Marktaandeel Firefox nadert 25% in Europa
Het Franse onderzoeksbureau Xiti Monitor, dat sinds 2005 maandelijks onderzoek doet naar de penetratie van Firefox, heeft haar onderzoeksresultaten voor maart 2007 gepresenteerd. De nieuwste Firefox statistieken laten voor bijna heel Europa een positieve trend zien. Daarmee zet Firefox, de webbrowser van Mozilla, haar opmars voort in Europa ten koste van Internet Explorer van Microsoft. Koploper is Slovenië, waar maar liefst 44,5% van de internettende bevolking Firefox gebruikt, gevolgd door Finland met een marktaandeel van 41,3 procent. Hekkensluiter in het rapport is Oekraïne, met ‘slechts’ 13,2% procent. In Nederland daalde het gebruik van de alternatieve browser van 14,3% in november 2006 naar 13,3% in maart 2007. Daarmee scoort Nederland in Europa bedroevend laag en eindigde ons land op de één na laatste plaats.
De mondiale groei van de Firefox browser t.o.v. september 2005 is indrukwekkend te noemen. Het gebruik van Firefox laat op alle continenten een forse groei zien in vergelijking met 1,5 jaar geleden. Het Afrikaanse continent maakt een behoorlijke inhaalslag, met slechts 4,34% in 2005 naar 13,1% vorige maand. In Azië en Zuid-Amerika is het gebruik van de browser ruim verdubbelt, van respectievelijk 5,77% naar 11,9% en van 5,23% naar 11,9%. Ook Europa en Oceanië is een gezonde groei waar te nemen. Het gebruik op het Europese continent steeg van 14,11% naar 24,1% en ook mondiale Firefox koploper Oceanië liet bijna een verdubbeling zien en steeg naar 24,8% van 14,41%. In Amerika bleef de Firefox groei achter ten opzichte van de mondiale trend met 11,78 procent in september 2005 naar 15,1% in maart 2007.
Een belangrijke factor voor deze groei is ongetwijfeld het referral programma van Google, dat sinds november 2005 via Adsense tot 1 dollar per Firefox-download betaalt.
Wat zou de reden zijn van de tegenvallende groei van Firefox in Nederland? Nederland is wel het land met de grootste breedbrandpenetratie, dus wat dat betreft een belangrijke markt.
Zouden de bedroevende cijfers voor Nederland er misschien mee te maken hebben dat er hier veel meer mensen online zijn? En dan voornamelijk veel meer huis- tuin- en keukengebruikers. Die weten meestal niet eens wat een browser is. Het Internet is voor deze mensen het programma internet explorer. In oostbloklanden zijn de internetters wellicht veel meer professionals, daar kan je van verwachten dat ze iets meer weten.
@Marco Derksen: Oosteuropese landen doen het over het algemeen heel erg goed qua Open Source penetratie. Een wilde gok: ten tijde van het (toen al aflopende) communisme werd hier Ms-Dos geïntroduceerd, waarschijnlijk dus een voorbeeld van “wet van de remmende voorsprong”?
Ik vroeg mij ook af waarom de resultaten in Nederland zou laag zijn. Echter ik denk dat Vasilis een goede verklaring hiervoor heeft. Had Denemarken ook niet een vergelijkbare breedbandpenetratie? De resultaten zijn daar ongeveer gelijk!
@Alexander, Vasilis: interessante gedachte maar volgens mij gaat die niet op: ook Zuid-Europese landen hebben een lage firefox-penetratie en daar is de breedbandpenetraie niet te vergelijken met Nederland en Denemarken. Aan de andere kant, landen als Zweden maar vooral ook Finland laten juist weer een hoge firefox-penetratie zien.
Aan mij zal het niet liggen. Ik gebruik Firefox nu al een paar jaar en op mijn site heb ik onderin een klein tekstje: “Best bekeken in Firefox”, met uiteraard een link naar het Google affiliate programma. Wel mooi vind ik om geld te verdienen met mensen op het juiste spoor zetten.
@Marc; IE7 werkt gewoon ook erg lekker.. 😉
“Daarmee scoort Nederland in Europa bedroevend laag en eindigde ons land op de één na laatste plaats”
Waarom bedroevend? De gemiddelde internetter maakt het helemaal niet uit met welk programma ze over het internet surfen. De voordelen van Firefox staan voor professionele gebruikers misschien buiten kijf, maar voor gewone gebruikers veel minder. Add-ons/extensies zijn vooral eng in verband met spyware en virussen. Daarnaast zijn er maar weinig add-ons die fun en sexy zijn.
Het verbaast met niet, aangezien Nederland op heel het gebied van vrije software flink achterloopt. Kennelijk zijn Nederlands nogal behoudend en bang voor verandering. Zelfs de overheid durft op dit gebied nauwelijks noemenswaardige stappen te zetten maar wie weet komt daar nu eens verandering in, nu de motie Vendrik weer eens uit de kast is gehaald,
“Waarom bedroevend? De gemiddelde internetter maakt het helemaal niet uit met welk programma ze over het internet surfen. De voordelen van Firefox staan voor professionele gebruikers misschien buiten kijf, maar voor gewone gebruikers veel minder. Add-ons/extensies zijn vooral eng in verband met spyware en virussen. Daarnaast zijn er maar weinig add-ons die fun en sexy zijn.”
Inderdaad, waarom bedroevend? Maar het valt me op dat de meeste mensen denken in IE & Firefox, terwijl er verschillende andere browsers op de markt zijn, waarvan de meest populaire waarschijnlijk Opera zal zijn. Professionele gebruikers zullen ook eerder kiezen voor Opera.
Deze landkaart/overzicht laat perfect zien hoe sterk men georiënteerd is op techniek in de bewuste landen. Duitsland, Finland en Polen zijn landen met een zeer sterke focus op technologie. Nederland en andere landen waar de penetratie van Firefox relatief laag is, hebben een doel focus, of te wel het moet gewoon werken, de techniek erachter doet er niet aan toe.
Hahahahah
Of was dat niet als grap bedoeld?
🙂
Oh, je bedoelde zeker meest populaire _na_ Internerd Exploder en Firefox 🙂
Kun je je berichten wel aanpassen als je een account hebt eigenlijk?
@kuifware: het gaat om visits (=bezoeken) niet om hits!
@Marco: Ach natuurlijk, je hebt gelijk, visits zijn wat anders dan hits. Zo zie je, ik tuin er ook makkelijk in.
Maar natuurlijk staat ook het aandeel in de visits niet per definitie gelijk aan het aandeel in gebruikers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!