR de januari 2007 data (xls) uitgeleverd. In januari bereikten de ruim 300 deelnemende STIR-websites bijna 10 miljoen mensen van 13 jaar en ouder (70,2%). In totaal werden ruim 720 miljoen sitebezoeken afgelegd.
Aardig is om eens te kijken hoe de user generated contentsites het doen ten opzichte van de overige sites. En evenals in de VS zie je dat ook in Nederland deze sites erg goed scoren. Opmerkelijk is dat de ‘klassieke’ user generated contentsites als Startpagina en Marktplaats met een bereik van resp. 38,0% en 37,8% nog steeds behoren tot de meest populaire sites van Nederland. Web-log.nl staat met een bereik van 15,7% inmiddels in de top-10; Hyves staat met een bereik van 13,5% op de dertiende plek.
Niet meegenomen in de STIR-rapportage zijn de Nederlandstalige Wikipedia en sites als YouTube en Google Video die allen wel tot de top-5 meest populaire user generated contentsites behoren.
Het gaat hier natuurlijk ook uitsluitend om sites die een grote zak met geld bij het STIR hebben neergelegd om in dergelijke lijstjes te mogen verschijnen!
Yep, helemaal waar. Welke user generated contentsites zouden er volgens jou nog aan moeten worden toegevoegd Thomas?
Twee opmerkingen:
1. Als je naar echte bezoekcijfers zou kijken, stond Startpagina waarschijnlijk ergens rond de 10e plaats. Deze website wordt door flink wat mensen immers als ‘startpagina’ van de browser ingesteld, en daarom veel vaker automatisch ingeladen en niet bekeken, dan bewust bezocht.
2. Ik vind de term ‘bereik’ nogal nietszeggend. Met één op de vier Nederlanders die gemiddeld ééns in de maand één telefoonnummer online opzoeken, heeft De Telefoongids bijvoorbeeld al een groter bereik dan Ilse’s Nu.nl, waar één op de vijf Nederlanders vrijwel dagelijks meerdere pagina’s doorklikt. (Oké, je ziet aan de kolom ‘bezoeken’ dat dit niet zó scheef zit, maar je kunt er toch vergif op innemen dat een bezoek aan De Telefoongids aanzienlijk minder bekeken pagina’s oplevert dan een bezoek aan Nu.nl).
Jaren? Wat mij betreft mogen dat best maanden zijn, of zelfs weken 😉
Misschien moet je je aansluiten bij het IAB Carl en een taskforce brandgagement opzetten van waaruit je komt met een goed voorstel 😉
Goed idee, ik help je graag!
@Thomas: Fok en Tweakers worden via resp. Webads en VNU ook meegenomen in het STIR-onderzoek en komen beiden met een bereik van nog geen 3% niet voor in de top-25. Van de andere sites ken ik niet de exacte bereikcijfers (jij wel?) maar voor zover ik kan inschatten komen die ook niet boven de 3% bereik uit. Vergis je niet, voor een top-25 positie moet je minimaal een bereik hebben van ca. 3,5 miljoen unieke bezoekers.
Ben overigens benieuwd wanneer de cijfers van Geenstijl (via Telegraaf) worden gerapporteerd door STIR!
@Carl: moeten we tzt zeker eens over praten!
@Marco en Carl,
Als jullie serieus van plan zijn om via het IAB een brandgagement taskforce op te zetten ben ik ook zeker geïnteresseerd om daar een bijdrage aan te leveren.
@Rick: het zal zeker geen brandgagement gaan heten (sorry Carl) maar wat mij betreft komt er zeker wel een taskforce die zich buigt over de online metrics (waaronder engagement gerelateerde zaken). Zal je zeker op de hoogte houden Rick!
Ah het gaat puur alleen om bereik.
Maar zoals Carl al zegt, is 1 pageview waarschijnlijk genoeg om meegenomen te worden.
We zullen dit jaar meer specifieke communities uit ons portfolio (zoals Sugababes.nl, Partyflock.nl) aansluiten op STIR, momenteel doorlopen we de eerste meetmaand met Voetbalzone.nl. Mede dankzij de paneluitbreiding zal er aan alle kanten meer draagvlak ontstaan, waardoor het lijstje alsmaar completer wordt. Voor niks gaat de zon op en er wordt al veel geïnvesteerd door betrokken partijen om dit realiseren. Het heeft alleen wel even tijd nodig om te volgroeien en dat gaat momenteel razendsnel. Overigens denk ik niet dat Marco’s 3,5 miljoen klopt voor de top 25 maar dat terzijde (10,2% bereik op de internetbevolking is minder).
Ah, je hebt gelijk Phileas; was vanmorgen iets te snel met mijn rekensommetje. Totaal bereik is ruim 10 miljoen (waarvan een deel onder 13 jr.)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!