Online consumentenbesteding 28% gegroeid in 2006

13 maart 2007, 12:50

{title}De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters is in 2006 met 28% verder doorgegroeid naar een omzet van € 2,82 miljard. Dit blijkt uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2’, het halfjaarlijkse onderzoek naar ‘online consumentenbestedingen’ van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De groei wordt veroorzaakt door tweetal factoren; het toenemend aantal kopers dat vorig jaar groeide van 5,4 miljoen naar ruim 6,4 miljoen en daarnaast groeide het besteed bedrag van 433 euro naar 441 euro. Een substantiële daling van de groei van de bestedingen wordt voorlopig nog niet verwacht. “Het gebruik van internet als oriëntatie- en aankoopkanaal wordt steeds meer gemeengoed in de Nederlandse huishoudens. Ruim 9 van de 10 internetters gebruikt het internet om zich te oriënteren op een aankoop (zowel online als in de winkel) en inmiddels heeft meer dan 50% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder wel eens een online bestelling gedaan. De tevredenheid met de online aankoop is zeer groot, het aanbod neemt nog steeds toe en ook drempels zoals veiligheid van betalen worden door nieuwe ontwikkelingen zoals iDEAL steeds lager.”, aldus Frank Sibbel van Blauw Research.

Marktsegmenten.

De reisbranche trekt opnieuw het meeste geld uit de markt: 1,2 miljard euro. Consumenten geven verder op het internet veel geld uit aan elektronica, verzekeringen en kleding. Daarnaast ziet men een sterke opkomst van de kleinere online branches zoals speelgoed. Ik moet je zeggen, als ouder van 3 kids, dat ik dat laatste zeker herken 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    wim krijnen

    Tijd om het even te relativeren. In de detailhandel werd vorig jaar circa 75 miljard uitgegeven. Als we het aandeel van reisbranche er even uitlaten (niet echt detailhandel) komen we op een aandeel van circa 2% uit. Van de bestedingen in de detailhandel gaat dus nog steeds 98% via de fysieke winkels. Kortom het stijgt wel, maar het stelt nog steeds niet veel voor.


    13 maart 2007 om 15:33
    evroekel

    @Wim: Mee eens alleen de groei jaar in jaar uit is vrij constant de laatste jaren en vergeet niet dat er heel veel online wordt georienteerd om offline te kopen. Wat dat betreft is invloed van online kanaal groter dan puur de omzet laat zien.


    13 maart 2007 om 17:37
    Evert

    Heeft iemand informatie over de verhouding waarop deze omzet onder de webwinkels is verdeeld? Thuiswinkel schat dat er ongeveer 10.000 webwinkels in NL actief zijn, hoeveel van deze webwinkels nemen nu het gros van de omzet voor hun rekening, en voor welk percentage van de totale omzet?

    Is er ergens info te vinden over de bezoekersaantallen/conversierates die men nodig had om deze omzet te halen?


    14 maart 2007 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!