Kwaliteit inzendingen Wehkamp’s ideekanjer overtrof verwachtingen
Ter gelegenheid van haar vernieuwde website vroeg Wehkamp haar klanten om terugkoppeling en ideeën. De reacties op deze vraag overtrof ieder’s verwachtingen.
Joke Vrolijk, manager corporate & PR: “We hebben ruim 700 reacties ontvangen, en die waren allemaal constructief. Dat was echt boven alle verwachtingen. We hadden van te voren natuurlijk een ‘hoe om te gaan met spammers en flamers’-plan opgesteld, maar daar hebben we helemaal geen gebruik van hoeven te maken.”
De winnaars waren al een maand bekend, maar het duurde eventjes voor de foto van de hoofdprijswinnaar was gemaakt. Vandaar dat we eventjes moesten wachten…
De vijf beste ideeën zijn beloond met een waardebon van €50, en de beste inzender ontving bovendien een Packard Bell EasyNote S4928 notebook. Daarnaast worden de vijf winnende ideeën ook echt uitgevoerd:
Sorteren op maat (hoofdprijs, Peter Nijssen):
“De ingetogen blauwe kleurstelling bevalt me uitstekend, alsmede de animatie van modefoto’s op de beginpagina. De nieuwe optie om te filteren op de modepagina is helemaal goed! Maar waarom ook niet filteren op maat, zodat ik alleen dat zie wat in mijn maat beschikbaar (en voorradig) is?!”
Andere klanten kochten ook (Carl Mangold):
“Voeg een ‘vrouwen die dit rokje kochten, vonden deze laarsjes ook leuk’-functionaliteit toe.”
Plaatjes in de winkelmand (Daan):
“Zou graag in de winkelmand ook foto’s van de bestelde kleding willen zien, zodat ik altijd nog even kan zien wat ik nou precies hebt besteld en of het bij elkaar past. Dit zou heel handig zijn als dat er was.”
Bewaren/mailen inhoud winkelmand (Ingrid Quak):
“Geef ook de mogelijkheid om de dingen van de andere kant te bekijken. Een bewaarmandje zou ook fijn zijn”
Ander afleveradres via internet (Rene van Dijk):
“Het zou handig zijn als je online besteld dat je ook zelf een ander afleveradres kan opgeven kan nu alleen telefonisch zijn genoeg andere internet bedrijven waar dit wel kan en denk bij jullie toch al goede service dat dit een aanvulling is.”
Peter Nijssen staat er twee keer tussen in het bericht?
En ik ben niet zo bekend met de website van Wehkamp, maar zijn dit nu ideeën die nog niet zijn toegepast? Erg vernieuwend is het allemaal niet.
@Timvl: Oeps, een keertje te vaak geknipt/geplakt. Heb ’t direct even hersteld.
Ik ben ’t met je eens dat de ideeën niet erg vernieuwend zijn, maar die functionaliteiten misten nog wél. Enneh, met het risico om borstklopperig over te kopen: dat idee van mij is volgens mij wél vernieuwend, maar wordt waarschijnlijk verkeerd geïmplementeerd. Het gaat hier namelijk niet om ‘wie dit kocht, kocht dit óók’, maar om ‘wie dít kocht, vond dát daar leuk bij passen’. En dat los je niet 1-2-3 op met een simpele database query…
Carl, vond het al een inkoppertje van je maar lees nu net je uitleg. Dat is inderdaad wel weer iets anders dan “kochten ook…”. Lijkt me erg lastig zonder dat mensen ook ratings kunnen geven. Je zou terugkerende bezoekers op één artikel kunnen bijhouden maar om daar dan meteen een waarde oordeel aan te hangen…
Het leuke aan de inzendingen vind ik nu juist, is dat deze functionaliteiten op de website van neckermann.com allemaal al bestaan. (ja inderdaad, ik werk bij neckermann.com 😉
– sorteren op maat hebben we sinds december 2006
– “kochten ook” functionaliteit al sinds een jaar of 2
– plaatjes in de winkelmand (sinds mensenheugnis)
– bewaarmandje hebben we getest in december 2006 in de vorm van een verlanglijstje, komt binnenkort definitief online
– ander afleveradres op internet heeft neckermann altijd al gehad
Het verzinnen van de inzendingen was dus niet zo heel moeilijk….
Vriendinnen die hierop klikten, klikten ook op … (koppel je account aan Hyves/Sugababes e.d.)
Da’s ook een leuke, Erwin! Maar ’t kost wel een overeenkomst met, en commitment van, Hyves en/of Sugababes. Staan deze clubs daarvoor open, denk je?
Raymond Spanjer (Hyves) heeft me verteld dat er een API aankomt rond de zomer. Maar volgens mij gaat dit straks kunnen. Ik vraag Raymond even voor de zekerheid.
Wauw, dat geeft leuke mogelijkheden.
Tja, ik heb Wehkamp ook gepoogd om op weg te helpen. Had vooral commentaar op hun toegankelijkheid [ drempelvrij] en de manier waarop ze de website aan de technisch hebben ontworpen. Daar kon nog wel eea aan verbeterd worden. Ben benieuwd of men daar nog wat aan gaat doen.
Even een reactie van Wehkampzijde op het berichtje van Carl : In wezen hebben wij die functionaliteit al: als de klant een artikel bestelt, ziet hij/zij daaronder plaatjes staan van “bijpassende artikelen”.
@Joke: goed dat je reageert! Even een vraagje: is ‘bijpassende artikelen’ de suggesties die Wehkamp doet op basis van business rules die bvb inkoop heeft ingevoerd, of op basis van wat mensen werkelijk kopen? Ik denk dat er ruimte is voor beide.
De functionaliteit van de Neckermann site is toch een stuk minder dan die van Wehkamp. Bij Wehkamp kan je op veel meer manieren browsen. Wat ik bij Wehkamp ook goed vind is de zoomfunctie op artikelniveau.
Dat Wehkamp klanten feedback vraagt en dat Postbank dat nou ook wil gaan doen, vind ik allemaal niet zo bijzonder. Het lijkt me dat iedere klantgeleide organisatie de interactie met haar klanten opzoekt. Toch? Anderzijds zijn de suggesties van de klanten nou ook weer niet zo baanbrekend. Die hadden ze bij Wehkamp (en Neckermann) vast zelf ook al verzonnen.
Hier de enige echte Peter Nijssen 🙂
Een kennis van me stuurde mijn collega’s vanmorgen een mail met deze link, hij had me herkend. Grappig dat het wereldje weer zo klein is!
En Carl, je opmerking “Ik ben ’t met je eens dat de ideeën niet erg vernieuwend zijn, maar die functionaliteiten misten nog wél ” is geheel terecht. Ik had dan ook nooit verwacht met mijn idee de hoofdprijs te winnen. Maar nadat het daadwerkelijk uitgevoerd is, dan zullen vele klanten er toch blij mee zijn. En ik ben erg blij met mijn breedbeeld laptop! Typt prima zoals je kunt zien.
Wat de opmerking van Erwin Lun betreft: Het eerste is inderdaad het geval, al is het wel zo dat ons team bij invoer natuurlijk ook kijkt naar wat er werkelijk bij verkocht wordt. Het blokje ‘klanten kochten ook’ wordt straks volledig gevuld op basis van wat andere klanten in combinatie met artikel x hebben gekocht. Dat hoeft dus niet altijd een ‘logische’ combinatie te zijn. Er wordt aan gewerkt…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!