Google blijft zoekmarkt Nederland domineren
Voor 94 procent van de Nederlandse internetters is Google de meest gebruikte zoekmachine. Dat is vier procentpunt meer dan in oktober 2006. Tweede in grootte is het Nederlandse Ilse, dat de voorkeur van slechts twee procent van de internetgebruikers geniet. Dit blijkt uit de ‘Nationale Search Engine Monitor’ van Checkit en RM Interactive.
Ook Live Search, de nieuwe naam van Microsofts zoekdienst MSN, heeft de positie van Google nog niet kunnen aantasten. Bij het vorige onderzoek had Microsoft de site net van een nieuwe naam voorzien, wat resulteerde in een vrij geringe naamsbekendheid. Die is sindsdien echter met twee procentpunt verder gedaald. Slechts vier van de tien ondervraagden kende de zoekdienst.
Yahoo, in de Verenigde Staten een van de grootste zoekmachines, krijgt in Nederland nauwelijks voet aan de grond. Yahoo ontvouwde onlangs plannen om actiever te worden op de Nederlandse markt, maar wordt – net als Lycos – vrijwel niet gebruikt.
Toch blijf ik het frapant vinden dat bijvoorbeeld een yahoo en een altavista, de zoekmachines die al in de begindagen van het internet actief waren, zich zo voorbij hebben laten streven. Die hadden volgens mij ooit de hele markt in handen, maar hebben echt liggen slapen.
Net nog even gekeken maar altavista bestaat ook nog, maar komt al niet meer in het lijstje voor.
Hoe komt het dat, nu o.a. Yahoo! weer voet aan de grond probeert te krijgen, ze dat niet voor elkaar krijgen?
Ook wel interessant om te weten: “Welke vertical search methoden als mobile search, local search, news search en image search worden er in Nederland gebruikt?”
“Hoe tevreden is men met de zoekresultaten?”
… en nog meer mogelijke vragen.
Als er volgend jaar een uitgebreider onderzoek wordt gedaan, wil ik daar wel aan meebetalen.
@ Bertwin: “Google biedt enkel een zoekmachine”. Ik denk dat jij misschien ook hebt liggen slapen 😉
@Bas: Ga ik zeker even doen. Bedankt!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!