Hoe het niet moet in e-mail marketing land (3)
De kracht van personalisatie in e-mailings.
Als je een thema hebt over hoe iets niet moet, dan blijkt al snel dat je voorbeelden aangereikt krijgt van derden als het even stil is aan het front. Ook nu weer van een voorbeeld van hoe het niet moet. Een commerciële mailing over BMW Oracle sailing in relatie tot het blad “Nautique” verstuurd door e-mail marketing en Dialogue Company MailMedia. De ontvanger in kwestie kreeg deze nieuwsbrief omdat hij heeft deelgenomen aan de Nationale Auto Enquête of zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief Mycarbutler.
Waar gaat het mis. In de aanhef op precies te zijn. Dialogue data wordt dit ook wel genoemd. Dat is gelukkig 1 stap verder dan de vorige misser; de MailMedia nieuwsbrief van 6 maart jl. waar het in de subjectline mis ging. Daar werden bedrijfsnamen door elkaar gehusseld en werk ik volgens MailMedia bij VODW.
Over de kracht van een aanhef in een e-mailing heb ik wel een mening, het voegt m.i. (N=1) niet zo veel toe, tenminste als ik van derden (in dit geval) iets ontvang. De kans namelijk dat in dit soort ‘derden’ gevallen heel veel achternamen letterlijk bestaan uit ‘abc’ is het zinvol eerst je database goed te analyseren alvorens over te gaan tot enige personalisatie. Personalisatie als bijvoorbeeld het gebruik van een achternaam voegt namelijk wel iets toe als het niet goed is/gaat, namelijk iets negatiefs. En waarom zou ik me dan nog ergens voor aanmelden.
In de subjectline van deze MailMedia mailing wordt overigens ook al de achternaam gemerged, en daar gaat het goed. Echter aan het begin van de mailing prijkt: Geachte heer van Mil. De persoon van wie ik de mailing doorgestuurd heb gekregen heeft in ieder geval geen ‘van Mil’ als achternaam.
En dat staat er toch echt. Ik ken wel een ‘van Mil’ en dat is Johan, directeur van MailMedia. Toeval? Geen idee eerlijk gezegd maar ik vond het wel geestig om te zien deze toevalligheid. Even controleren of degene die mij deze misser doorstuurde niet per ongeluk van Mil heeft genoteerd als zijn achternaam. Snel click ik op de link “Meld u hier geheel vrijblijvend aan en lees er alles over!” En ja hoor, gelukkig wordt een aantal gegevens doorgestuurd naar de landingspagina en daar staat bij de achternaam geen ‘van Mil’. Ik verwacht dus niet dat de personalisatie in de e-mailing wordt gevuld vanuit een database maar dat er oorspronkelijk al ‘van Mil’ heeft gestaan. Misschien staan er door deze posting nu meerdere van Millen op? Ik zou zeggen meld je aan!
Dan iets anders: Aanmelden voor Mycarbutler
Als je naar Mycarbutler.nl gaat verwacht je je aan te kunnen melden voor een nieuwsbrief over auto’s. Dat is ook wel zo, alleen de weg ernaar toe is de “nationale auto enquête”. En dat heb je pas door als je de hele enquête hebt ingevuld. Rechts op de homepage staat wel ‘Gratis abonnement Mycarbutler, een 2-wekelijkse nieuwsbrief met het allerlaatste nieuws op het gebied van auto’s en motoren’; alleen kan je daar niet op ‘clicken’.
Nu ik toch ben gaan kijken op deze mooie zonnige zondag heb ik me voor de gezelligheid ook maar even aangemeld. Aan het begin van de enquête staat: “Maak kans op mooie prijzen en blijf op de hoogte van de nieuwste auto’s, aanbiedingen, testen en evenementen”. Dus niks geen nieuwsbrief of zo. Ik vraag me af wie dat leest overigens, ik in ieder geval doe net of ik gek ben en meld me aan. Na het invullen van allerlei persoonlijk zaken over mijn auto etc. kom ik aan het eind van de enquête waar vervolgens staat: ‘Binnenkort ontvangt u de eerste editie van Mycarbutler. Mycarbutler is een twee wekelijkse nieuwsbrief, die u op de hoogte houdt van alle leuke nieuwtjes, en evenementen op autogebied’. Ah, daar is ie dus, die gratis nieuwsbrief. Maar wat nu als ik wel die nieuwsbrief wil maar geen aanbiedingen?
In feite is dit een opt-in procedure voor een gratis nieuwsbrief, en je krijgt er ook nog gratis aanbiedingen bij of is het eigenlijk een en hetzelfde, mij in ieder geval niet echt duidelijk. 1 x aanmelden en 2 dingen krijgen. Het lijkt wel feest. Ik spring nu gauw in mijn cabrio want de zon schijnt en het wordt 20 graden. En zolang die zon blijft schijnen hoef ik toch geen andere auto al krijg ik de meest mooie aanbiedingen met als aanhef Geachte heer van Mil.
Even voor de volledigheid: wie staat er gemeld als afzender en met welk e-mailadres?
Naast de, wederom, zeer slordige fout qua personalisatie blijf ik erbij dat dit een zeer dubieuze en slechte vorm van e-mailmarketing is; bestandsverhuur waarbij er weinig tot geen relatie is tussen de bestandseigenaar, de adverteerder en het onderwerp van de nieuwsbrief.
@Kasper: afzender is Mycarbutler en emailadres is mycarbutler@mailmedia.nl
Thanks voor de update, dat is dan iig correct.
@Bas: blijft toch fascinerend dat het zo fout kan gaan, zelfs bij professionals. Misschien even een waarschuwing, na ik mij (ook uit professionele interesse) had aangemeld kreeg ik ook opeens mailings van MyGadgetButler…
Beetje jammer, ze pretenderen netjes te werken … Tapps ook als zoiets gedaan?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!