Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek

10 april 2007, 02:36

Viral marketing in Marketingfacts JaarboekIn navolging van de post over e-mailmarketing van vorige week (waarbij zeer veel bruikbare input kwam bovendrijven!), nu een oproep tot input voor het hoofdstuk over viral marketing.

Voor het schrijven van het hoofdstuk over viral marketing heb ik een wat ander probleem. Er is niet genoeg tastbaar materiaal voor handen. De commentaren van experts Paul van Veenendaal en Richard Osinga zijn kraakhelder: in 2006 is zowel de term ‘Viral’ als het gebruik van viral campagnes gehyped. Ik citeer Paul: “Steeds meer bedrijven willen viraal. Het lijkt soms wel of middel tot doel verheven wordt. Viral leek in 2006 hotter dan ooit bij A-merken.” En Richard schrijft: “Het aanbod van virale games is zo enorm geworden dat het in mijn ogen nauwelijks nog werkt. Er zijn veel viral acties geweest waarbij de consument een marketing boodschap doorstuurt, maar niet omdat er een match is tussen hem en het merk. Nee, puur om iets te winnen.”

Het zou mooi zijn 2006 in het jaarboek inderdaad te bombarderen tot het jaar van de viral, maar ik heb hiervoor harde gegevens nodig. Onderzoeksmateriaal, lijstjes met bedrijven die viral campagnes lanceerden, wellicht toenamecijfers van hierin gespecialiseerde bedrijven (bv. exponentiële groei aantal viral campagnes voor klanten) en cases van hoe het wel én niet moet (met cijfers en succesfactoren).

2006 zal vermoedelijk een jaar zijn geweest met tal van successen en blunders. Een jaar ook met veel lessen die het jaarboek zouden kunnen verrijken. Daarom ook een paar inhoudelijke vragen nog:

  1. Wat zijn de lessen geweest van viraal jaar 2006?
  2. Wat heb je nodig voor een succesvolle viral in een tijd waarin de virals je om de oren vliegen?
  3. Hoe kun je ervoor zorgen dat je viral bij de juiste doelgroep terecht komt?
  4. Heeft 2006 eventueel gezorgd voor een viral overkill? En, zo ja, welke toekomst is er dan nu weggelegd voor virals?

Dank vast voor jullie input!

Ik ben Bart Nagel. Barthelomeus Josephus Adrianus Nagel om precies te zijn. Geboren in het Brabantse Budel in het jaar 1974. Ik ben een in Canada woonachtige Nederlandse freelance journalist met een achtergrond in de zakelijke journalistiek. In Nederland heb ik zeven jaar gewerkt op de redactie van ondernemersblad bizz. Ik was er onder meer ICT-journalist, arbeidsmarktredacteur, adjunct-hoofdredacteur en business developer. Daarna heb ik aan de wieg gestaan van het managementblad Brisk dat in september 2005 voor het eerst verscheen, maar helaas in februari 2006 uit de markt werd gehaald. Voor Brisk schreef ik vooral over internet, (interactieve) marketing en business strategy. Als freelance journalist gebruik ik mijn achtergrond en ervaring in artikelen voor klanten als Emerce, Twinkle, bizz, Zoete en zibb.nl. Daarnaast heb ik mij als ervaringsdeskundige toegelegd op de onderwerpen emigratie en het land Canada waar ik sinds juni 2006 woon. Ik schrijf veel verhalen voor emigratieblad Ajuus magazine en ben tevens oprichter van emigratieportal emigratieverhaal.nl dat rond de zomer van dit jaar gelanceerd wordt. Tot slot wat links: Over mijn journalistieke activiteiten kun je meer vinden op: www.bartnagel.net Over ons leven in Canada kun je meer vinden op: www.simonebartincanada.com Over onze honden en kennel kun je meer vinden op: www.mountmagic.ca

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Oh, en vergeet vooral ook niet de do’s en don’ts die we vorig jaar al op een rijtje hebben gezet voor het hoofdstuk over viral marketing. In grote lijnen is daar niet zo heel veel aan veranderd. Denk dat het belangrijkste is de (verdere) opkomst van social media en de nieuwe cases die afgelopen jaar voorbij zijn gekomen.

    Kunnen de jongens van La Comunidad niet een mooie viral track laten zien van een campagne? Er zal toch wel één case zijn waarvan de cijfers gepubliceerd mogen worden?


    10 april 2007 om 02:57
    mangold

    Viral = besmettelijk, door consumenten onderling verspreid

    Marketing = market getting = het vergroten van je marktaandeel c.q. je verkoop

    Branding = het verbeteren van je merkbeeld en -herkenning

    Viral Marketing is dus het vergroten van je marktaandeel c.q. verkoop met behulp van door consumenten onderling verspreide commerciële communicatie. En daar hoort inderdaad cijferwerk bij. Dat bijvoorbeeld aangeeft dat de omzet x% verhoogd is dankzij een door consumenten onderling verzonden bericht, video of spel.

    Veel van wat je nu ziet is geen viral marketing, maar viral branding. En ook dáár horen natuurlijk cijfertjes bij, die de impact van deze communicatie op het merkbeeld en -herkenning zichtbaar maken.

    Ik ben als brandgagement evangelist vanzelfsprekend sterk voorstander van het betrekken van je consument in de verspreiding van je communicatie. Maar krijg helaas nogal vaak kramp in m’n tenen van de dingen die hippe reclamebureau’s ‘viral marketing’ durven te noemen. De meeste daarvan zijn namelijk niets meer of minder dan lollige doorstuurfilmpjes met een logo-tje aan ’t eind…


    10 april 2007 om 04:37
    martinm

    Ben het met Carl eens. Sowieso heb ik de indruk dat elk filmpje dat op Youtube wordt geknald gelijk het stempel “viral” krijgt.

    En aangezien de meeste virals vooral om branding draaien…. is het niet een vereiste voor een viral dat deze interactief is?

    Kortom hoort een viral niet een marketinguiting te zijn waarbij je de consument “besmet” met deze uiting waardoor deze spontaan de distributie van je marketinguiting op zich neemt?


    10 april 2007 om 05:36
    martinm

    @Marco… Carl maakt meer onderscheid in Viral Marketing en Viral Branding. Gaat mij erom dat te pas en te onpas op marketinguitingen het labeltje “Viral” wordt geplakt want dat is hip?


    10 april 2007 om 10:11
    bnagel

    Oke, helder: ik zal in het hoofdstuk het verschil aanmerken. Verder is ook duidelijk dat viral gehyped is, en dat het labeltje nogal snel aan een online marketingactie gehangen wordt.

    Maar even terug naar mijn vragen:

    – Wie heeft recent onderzoek?

    – Wat zijn de lessen van viral jaar 2006?

    – Hoe kun je nog opvallen tussen aldie virals?

    Enfin, zie in bericht boven.

    Dank weer!


    10 april 2007 om 10:52
    Eric Silva

    Wat mij betreft kun je het volgende onderscheid maken:

    Viral video: user / corporate generated content (bijv evolution of the dance/ schumi goes viral-Shell

    en

    Vier typen viral marketing:

    1. Corporate viral video (schumi goes viral-shell)

    2. Viral 30s spot (sony bravia add)

    3. Viral game (bv press one for murder KPN)

    4. Viral actiesite (bv de Whopperettes)


    10 april 2007 om 13:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!