Overal Reclame

26 maart 2007, 09:42

{title}

Naar aanleiding van het zien van deze bagageband ben ik op zoek gegaan naar meer soortgelijke “aparte/nieuwe plekken” die gebruikt worden voor advertising. Trendwatchwebsite the Coolhunter gebruikt simpelweg stickers. Voor de promotie van de XBOX360 gebruiken ze liever een verlichte boot. De TBWA gebruikt posters waar je zelf mee aan de slag kan. Of deze outdoorad tegen rijden met een slok op.

Naast het visuele aspect worden er ook al een tijdje geuren ingezet ter bevordering van de beleving. Eerst waren daar de geurende koekjes, maar het is tegenwoordig zelfs al geoorloofd om de geur van hondenvoer te gebruiken om de Bello’s en Vikky’s van deze wereld te verleiden. Hoever gaat dit? Wordt ik straks, net als Tom Cruise in de film “Minority Report“, aangesproken door abri’s die volautomatisch mijn iris scannen en me op basis van mijn profiel een vakantie aanbieden. Is alles in Marketing geoorloofd of valt het eigenlijk allemaal wel mee?

Ernst Dirkzwager
Country Manager Nederland bij Readpeak

Ernst Dirkzwager is sinds juli 2007 blogger bij Marketingfacts. Na jaren in videoadvertising is hij sinds januari 2024 Country Manager voor Readpeak. Readpeak is een native advertising platform met een premium 2 premium approach.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Kasper Katje

    Dat hangt in bijna alle gevallen toch af van of het maatschappelijk geaccepteerd wordt volgens mij. Men heeft het niet voor niets zo vaak over ‘de grenzen verkennen’ of ‘over de grens heen’. En van belang is wat de gevolgen zijn voor het merk wanneer met over die grens gaat (al is men helaas ook maar vaak wat blij met negatieve aandacht).


    26 maart 2007 om 10:33
    hans-peter

    Aan het lijstje van Thijs voeg ik het boek “Advertising is dead, long live advertising” van Tom Himpe toe, met meer dan 200 van dit soort campagnes plus beschrijving. De meeste overigens wel bekend voor degenen die regelmatig de reclameblogs lezen..


    26 maart 2007 om 11:16
    Tobi Fondse

    Er is geen grens. Alles kan, hooguit op een ander moment. Juist doordat bijna ieder bruikbaar oppervlak wordt gebruikt voor reclame moet je grenzen gaan verleggen.

    Nu zie je nog veel hagel in de openbare ruimte maar met de personalisatie van informatie en entertainment gaat marketing natuurlijk gewoon mee. Wat nu nog wordt gezien als inbreuk op de privacy is over een tijdje ‘normaal’ en die openbare ruimte komt ook steeds verder de huiskamer in. Hoe lang zou het duren voordat ik een gepersonaliseerd reclameblok tijdens m’n favoriete film krijg? (Wat sommige gezinnen een beetje kan ontwrichten dus misschien duurt het toch nog wel even.)


    26 maart 2007 om 11:57
    Christian Batist

    Ongetwijfeld al eerder bedacht, maar ik zie nog steeds een mooie positie voor een kleine lokale advertentie vlak onder/naast/boven het rode stoplicht. Als je ergens iemand ziet focussen, dan is het daar wel. Bij groen en zeker oranje is dat geenszins interessant, overigens.


    26 maart 2007 om 11:59
    Diederick Olthoff

    hoe kom je nou op die site verdwaald ?


    26 maart 2007 om 12:39
    ernstdirkzwager

    Heeeyyy Diederick. Hoezo verdwaald. Ik blog hier, alleen een beetje weinig de laatste tijd. Hoe gaat het met je fotoblog. Ga je mij nog een keer fotograferen? Ik zag Leo er ook op staan trouwens. Lachen man.


    26 maart 2007 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!