Omroep.nl test eigen Digg-kloon

4 april 2007, 03:03

Omroep.nl test eigen social bookmark serviceBegin vorige maand maakte het Amerikaanse Digg bekend de grens van 1 miljoen gebruikers te zijn gepasseerd. Digg is daarmee veruit de meest populaire community-based nieuwssite waarbij de ranking van de artikelen wordt bepaald door de leden van de community. Het aantal internationale Digg-klonen is inmiddels niet meer bij te houden en ook in Nederland is het aantal nieuwe initiatieven nauwelijks meer bij te houden.

Op Marketingfacts zijn we pas vorige maand gestart met het aanbieden van de mogelijkheid om publicaties direct aan te melden bij de verschillende Digg-klonen. Daarbij zijn we gestart met een aanmeldknop voor eKudos (Still Media). Al snel volgden aanmeldknoppen voor MSN Reporter, Del.icio.us en NUjij.nl. Het is nog een beetje zoeken hoever je nu moet gaan met het aanbieden van deze aanmeldknoppen. Grote vraag is: wat levert het op aan (extra) bereik en sitebezoek? De tijd zal het leren maar vooralsnog was ik vooral onder de indruk van de inmiddels bijna 20.000 extra bezoekers die het bericht over 1-april trok via MSN Reporter.

Ik verwacht dan ook dat het vooral de grote partijen zijn zoals MSN en NU.nl die vanuit hun bestaande bezoek het gebruik van deze diensten flink kunnen aanjagen. Niet verwonderlijk dus dat ook Omroep.nl aan het experimenteren is met een eigen Digg-kloon. Afgelopen week merkte ik in de statistieken van Marketingfacts dat er heel voorzichtig bezoekers binnen druppelen via de testversie van NieuwsFilter. Ben benieuwd wanneer ze deze dienst definitief gaan lanceren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Elja

    Pff, het is inderdaad wel druk met de Digg kloons momenteel..

    Maar 20.000 extra bezoekers lijkt me toch zeker de moeite!

    Elja


    4 april 2007 om 05:07
    Jochem van L.

    Is het niet zo dat je ook gemakkelijk bezoekers kwijt raakt door het aanbieden van socialbookmark systemen? Bezoekers worden immers bij het bookmarken naar de socialbookmark site gestuurd waar ze kunnen blijven hangen (andere sites bezoeken), terwijl de bezoeker in een ander geval wellicht op jouw site zou blijven om andere zaken te bekijken.

    Iemand hier ervaring mee?


    4 april 2007 om 06:04
    Dennis P.

    @ Jochem van L.:

    De meeste links openen vanzelf in een nieuw venster, je bent ze dus niet kwijt. Als ze niet automatsich in een nieuw venster openen, zorg je er gewoon zelf voor dat dat automatisch gebeurt.

    Mijn eigen ervaringen van een post op de frontpage van NieuwsFilter zijn overigens 5 tot 10 hele extra bezoekers…


    4 april 2007 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!