Creativiteit reclamebureaus valt ernstig tegen

18 maart 2007, 10:55

Toen Marco me via e-mail attendeerde op Southwest Airlines’ nieuwste experimentje dacht ik direct: “Nee hé, niet wéér zo’n ‘bedenk een commercial, de winnende zenden we echt uit’-prijsvraagje. Pleeease!…”

Een maandje of vijf geleden schreef ik in m’n artikel “Verlaagt consumer generated content onze standaarden?” nog:

Vrees niet, er is geen enkele reden om bang te zijn. Die consumer generated future verlaagt onze standaarden niet; ze verhóógt ze juist. De plaatjes en praatjes worden welliswaar kneuteriger, maar de creativiteit eromheen absoluut niet.

Wij moeten juist nóg creatiever worden, om die overproductieve consument nog ‘het hoofd te kunnen bieden’. We moeten nieuwe paden zoeken, maken en bewandelen.

… maar het lijkt er sterk op dat de reclamebranche helemaal niet zo creatief ís.

Met al die ‘stuur in en win!’-prijsvraagjes schieten die reclamejongens zichzelf ongelofelijk in de voet. Allereerst laten ze ermee zien dat ze nog steeds primair in TV-commercials denken, allertweedst tonen ze aan dat je dat prima aan consumenten kunt overlaten en allerderdst maken ze schrijnend duidelijk dat ze de creativiteit missen om buiten de gebaande paden te denken.

Een ernstige zaak. We zijn van een product economy via service en een experience in een participation economy beland, en die vraagt natuurlijk om creatieve concepten waarin de consument echt betrókken wordt in innovatie, merkbouw en/of marketing. Het een keertje een commercial mogen maken is een leuke eerste stap, hoor. Maar meer ook niet.

Waar blijven de écht vernieuwende, creatieve concepten?

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Christian vd Berge

    Ben het met je eens dat de creativiteit (of bedoelen we hier eigenlijk originaliteit?) te wensen over laat…

    Ik betwijfel overigens wel of ‘we’ al met z’n allen in de participatie economie zijn aan beland.. maar dat terzijde 😉


    18 maart 2007 om 13:57
    Addy

    Je heading maakte me nieuwsgierig.. maar ik word helaas niet wijzer van dit artikeltje. Ik wil namen en voorbeelden, geen ‘ze’ en ‘die reclamejongens’.


    18 maart 2007 om 14:47
    Bram De Maesschalck

    De reclamebureau’s maken geen uitzondering op het eigenste onderwerp waar ze zich allemaal mee profileren. Ze trachten de klant ervan te overtuigen dat radicale open innovatie dé manier is om nieuwe volumes te verwezenlijken, maar zijn zelf bang om deze hippe economische ‘ideeën’ tot op het structureel niveau van de eigen organisatie toe te passen met de kans hun bestaansrelevantie te ondergraven. Als sector passen ze misschien wel meer dan andere in de idee van web 1.0, broadcasting: verkondigen van grote theorieën zonder participatief platform.


    18 maart 2007 om 15:08
    Addy

    Begrijpelijk(er).


    18 maart 2007 om 15:31
    Flip

    In grote lijnen mee eens. Maar toen Converse dit concept toepastte, stoorde mij het absoluut niet. Merken die zich op creatieve mensen richten en/of creativiteit willen uitstralen kunnen dit wat mij betreft juist wel maken.


    19 maart 2007 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!