Anonieme rotte appels gevaar voor online communities

24 maart 2007, 11:24

Lees net in een bericht van Henk Blanken dat Bert Wagendorp stopt met bloggen op Volkskrantblog:

(…) Columnist Bert Wagendorp haakt af. Hij zal zijn column uit de Volkskrant niet langer posten op Volkskrantblog.nl. Genoeg vuiligheid van halvegaren over zich heen gehad. Ombudsman Thom Meens leeft mee. Hij erkent dat journalisten vaak overgevoelig zijn voor kritiek, maar blijft problemen houden met anonieme querulanten die volstrekt horkerig op de man spelen. (…)

Ruim 10 jaar ben ik nu online en al vanaf het begin aktief in diverse online fora en weblogs. En onafhankelijk van type gebruikers en aandachtsgebied, zie je elke keer weer hetzelfde patroon. Wat begint als een interessante online community, groeit langzaam uit tot een (te) grote groep waar enkele anonieme rotte appels de boel verzieken. De oorspronkelijke vaste kern haakt af en voor je het weet is de community ten dode opgeschreven. Een dilemma waar vroeg of laat alle succesvolle online communities mee te maken krijgen.

Hoe jammer het ook is voor de openbare online dialoog, de enige oplossing voor dit probleem is het op tijd (h)erkennen en aktie ondernemen door bijvoorbeeld alleen geregistreerde leden met bekend emailadres toegang te geven tot reactiemogelijkheid. Ook Marketingfacts heeft inmiddels bijna dat kritische punt bereikt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    Eijkb

    In dat geval heb ik me maar eens aangemeld op MF. Normaal reageer ik als Bas, nu dus voortaan als Eijkb. Ben persoonlijk verantwoordelijk geweest voor de online CS community Wijzeman.nl. We hebben daar altijd heel strict gelet op communicatie. Schelden, gebruik van ziektes e.d welke schering en inslag zijn op de meeste publieke CS servers waren bij ons taboe. Net zoals Marco beschrijft: Het is gewoonweg niet vol te houden! We werden bekender, meer mensen op de servers, minder ervaren moderators en uiteindelijk verdween de leuke sfeer omdat het bannen van mensen verworden was tot water dragen naar de zee. Wat dat betreft jammer dat het internet nog steeds zo anoniem is, te veel mensen die daar niet mee overweg kunnen.


    24 maart 2007 om 12:17
    media

    Bij geregistreerde leden kun je gericht aktie ondernemen Jelmer dus dat zou niet echt een groot probleem moeten opleveren toch?


    24 maart 2007 om 12:44
    Kasper Katje

    Ik ken het helaas ook van dichtbij als moderator van het ID&T forum destijds wat mede om die reden is opgeheven.

    Het is helaas op een negatieve mannier weer een bevestiging van mijn (marketing)stelling dat de meeste mensen niet met vrijheid kunnen omgaan. Het feit dat je iets kunt zeggen betekent nu eenmaal nog niet dat je dan ook maar denk alles te mogen zeggen.


    24 maart 2007 om 12:51
    Jelmer Voogel

    @Marco: actie ondernemen is dan inderdaad eenvoudig alleen zijn de gevolgen ook groter omdat sommige herrieschoppers alles proberen om weer op de site te komen.


    24 maart 2007 om 12:57
    Ronald

    Zodra communities groter worden gaat de kwaliteit van de dialoog onherroepelijk naar beneden. Of registratie te belemmeren nu de juiste optie is, betwijfel ik. Elke community heeft sowieso een gezonde aanwas nodig. Want de ‘oorspronkelijke vaste kern’ zoals Marco die noemt, zal sowieso voor een groot deel afhaken of minder actief worden. Dat is heel natuurlijk. Alles is door hen al eens gezegd en bediscussieerd. Nieuwe aanwas van leden kan dat proces vertragen doordat zij met nieuwe invalshoeken en ideeën komen. Je moet er voor zorgen dat je de goede basis van leden behoudt door afvallers te vervangen door nieuwe leden. Als die basis kwaliteit heeft en groot genoeg is dan kan je het kwaliteitsverlies door de steeds grotere community opvangen.

    Daarnaast kan je de community op gaan delen in deelcommunities, waarin specifieke groepen geïnteresseerd zijn en waardoor kwaliteit weer omhoog gaat en de binding weer groter.

    Omvang van die kwalitatieve basis is en blijft altijd een probleem om de community op niveau te houden. Goede leden groeien vaak door naar de rol van moderator. Als de community groter wordt, wordt het werk ook meer. Je verliest dan echter die personen als gewoon lid van de community. Je moet voorkomen dat de community op die manier niet uitdroogt door al deze personen er uit te halen.


    24 maart 2007 om 13:06
    Petra de Boevere

    Ik heb juist het idee dat het internet wat minder anoniem wordt en het aantal anonieme schreeuwlelijkerds enkele jaren geleden veel groter was. Men lijkt steeds meer te ontdekken dat een beetje statistiekenprogramma ip-nummers opslaat zodat je ook de verschillende online-identiteiten van reagluurders in kaart kunt brengen, waardoor het anoniem schreeuwen ook minder leuk wordt.

    Goed modereren is een pré natuurlijk, maar kost ook veel tijd. Gewoon verwijderen zonder discussie is het beste, maar soms is de verleiding ook voor mij te groot en ik ga ik de discussie aan. Eigenlijk is dat fout. Het is deze groep regluurders immers alleen te doen om de, zij het negatieve, aandacht.


    24 maart 2007 om 13:07
    Wim Bekkers

    Als je het hebt over groeiende online communities waar enkele (anonieme) rotte appels de boel verzieken voor de grote meerderheid, dan vraag je toch af of er dan helemaal geen zelfregulering vanuit de community mogelijk is. Het heeft er misschien ook mee te maken, dat er altijd na bepaalde tijd verloop plaatsvindt onder de ‘goede’ vaste leden (zoals Ronald al aangeeft), en de nieuwe leden niet dezelfde verbondenheid hebben met de community?


    24 maart 2007 om 15:17
    Roi

    Mensen ervoor te laten betalen lijkt mij een goede oplossing. Want als je ergens voor betaald hebt wil je wel lang op die site blijven en toch ook wel populair zijn.


    24 maart 2007 om 15:31
    punkey

    Een losse gedachte, maar heeft het misschien ook met het onderwerp van de community te maken? Ik zit zelf bv in een community van Pearl Jam fans, redelijk klein, maar rondom een nieuwe tournee altijd veel nieuwe leden. Hier is niets te ontdekken van rotte appels of nare geluiden. Ook in communities over lifehacking en personal productivity waar ik (een beetje) actief in ben hebben weinig te maken met deze praktijken. Maar zo gauw het om wijdverspreidere onderwerpen gaat neemt ook de ellende toe. Ik weet het niet hoor, het is zo maar een losse gedachte…


    24 maart 2007 om 17:03
    Kaspar van Dalfsen

    Hoe is dit anders dan in de “echte” wereld (IRL)?

    Is het niet een onwijs grote illusie om te denken dat een grote community zich zelf reguleert, of geen (bege)leiding nodig heeft?

    We zijn allemaal mensen, maar zodra we in groten getale zijn worden het lastig.

    Dit geldt online en offline. Hoe meer mensen ergens bijeenkomen, hoe meer tijd, en begeleiding je er voor nodig hebt om alles in goede banen te sturen. Dat geld voor voetbalwedstrijden, bedrijven, scouting, het militaire apparaat, luchthavens, internet fora. Gewoon voor alles dus.

    Een bedrijf met duizend werknemers heeft meer (tussen) management dan een bedrijf met enkele tientallen medewerkers.


    24 maart 2007 om 19:26
    Jeroen Derwort

    Terug inhakend op het patroon dat in het artikel wordt gesignaleerd, ik zie dat patroon niet op die manier. Het is wel zo dat de oorspronkelijke harde kern altijd begint te klagen na een bepaalde tijd. Vroeger was alles beter en nieuwe mensen hebben het altijd gedaan.

    Daarom rouleer ik ook in onze spellen met regelmaat de moderators en andere ondersteunde vrijwilligers uit de community om zo nieuwe mensen de kans te geven die er zin in hebben en nog niet verwend zijn met hun status.

    Stoppen vanwege een verziekte sfeer zou ik nooit overwegen. Negeren, blokkeren en herrieschoppers vooral niet te serieus nemen werkte in mijn geval altijd prima. Het aantal doodsbedreigingen en mogelijke rechtszaken dat ik naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen daar ben ik de tel allang van kwijtgeraakt.

    Het lijkt me overigens wel leuk om een keer een wetenschappelijk boek of artikel over het gedrag van online communities te lezen. Weet iemand er toevallig één te vinden?


    24 maart 2007 om 21:50
    media

    @Jeroen: welke community van gamebasics heeft inmiddels een kritisch aantal leden bereikt of bestaat al geruime tijd waardoor een tweede of zelfs derde generatie moderators de dienst uitmaakt? Wil graag eens een kijkje nemen hoe het daar wordt ‘gecontroleerd’.


    24 maart 2007 om 22:01
    jeroenmirck

    Marco schrijft: “Ook Marketingfacts heeft inmiddels bijna dat kritische punt bereikt.”

    Is dat echt zo? Volgens mij maken community-members zich dat vaak zelf wijs. Ik schaar me achter de nuchtere analyse van die andere Jeroen: “De oorspronkelijke harde kern (begint) altijd te klagen na een bepaalde tijd. Vroeger was alles beter en nieuwe mensen hebben het altijd gedaan.”

    Elitarisme van early adopters, dat is wat de meeste communities dwars zit.


    24 maart 2007 om 23:09
    media

    @Jeroen Mirck: Ja helaas is dat echt zo. Het aantal negatieve en off-topic reacties neemt significant toe naarmate de community groter wordt. Overigens gaf ik al aan dat ik zeker eens verder ga kijken naar de hypothese van het elitarisme (mooi woord) van early adoptors.


    24 maart 2007 om 23:14
    Wouter

    Ik denk dat het “schoon” houden van discussies gewoon te maken heeft met het voeren van een goed beleid, de inzet van de moderators en de manier waarop je als site leiding communiceert richting je leden/bezoekers.

    Wij hebben bijvoorbeeld een tijd lang keihard beleid gevoerd over illegale software. Nu zien we dat leden elkaar op de vingers tikken als daar iets over gevraagd wordt. De mods hoeven daar niet eens heel veel aan te doen.

    @Marco: de “community contact groep” is een handige manier om dicht bij je leden te blijven staan. Op onze site wordt tegen de actieve leden op gekeken. Als de actieve leden iets zeggen scharen ze al snel een grote horde medestanders achter zich. Zaak is om die actieve leden bij je beleid betrokken te houden en in sommige gevallen mee te laten beslissen. Op deze manier krijg je de hele community mee en kan je de massa op de site snel enthousiasmeren voor iets.

    Overigens moet je voor deze “community contact groep” gevraagd worden. Het is dus een eer om mee te doen (tenminste, dat gevoel leeft). Daarnaast is het gewoon erg praktisch om actieve leden mee te laten beslissen. Ze bekijken de zaken van de andere kant en komen met opmerkingen en aanmerkingen waar we als site leiding niet over na hebben gedacht.


    25 maart 2007 om 07:11
    Peter Bonjernoor

    @Jeroen – dat elitarisme is er zeker, ik heb het al meerdere malen meegemaakt, maar ik denk dat het ook voor een groot deel verveling is – je raakt er een beetje op uitgekeken. Het elitarisme zorgt ervoor dat je ondanks dat terug blijft komen.

    In het begin ben je nieuw in de community en is alles leuk en uitdagend, maar naarmate je er langer rondhangt word je deel van incrowd en heb je alles wel zo’n beetje gezien.

    Ik kom zelf al jaren op een ASP-forum waar ik in het begin heel enthousiast vragen beantwoordde en mensen hielp, maar tegenwoordig heb ik steeds vaker het idee van “Jongen, gebruik eerst Google eens voordat je zo’n elementaire vraag stelt” met als gevolg dat ik geen reaktie plaats.

    Het gevolg hiervan is dat mijn subjectieve oordeel over dat forum negatiever wordt, terwijl ik zelf het idee heb dat het een objectief oordeel is. Met andere woorden – ik heb het idee dat het forum minder leuk is, terwijl het eigenlijk bij mij ligt.


    25 maart 2007 om 09:23
    Petra de Boevere

    Je ziet dit ook in IRC-kanalen. Na verloop van tijd gaat het in zo’n open chatroom helemaal fout, waarna een groep uit die community een ander kanaal opent, vaak alleen op invite zodat er een kliek onstaat waar vrijwel geen nieuwe aanwas is.

    Elke open online community worstelt hiermee denk ik. Inderdaad is dat alleen te voorkomen door de actieve leden van de community te betrekken bij bv de moderatie.


    25 maart 2007 om 09:48
    Jan Commandeur

    interessante discussie! Wat ook helpt is exclusiviteitscorners te maken voor de eerste en meest actieve leden…. Of een community maken zonder forum 😉


    26 maart 2007 om 06:35
    Hans de Bruin

    Volgens mij is dit ook de reden dat van Francisco van Jole geen reacties meer op z’n weblog toestaat. Jammer, want daar stonden ook leuke dingen.


    26 maart 2007 om 11:56
    media

    Jij geeft in ieder geval nog een link naar de bronnen Jeroen; tot voor kort was ik dat ook gewend van Planet.


    26 maart 2007 om 15:42
    DanielRaIll

    Гид по Тайланду – все о Тайланде, отдыхе, туризме

    Тайланд – красивая страна, привлекающая людей своей живописной фауной и флорой. На западе страны находится остров Пхукет, на который прибывает основная масса туристов. Основное достоинство данного курорта – это Андаманское море, с прозрачной водой, теплая, насыщенного голубого оттенка.

    Наиболее крутые пляжи это Камала и Патонг. Для детского отдыха лучше подойдет пляж Камала, поскольку он не такой шумный и людный, рядом с ним нет шумной инфраструктуры. А Патонг не такой тихий, на нём работают торговые павильончики, бары и ночные клубы, но зато добраться до этого пляжа очень легко. Нужно заметить, что на курорте нет назойливых торговцев, помоек, гальки и камней, что доставляет наибольшее удовольствие.

    Достопримечательностей на Пхукете не так много, лишь несколько храмов. Из развлечений нужно отметить подводное плаванье с аквалангом, позволяющее разглядеть разнообразие подвожного мира. Также остров славится экскурсиями: заповедники Као Лак и Као Сок, сафари, прогулка на слоне, всё это не оставит равнодушным ни одного отдыхающего. Наилучшее время для отдыха – октябрь – апрель, в это время наиболее солнечно и температура более приятная.

    Отдых в Паттайе

    Курорт Паттайя по посещаемости не уступает Пхукету, но сильно отличается от него. Вода на основных пляжах в Паттайе очень темная с мутной зеленоватой грязью, однако рядом есть несколько не больших островков, где вода прозрачная с бирюзовым оттенком. Добраться туда можно на морском паромчике, дорога занимает примерно час в одну сторону. Но не смотря на все все пляжи в самой Паттайе очень многолюдны, тяжело даже найти пустой лежак, в самом море практически никто не купается, все туристы только принимают солнечные ванны.

    В противоположность Пхукету- Паттайя богата достопримечательностями. Наиболее общеизвестные и массовые это Большой будда и храм Истины. Помимо архитектурных исторических шедевров, можно обратить внимание на крокодиловую и слоновью фермы. А самое важное, чем прославилась Паттайя это шумные вечеринки. Знаменитая улица Wolking Street настоящая визитная карточка города. На каждом углу тут бары, публичные дома, представления под открытым небом, шоу ледибоев и многое другое.

    Шопоголикам больше понравится здесь, чем на Пхукете, потому что тут очень много магазинов. Что касается еды, в особенности фруктов, здесь цены заметно дешевле, а по ассортименту ничем не отличаются.

    Отдых в Тайланде впечатляет отдыхающих на каждом курорте, это та самая страна, которую стоит обязательно посетить.

    thailandi.info


    4 november 2017 om 09:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!