Randstad in Second Life

8 maart 2007, 19:50

Nadat eerder ABN AMRO en Philips hun eerste stappen in Second Life gezet hebben, is nu Randstad de trotse bezitter van een nieuw Second Life eiland.

Het grote verschil tussen b.v. Randstad en ABN AMRO in second life is vooral dat Randstad er serieus werk van gaat maken, en het niet enkel als een PR molen gebruikt. Randstad gaat namelijk virtueel werven in Second life, voor echte én virtuele banen.

Zo heeft men o.a. een baan open staan voor een Second Life journalist (betaling L$ 225 per uur), iets voor Annet of Polle misschien. Vier maanden SL ervaring is vereist. Ook zoekt men Second Life gidsen en medewerkers voor een virtuele fietsenwinkel. Allen betaald in Linden Dollars.

Ook hebben al zo’n 30 SL’ers zich ingeschreven in de CV database. Waarbij ik hoop dat de geboorte data niet echt kloppen, want kinderen onder het jaar is echt niet toegestaan te werken in Nederland. Het is vooral database vulling van enkele intercedenten en een aantal test accounts, maar het idee is leuk.

Uiteraard werft Randstad ook in Second Life voor First life beroepen. Men pakt het in ieder geval beter aan dan ABN AMRO (zo lijkt het op het eerste gezicht in ieder geval) door wat bemanning achter te laten in Second Life.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik een geloof in Second Life heb gekregen, want in alle eerlijkheid heb ik nog steeds erg mijn twijfels of het echt de hit gaat worden die men denkt. Ik kan me ergens wel vinden in het doemscenario van Carl, hoewel ik er natuurlijk helemaal naast kan zitten.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

36 Reacties

    Klaas Bruinsma

    Inderdaad Marco.

    Ik verbaasde me er ook weer over dat het NOS journaal zich weer liet gebruiken als reclamevehicel voor randstad toen ik het non-item zag aan het einde van het journaal…

    die kerel van randstad: “er schrijven zich regelmatig 4,3 miljoen bezoekers in op secondlife”

    right


    8 maart 2007 om 23:38
    Daniel Janus

    @Marco: met het grote verschil tussen Essent en de anderen dat het voor Essent een zeer tijdelijk karakter heeft en wordt ingezet in een cross mediale arbeidscommunicatie campagne. Het is een ondersteuning van de Carrierebeurs.


    9 maart 2007 om 06:18
    media

    @Daniel: Ben ik van op de hoogte en het was ook geen kwaliteitsoordeel; sterker nog, ik denk dat het goed is dat bedrijven experimenteren met dit soort nieuwe media. Vind wel belangrijk dat men zich blijft realiseren dat men er voorlopig met name de early adoptors vind en waarschijnlijk niet de doelgroep. Tenzij dat, zoals in het geval van Randstad, een hele specifieke groep is die aktief is binnen SL.


    9 maart 2007 om 06:51
    Michel Groenveld

    @ klaas /klaas Ik denk juist dat het heel geslaagd is van het Journaal om Second Life eens begrijpelijk aan het grote publiek uit te leggen. Wat weet de man in straat er van? Ik vond het in elk geval een prima item. Ook prima is dat Randstad echt wat over de buhne brengt op SL: mi een goede doorvertaling van wat ze in real life bieden.


    9 maart 2007 om 06:59
    Enno Houwerzijl

    Een mooi moment voor mijn eerste posting 🙂 Vorige week hebben wij (Berk, Accountants & Belastingadviseurs) ook aangekondigd dat we onze eerste stappen in SL gaan zetten. Evenals Randstad richten wij ons op werving en dan met name van financiële studenten. We bieden echter (nog) geen concrete vacatures aan maar willen toekomstige financiële professionals de mogelijkheid geven om alles te vragen wat ze altijd al wilden weten. De accountancybranche is nl een vrij gesloten wereld. SL is daarom een interessant platform om, naast onze reguliere contactmomenten met studenten, het gesprek aan te gaan. Dat Berk’ers rechtstreeks vanaf de werkvloer alle vragen beantwoorden geeft het ook een leuke extra dimensie.

    Daarnaast willen we ons zo veel mogelijk profileren op de arbeidsmarkt als de ‘andere’ accountant. Aangezien er een echte ‘war for talent’ aan de gang is, zetten we dan ook zoveel mogelijk verschillende (nuttige) kanalen in om de doelgroep te bereiken. Echter, het aantal financiële studenten op SL is niet zo groot. Vandaar dat we onze virtuele vestiging flink gaan promoten op universiteiten en hogescholen. De verwachting is dat, na alle media aandacht, dit een laatste duwtje is om SL eens uit te proberen.

    Meer info over het concept vinden jullie op http://www.werkenbijberk.nl (onder Second Life). Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik houd jullie sowieso op de hoogte van de resultaten.


    9 maart 2007 om 08:14
    chi666

    @Enno: ik ben het in deze 100% met Marco eens. Het is op zich erg goed dat bedrijven, ook de ‘stoffige accountants’ nu expirimenteren met dit soort nieuwe media. Helemaal super. Maar wat Marco zei: nu de klanten nog, geldt ook voor de werknemers. Het is, zeker in Nederland, nog veel te klein.

    Maar ik heb, vanuit professioneel oogpunt, meteen een vraag. Hoe lossen jullie het 24/7 probleem op? Wat ik bedoel is: hoeveel avatars lopen er rond? En zijn jullie ook bereikbaar na kantooruren in Second Life? En in het weekend? Want hoewel veel van de sollicitaties op het werk gebeuren, is Second Life volgens mij meer een avond en weekend bezigheid (voor hen die het al spelen). Ook weet ik niet hoeveel hogescholen en universiteiten het toestaan op hun netwerken. Dus hoe verhouden de 9 tot 5 office werktijden zich tot de 24/7 Second life tijden? Hoe lossen jullie dit probleem op?


    9 maart 2007 om 08:41
    Gudrun Dordregter

    Klaas, welk journaal heb jij gevolgd. Volgens mij zegt de “kerel van Randstad”, zoals jij het noemt, dat er inmiddels meer dan 4 miljoen mensen zich hebben geregistreerd, Volgens mij klopt daar iets meer van dan jou citaat:-) Verder een inderdaad een mooi item waardoor het hopelijk eens duidelijker wordt voor het brede publiek


    9 maart 2007 om 08:43
    Annet

    @Bas

    Voor L$ 225 per uur kom ik mijn bed niet uit hoor, maar wel lief dat je aan me denkt haha

    Omgerekend is dat ongeveer 70 eurocent per uur, ronduit schandalig dat ze dat durven aan te bieden aan iemand die gewoon achter een computer skills en competenties via zijn of haar avatar aan de wereld aanbiedt.

    Want zijn er dan bijvoorbeeld ook doorstroommogelijkheden, als je als avatar jezelf voldoende bewezen hebt, mag je dan op een Randstad real life kantoor komen om een real life job te krijgen?

    Arbeidsburo’s kunnen op deze manier wel weer slim omscholen trouwens, geef werkeloze jongeren een gratis Sony PS3 console, laat ze bepaalde skills ontwikkelen, neem ze dan vervolgens die console weer af en zet ze aan het werk 😉 Of de stage plannen van de overheid voor jongeren, laat ze gewoon stage lopen in hun eigen Playstation spel …. who notice the difference?


    9 maart 2007 om 10:27
    Daniel Janus

    @Bas: Wij (essent) lossen het 24/7 probleem op door het op nederland te focussen, door het een tijdelijk karakter te geven. Het is bij ons een experience en geen ‘gebouw’. We tonen door middel van een roller coaster ride aan wat het is om voor Essent te werken. Daarnaast hebben we (zo goed als mogelijk) de organisatie opgelijnd om in ieder geval gedurende de komende week een zo volledig mogelijke bezetting te hebben op de stand. We hebben hier in ieder geval geen extra personeel voor aangenomen.

    @Enno en Bas: ik sta nu op de carrierebeurs in de RAI en ik moet eerlijk zeggen dat het wel werkt. Het is nieuw en de managers die online zijn (zometeen om 15:00 uur onze IT director) hebben al goede chatsessies gehad die ook al hebben geleid tot CV voor Real Life banen.


    9 maart 2007 om 10:54
    chi666

    @Daniel: Goed om te horen dat het real life werkt. Maar wat ik bedoelde met het 24/7 probleem: deze carrièrebeurs is nu tot het eind van de middag en morgen. Maar hoe zit dit bijvoorbeeld morgen avond? als jullie naar huis zijn?


    9 maart 2007 om 11:03
    Enno Houwerzijl

    @Bas Het 24/7 probleem is voor ons inderdaad een issue geweest. Het is voor ons nl niet te doen om continu mensen aanwezig te hebben in de vestiging. In overleg met ons bureau (TamTam) hebben we het volgende bedacht. De ontmoetingen met de studenten vinden dan ook plaats op afspraak. Op onze website kunnen ze zich binnenkort aanmelden voor een bepaalde themasessie. Zo zorgen wij dat er op afgesproken momenten altijd een relevante collega (belastingadviseur, accountant, etc) te vinden is. Niet helemaal in de geest van Second Life maar volgens ons de beste oplossing. We creëren zo geen verwachtingen mbt aanwezigheid van Berk’ers. Uiteraard zorgen we dat er een bord bij de deur staat met informatie over de sessies. In de virtuele vestiging is uiteraard wel lees- en presentatiematieriaal aanwezig voor de ‘stille’ periodes 🙂

    @Daniel: Ik was onder de indruk van jullie concept. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke resultaten.


    9 maart 2007 om 11:17
    Linda

    Na alle verhalen over SL besloot ik een tijdje terug mezelf ook eens aan te melden voor SL.

    En eerlijk, ik ben een behoorlijke internetter, weet altijd de weg te vinden en leer snel maar SL vond ik echt een ramp. Eer ik precies wist hoe en wat en hoe alles werkte was voor mij de lol er helemaal af. Zoveel tijd heb ik niet 😉 Ligt dan nou aan mij?

    Overigens als ik deze berichten telkens lees, krijg ik steeds het gevoel dat ik iets mis haha. Dus wat dat betreft doet SL het goed. Telkens denk ik dan: nu moet ik er weer in, nu moet ik alles onder de knie krijgen. Het komt er alleen niet van 😉


    9 maart 2007 om 11:36
    Daniel Janus

    @Bas: door het op te zetten als een experience ipv een ruimte waar men doorheen kan wandelen en verder niets te beleven is, hopen we het 24/7 probleem te omzeilen. Daarnaast hebben we gewoon openingstijden vermeld op de virtuele stand. Ik denk echter dat onze roller coaster genoeg te bieden heeft om eventuele nachtelijke bezoekers genoeg te vertellen over wie we zijn en waar we voor staan.

    Uiteraard maken we ook gebruik van een Virtual Host op momenten dat we zeker kunnen verwachten dat er aanwezigen zullen zijn.

    @Enno: bedankt voor het compliment. Ik merk dat het echt aanslaat. Het is toch weer net iets anders dan de normale omgevingen.


    9 maart 2007 om 11:37
    Maurice Beerthuyzen

    Wat er momenteel met Second Life gebeurt is en beetje vergelijkbaar met wat er bij de introductie van internet voor het grote publiek gebeurde; Een aantal bedrijven lopen voor de troepen uit en doen zeer nuttige experimenten op SL. Een aantal mensen en bedrijven is zeer sceptisch.

    Ik denk zelf dat een SL-achtige toepassing wel de toekomst heeft. Daarnaast verwacht ik dat virtuele werelden in de toekomst geen afspiegeling zullen zijn van de echte wereld. Is een beetje het idee van de evolutie van de auto. Die leek eerst ook op een koets, met van die grote karrenwielen. Totaal niet handig.

    SL is nu nog een koets met motor, mensen die roepen dat paard en wagen het belangrijkst blijven hebben ongelijk, maar voordat SL een echte auto is, zijn we nog wel even onderweg.


    9 maart 2007 om 12:01
    Hans

    Opvallend is dat je in Second Life als het echt gaat om informatie (ook bij Randstad Second Life) wordt doorgelinkt naar een ‘ouderwetse’ internetsite. Daardoor blijft er van (de vestigingen op) SL niet veel meer over dan een website die moeilijk is te vinden, met een onmogelijke navigatie en een hoop nutteloze informatie.


    9 maart 2007 om 20:14
    gudrundordregter

    @hans volgens mij heeft randstad goed gebruik gemaakt en ingespeeld op wat komen gaat binnen secondlife naar de integratie van de webbrowser binnen secondlife. Het valt mij op dat op de monitoren van hun vestiging een screenshot is genomen van de virtuelebanen.nl site en dar die site een goede integratie heeft met hun vestiging. Zo moet je na aanmelding eerst weer naar een identifier om daar je registratie af te maken waardoor je weer door hun pand loopt. Gevoelsmatig hebben er daar een paar mensen goed over dingen nagdacht. Of ze er hun doelgroep er mee bereiken weet ik nog niet maar ik juig di t soort nitiatieven toe. Maar blijf het kritsch volgen


    9 maart 2007 om 20:39
    chi666

    Van de site…

    Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

    Soms vraag ik me af waarom we zo bang zijn van Moslim fundamentalisten, we hebben ze hier ook om de hoek wonen…


    10 maart 2007 om 23:03
    Hans

    Een goed voorbeeld van een ‘zinnige’ toepassing is Euro Relais, de verhuurder van vakantiewoningen. De paar woningen die bezichtigd kunnen worden (eiland west van Randstad) zijn nog niet gereed (er staat ook nog een grote bouwkraan!). Een dergelijke toepassing biedt mogelijkheden voor de toekomst. Hoewel ….. hoort het verrassende onbekende juist ook niet bij vakantie !?


    11 maart 2007 om 20:00
    CorR

    @Daniel: Dat het kan, is mooi. Maar het is niet de directe interactie waarvoor de gebruikers komen, het is een second best-oplossing.


    12 maart 2007 om 08:18
    Annet

    @Cor en Daniel

    Ik ben het met Cor eens, het is een second-best oplossing. En nog even op Randstad terug te komen, ik heb nog geen respons gekregen over de 225 linden dollar per uur voor journalistieke werkzaamheden, en andere inkomsten liggen nog lager heb ik mij laten vertellen. Dat is verre van een 1 op 1 situatie met real life, ik durf zelfs te beweren dat het uitbuiting is van de gretigheid van de gebruiker.


    12 maart 2007 om 08:37
    Maurice Beerthuyzen

    Bovenstaande discussie is weer een voorbeeld hoe we bestaande toepassingen [ convetionele internet-pagina’s, email] in een nieuwe toepassing willen proppen. Oftewel de “brochure op internet”-discussie van een aantal jaren geleden.

    Ik denk dat er meer out of the box gedacht moet worden. Je moet meer gebruik maken van de [3d-] mogelijkheden. Je informatie dus anders aanbieden. Maak meer gebruik van beeld en geluid. Maar herstel ook de oude media weer in ere. Is er al een SL-krant? zijn er al SL-krantenjongens op de hoek van de straat?

    Gewoonweg een leuk gebouwtje neerzetten en dan alles doorlinken naar je bestaande website is wel erg makkelijk.


    12 maart 2007 om 08:42
    Annet

    Helemaal mee eens Maurice.

    Er zijn overigens kranten (mini) kiosks, maar als je daarop klikt ga je dus weer naar een externe website, en hoe makkelijk is het om met een javascriptje de bladzijden van een krant te laten omslaan.

    Gelukkig zijn er creatieven inworld die het anders doen. Mocht je interesse hebben leid ik je graag een keer rond.


    12 maart 2007 om 08:50
    Daniel Janus

    @Maurice: een beetje kort door de bocht. Ik heb het idee dat dat voor een aantal bedrijven binnen SL zeker geldt, maar durf een beetje de arrogantie te hebben dat we het toch iets ander hebben aangepakt. Het is niet een gebouw waar je zelf wat doorheen kunt wandelen, maar meer een ‘achtbaan’ belevenis met films. Tuurlijk blijf je de link naar je website houden. Dat heeft gewoon nog te maken met een overgangsfase.

    Daarbij heb ik gehoord dat TNT al wel bezig is om online en print te combineren. Ik weet niet of het al life is, maar wel dat het er aan komt.

    Ik ben wel benieuwd hoe we dit dan gaan integreren? Hoe kan je omgevingen koppelen met je back-end? Hoe ga je zaken nog meer personaliseren. Dat zijn zaken die in de meeste (grote) sites wel werken, maar die zie ik nog niet direct terug in SL.


    12 maart 2007 om 09:24
    Maurice Beerthuyzen

    @Daniel: Ik besprak in mijn voorbeeld niet specifiek jullie activiteiten. Voel je dus vooral niet aangevallen! 🙂 Uiteraard zijn er bedrijven die op SL wel de juiste snaar raken.


    12 maart 2007 om 09:36
    Daniel Janus

    @Maurice: kwam misschien wat defensief over… Samen met andere concept ontwikkelaars vinden we het inderdaad jammer dat men zo vast houdt aan het echte leven. Ik werd juist gek van de (bijna) onbegrensde mogelijkheden, en dan bouwt men een gebouw. Ook wel logisch eigenlijk: je wil je bezoekers ook niet afschrikken.


    12 maart 2007 om 10:06
    Maurice Beerthuyzen

    @Daniël: Helemaal mee eens .Je zit inderdaad in een spagaat. Als je iets helemaal nieuws creëert, schrik je mogelijk bezoekers af. Hier zit echter één maar aan: veel bedrijven die nu hun eerste stappen zetten in SL doen dit naar eigen zeggen om te leren/ kennis te maken met het fenomeen. Dan zouden out of the box-toepassingen juist toegestaan moeten worden! Vaak is het nu allemaal wat veilig en maken we inderdaad nog niet genoeg gebruik van de mogelijkheden.


    12 maart 2007 om 10:14
    Annet

    @Paul

    L$11 zelfs? Jeetje, wat een virtuele armoede daar bij Randstad, volgens mij verdien je meer met het zgn. campen, ergens je avatar een uur laten zitten in een stoel. Het is een beetje karikaturaal en ik zou als ik Randstad was deze vacatures ook onmiddellijk schrappen. Blij dat jij dat ook ziet.


    12 maart 2007 om 19:33
    bjorn

    SL is simpel,

    mensen die geen tijd hebben er een sociaal leven op na te houden, die niet voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij, of die een zware jeugd hebben gehad omdat ze geen grote borsten hadden zitten in SL.

    Daar gaan we ons voordoen zoals we willen zijn. Indien iemand 10 uur per dag in SL zit, heeft geen baan, geen leven en voelt zich ***.

    Dus wat valt er te halen? Hoogstens dat iemand een nieuwe computer koopt in de virtuele pc shop, maar meer ook niet. Ik zie iemand al solliciteren; hobbies 10 uur per dag SL, rijbewijs ja, virtueel, burgerlijke staat: virtueel getrouwd, mijn god. het is gewoon een groot spel. Trouwens dating zal het wel goed doen, een soort liefde op het 2e gezicht…


    14 maart 2007 om 13:13
    Annet

    Hoppa, het hele persbericht er op deze manier maar in, ze denken toch zeker niet dat we nog een artikel hieraan gaan besteden hè? O ja, in case you don’t noticed: Amsterdam Arena gaat ook Second Life 😉

    Randstad levert personeel voor de opening van de ArenA in Second Life

    Morgen, zaterdag 17 maart, levert Randstad het personeel voor de opening van de Amsterdam ArenA in Second Life. De medewerkers besturen o.a. het veiligheidspersoneel en de barmedewerkers. Deze ‘Real Second Life’ banen, met betaling in euro’s, zijn sterk in opkomst.

    Bij ‘Real Second Life’ banen gaat het om medewerkers die – namens een bedrijf of organisatie – virtuele personen (‘avatars’) bedienen. Voor op Second Life gevestigde bedrijven heeft Randstad hiervoor een speciaal concept ontwikkeld.

    Een week na de opening van de Randstad vestiging op Second Life hebben zich duizend kandidaten ingeschreven. Vooral voor de ‘Real Second Life’ functies bij onder andere ABN AMRO en het Amsterdamse advocatenkantoor Faasen & Partners bestaat grote belangstelling. De sollicitatieprocedure wordt binnenkort afgerond.

    Ook bij de opening van de virtuele Amsterdam ArenA, gaat het om ‘Real Second Life’ jobs. Het bar- en beveiligingspersoneel wordt via Randstad ingehuurd door Planet Internet. Zaterdag 17 maart is de Second Life ArenA vanaf 13.00 uur geopend en kunnen bezoekers het hele stadion bekijken, óók de gedeelten die in de echte wereld voor het publiek gesloten blijven. In de ‘Planet Bar’ is er gelegenheid tot napraten.


    16 maart 2007 om 13:56
    Maurice Beerthuyzen

    Dit is toch bekrompen? We zitten in een second life en dan hebben we nog beveiliging en barpersoneel nodig! Bárpersoneel! Laat iedere bezoeker gewoon een fust bestellen alstie dat wel, en geef ze broodjes hamburgers zo groot als huis… who cares! Daarna met ajax meevoetballen, geen elf tegen elf maar 1000 tegen 1000! Tis toch SL?!

    Waarom kopiëren we in een virtuele wereld regeltjes van ons first life? In principe zou alles toch moeten kunnen in deze wereld? 🙁


    16 maart 2007 om 14:09
    Annet

    @Maurice

    weet jij hoeveel de virtuele slidings van Huntelaar kosten? om dat allemaal geanimeerd te krijgen? 😉


    16 maart 2007 om 15:12
    rxbbx

    Second Life…. 🙂 … carl zegt het goed idd in zijn artikel.


    16 maart 2007 om 15:16
    H.R. Lein

    Wat een Crap! SL sucks en ….sma moet z’n virtuele neus maar niet meer voor dir soort zaken lenen ;-).


    24 april 2007 om 20:46
    Richie Lassard

    Ik zit al bijna 12 jaar in SL. Dit is DE manier om mensen te werven als je het mij vraagt. Na 12 jaar is SL nog steeds booming business.


    3 februari 2018 om 18:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!