Marketingfacts nu ook op eKudos
Met de stortvloed aan social bookmark services denken ook wij op Marketingfacts al een tijd na hoe je hier nu als weblog optimaal gebruik van kunt maken. Gisteren hebben we als eerste stap bij ieder bericht een extra e-knop toegevoegd (naast print-mogelijkheid) waarmee je een artikel op Marketingfacts automatisch kunt aanmelden bij eKudos, één van de eerste Nederlandse Digg-klonen waar we eerder over schreven.
Waarom eKudos? Allereerst omdat we Stillpoint Media, de club achter eKudos sympathiek vinden en al een tijdje met belangstelling volgen. Daarnaast ziet eKudos er ook goed uit en heeft het na de redesign een maandelijks bereik van 35.000 unieke bezoekers en telt het inmiddels 1.700 geregistreerde gebruikers. Nog steeds heel beperkt overigens als je dit vergelijkt met nieuwssites als NU.nl, Telegraaf.nl of AD.nl (om er maar eens een paar te noemen).
Eerder deze week vroeg ik Tako Stein van Stillpoint Media waar ze nu naar toe willen met eKudos:
(…) Ons doel is simpel: meestrijden voor de titel “Nederlandse Digg”. Ik denk dat de meeste bloggers momenteel van mening zijn dat er binnen Nederland ruimte is voor 1 a 2 iniatieven. Het is wat dat betreft net als met Marktplaats, de site gaat pas echt werken als er veel gebruikers zijn. Wie het eerst echt massa weet te creeren wordt waarschijnlijk als koning gekroond :0) Ons voordeel is dat we er snel bij waren en al een tijdje aan de weg timmeren. De site zit goed in elkaar en we bieden redelijk wat tools aan webmasters om eKudos op de eigen site te plaatsen (binnenkort komt er ook een API). Maar de usergenerated content oorlog is aan het losbarsten en de Big Boys (MS, Ilse, Omroep) proberen allemaal positie is te nemen, die moeten we op een of andere manier van ons af zien houden. Wij proberen dit door vooral door de weblog community op te zoeken en die enthousiast te maken voor eKudos. De term kudos is hier ook redelijk bekend (zie dumpert van geenstijl bijvoorbeeld). Daarnaast hebben wij als klein bedrijfje ook gewoon veel liefde voor ons werk. (…)
Met name het samenwerken met andere early adoptors zoals webloggers lijkt een belangrijke stap om te overleven in deze competitieve markt. Ben dan ook benieuwd naar de resultaten van de implementatie van eKudos op Marketingfacts. Het eerste terechte kritiekpunt hebben we al mogen ontvangen van Erno Hannink.
Ben uiteraard ook benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie suggesties zijn voor verdere verbeteringen.
het viel me eergisteren op, en moet zeggen dat ik het goed initiatief vind, en ook goed dat MF meedoet. ..
Heb wel vertrouwen in eKudos moet ik zeggen! goeie instelling en strategie…
Leuk initiatief, zo wordt het misschien een flink stuk populairder. Ik heb nu 3 artikelen op Ekudos geplaatst en alle drie 3 hebben ze de voorpagina gehaald. Dat zou wel veranderen wanneer men het massaal gaat gebruiken.
Nadeel van dit soort systemen is dat populaire berichten over bijvoorbeeld Britney Spears heel snel bovenaan staan. Ik vind het daarom wel mooi dat Ekudos voorzien is van categorieën waardoor andere berichten niet snel ondersneeuwen.
Ook wij zijn sinds gister te vinden op eKudos. We verwachten nog niet heel veel van de samenwerking omdat we met 280 duizend unieke bezoekers in de maand 10x groter zijn, maar als ze groter worden kan het zeker verkeer gaan opleveren.
Zojuist een plugin voor WordPress gevonden waardoor ik eKudos nu ook op m’n eigen site kan gebruiken.
Wel opvallend dat het artikel nog niet toegevoegd was. Bij deze 🙂
@Savage: Helaas werkt die plugin alleen nog voor WordPress 2.1.x en (nog niet) voor 2.0.x
Je was me net voor Steeph 😉
@Paul: goede suggesties en daarvoor is deze posting ook deels bedoeld. Welke buttons zouden we nog meer moeten toevoegen maar vooral ook, waarom? Extra bereik voor Marketingfacts? Zo ja hoeveel? Gemak voor huidige gebruikers? Ik hoor het graag!
@Marco. Voor wat betreft de hoeveelheid knoppen: gebruikers hebben ergens een historie opgebouwd. Bij del.icio.us, bij reporter, bij stumble. Net zoals ze kozen voor een social network (Linkedin of Xing) of IM tool (Messenger, Skype e.d.). Hiermee geldt dit ook. Eigenlijk moet je gewoon breed de keuze laten. OM echter te voorkomen dat het één grote knoppenboel wordt, daarmee minder overzichtelijk, kan je ook welke knoppen je weergeeft opnemen in het persoonlijk profiel van de mensen. Daar kan je overigens meer leuke stats uithalen. Is dat wat?
Ben overigens benieuwd naar de eKudos API die word aangekondigd in de quote. Wat kan daar straks mee bediend/opgevraagd worden?
@Marco, voor mij is het niet echt kritiek, meer verbeterpunten. Al langer vind ik eKudos leuk maar de kritische massa ontbrak nog. Die gaat er nu langzaam wel komen denk ik. Ook leuk is dat je nu je profiel op eKudos wat kunt opleuken en na de bugs met de avatar van gisteren werkt dit volgens mij ook prima.
Dus ik ben echt positief over eKudos, nu nog meer gebruikers zodat mijn Digg plugin weer wordt vervangen door een eKudos plugin op WordPress :o)
@Erwin, goed idee zeg. Jeetje dat is voor mijn blog waarschijnlijk te ingewikkeld. Maar het idee staat me echt aan.
Het aardige is dat dit bericht nu al 4 kudos heeft. Als hier nog een aantal bijkomen, prijkt dit bericht prachtig bovenaan. En dat is dan weer voor marketingfacts.
Ik heb nog wel een bugje wat ik kan uitbuiten waarmee dit artikel in no-time bovenaan staat? 🙂
6 inmiddels 😉
7 😉
Interessant artikeltje; toch eens wat dieper in deze social bookmark sites duiken.
Heb om te beginnen alvast eKudos toegevoegd op mijn weblog, vanavond eens bij del.isio.us rondkijken hoe dat werkt..
Volgens mij heeft eKudos opeens een aardige boost door je artikel, Marco.. 😉
Ik vind het niets, weer zo een nederlandse ripoff van een amerikaans idee.. Niets orgineels aan..
En weer een user account “rijker”. Waarom zit er niet gewoon een stem knop in de MF site zelf, ik ben daar ook al lid zeg maar.
/me wijgert er aan mee te werken.
@Kjeld: goeie! Eigenlijk zou MF dit idd zelf moeten hebben. Nog sterker, in combinatie met een social netwerk zoals Emerce heeft, zou je zelfs kunnen gaan kijken naar nieuwsberichten die sterk leven in je persoonlijke netwerk. Dan wordt het natuurlijk nog spannender.
@Peter: klinkt goed. Niet getest. Hoe werkt dit voor de gebruiker? Die wil natuurlijk maar één knop indrukken en niet daarna weer een keuze maken. Of regelt AddThis dat ook?
@Erwin: dat kan AddThis ook regelen. je kan aangeven of AddThis automatisch steeds dezelfde service gebrruikt. Dat is wel weer lastig als je een item in meerdere services kwijt wilt.
Zo’n “AddThis” functionaliteit kan je natuurlijk heel eenvoudig zelf maken:
$haal_de_socialenieuwssite_URLs_op;
$wat_is_de_huidige_MF_URL;
foreach ($socialenieuwssite_URL){
echo = “voeg toe op $sitenaam br>“;
}
OK, bovenstaande code werkt nog niet helemaal, maar you got the point.
whoops! Het comment dingetje zet mijn code gewoon om in werkende HTML. Dacht dat de MF site dat netjes zou omzetten in plaintext.
Nou ja… iets in de trant dus van maak link van $socialenieuwssite_url + $wat_is_de_huidige_mf_url
en de titel van de link is “voeg toe op $socialenieuwssitenaam”
Lijkt er op dat eKudos deze week doorbreekt. Wij (sargasso), Jaggle en Retecool zijn vandaag ook aan de slag gegaan.
@Steeph: toch ff een vraag. Dit bericht, toch redelijk recent, heeft inmiddels 17 kudos. Waarom staat het niet bovenaan? Wel in top24 en maar niet op de voorpagina. Hoe werkt dat algoritme?
@Erik: lopen ze niet gewoon door elkaar en willen wij ze gewoon graag in een hokje stoppen? Net zoals we blogs en fora graag in een hokje willen stoppen? Dit dingen lopen ook steeds meer door elkaar heen. Uiteindelijk zou het er voor marketeers toch om moeten gaan om het leven van de consument zo prettig mogelijk te maken (en daar geld voor te vragen) en experimenteren we daarbij totdat we (voor dit moment) iets hebben gevonden dat succesvol is? Hoe je het noemt, dat maakt toch niet uit?
Goed om te zien dat eKudos ook door een aantal andere blogs is opgepakt. Tako en collega’s, succes en maak er wat moois van!
Ziet er inderdaad erg interessant uit. Ik vraag me af wat de grens is op het gebied van data-mining, interactiviteit en inter-actie met een bezoeker/gebruiker van een dienst. Dit is in ieder geval weer een stukje dichterbij… 🙂
Kleine typo: ‘Early Adaptor’ i.p.v. ‘Early Adoptor’
Dat iemand om 5 uur in de ochtend zich daar druk om kan maken hemaworstje 😉
Dat is nog tot daar aan toe, maar daar om 12 over half 8 al zo gevat op kunnen reageren vind ik ook verdacht 🙂
Hehe, gewoon een paar kids nemen die ’s morgens om een uur of 6 aan je bed staan Joost. Dan ben je om half 8 helemaal wakker kan ik je verzekeren ;-0
hehe wie denk je dat ik nu pap zit te geven? 🙂
Hmmm, laat me raden: hemaworstje? 😉
Hehe nee 🙂 wel grappig, we hebben het over de Nederlandse Digg en de comments duiken meteen naar het gemiddelde niveau van Digg 😉
heerlijk 1-2tje heren 🙂
@Marco: ideetje: los parkeren van discussies die je apart kan opstarten. Dan kan je je abonneren op reacties uit de hoofdthread, maar voor zijdiscussies als deze kan je je dan afmelden. Een tijdje geleden was er ook al zo’n discussie over Joost en al die invites, je weet nog wel, daar speelde hetzelfde. Ik bleef graag op de hoogte van de inhoud, van dat gedoe over die invites, daar stroomde m’n mailbox van vol.
Een Marketingfacts forum wil je eigenlijk 🙂
@Erwin: begrijp eerlijk gezegd niet precies wat je bedoeld; je kunt als geregistreerd lid van marketingfacts je aan/afmelden om op de hoogte blijven van een thread. In dit geval dus gewoon afmelden zou ik zeggen!
@Erwin
Een soort gerelateerd post-it board? Zaken die wel verband houden met de thread maar niets inhoudelijk toevoegen?
Ah, een prikbord bedoel je Erwin? Die zouden we voor leden zo moeten kunnen invoeren lijkt me. Zal eens aan de jongens van onstuimig vragen. Enne, ik weet niet of het nog wel op de todo-lijst mag van Erik. Hij is best streng de laatste tijd 😉
Een prikboard klinkt goed, maar dan wel één die ik middenin een bericht of comment kan plaatsen. Dan verschijnt er een icoontje op die plek, bij een mouse-over de tekst en als ik klik kom ik bij het comment en kan daar weer op reageren en abonneren op de reactie. Zoiets Erik?
@Marco. Toen is mijn vorige post had gepost over post-its(hoeveel post in een zin) dacht ik daar ook aan. 😉
@Marco: Schiet jij nu maar eens op met een PHP-er die de enorme todo list weg werkt, dan wil ik met alle plezier weer wat toevoegen aan die lijst.
’t is een fikse lijst met waardevolle punten die bezoekers al herhaaldelijk hebben genoemd en ’t wordt hoogtijd voor doorvoeren van wat (kleine) vernieuwingen. Ik wil eindelijk eens wat kunnen doorstrepen op die lijst i.p.v. het zoveelste item op de todo-list te zetten! Tot die tijd ben ik inderdaad streng 🙂
@Erik (super offtopic, maar dat past wel aardig in de onderstaande discussie): Kan MarketingFacts niet open source worden? Dan hadden we al tig PHP programmeurs gehad die dat even hadden gefixt (om het even technisch te benoemen 🙂 )
Okay, wij doen ook mee 🙂
En op verzoek van velen is MSN reporter en del.icio.us ook toegevoegd. Nu alleen nog aantal kudos opnemen 😉
Heel goed. Gertjan c.s dank voor de snelle actie!
Vind de stumbleupon een goede knop ook! Aanradert…
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie eerste ervaringen Marco. Statistieken, etc.
Ok, valt me nog mee eerlijk gezegd. En nu eens kijken hoe het er straks over een paar maanden uit ziet 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!