Consument vertrouwt vergelijkingssites

16 april 2007, 18:49

Consument vertrouwt vergelijkingssitesTwee derde van de Nederlanders maakt weleens gebruik van vergelijkingssites. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Retail van TNS NIPO dat is gepubliceerd in het meest recente nummer van Twinkle.

Kieskeurig.nl blijkt evenals vorig jaar de meest bekende vergelijkingssite (67 procent heeft hier weleens van gehoord 53 procent heeft er weleens gebruik van gemaakt). Andere veelbezochte vergelijkingssites zijn die van de Consumentenbond (respectievelijk 60 procent en 38 procent) en Vergelijk.nl (40 procent en 27 procent).Waarom iemand voor een bepaalde vergelijkingssite kiest, verschilt van site tot site.

De mening van gebruikers wordt vaak als een pluspunt gezien. Meer dan de helft hecht meer waarde aan de mening van de gewone consument, dan aan het oordeel van een professionele recensent (58 procent). Slechts één op de vijf (19 procent) Nederlanders neemt informatie van een professionele recensent serieuzer dan de beoordeling van een gewone consument. Veel twijfel aan de informatie op de sites is er over het algemeen niet. Een minderheid twijfelt aan de betrouwbaarheid (29 procent), onafhankelijkheid (35 procent) en de actualiteit (36 procent) van de informatie op de sites.

Helaas geeft het artikel geen informatie over de onderzoeksopzet. Merk op dat het de laatste tijd steeds vaker voorkomt dat publicaties van onderzoeksresultaten worden gepubliceerd zonder dat er informatie wordt gegeven over de onderzoeksopzet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    caroline777

    Dat is natuurlijk altijd maar de vraag, hoe vol dat glas is.

    Ik vind het nogal wat dat 2/3 wel eens gebruik maakt van een dergelijke site. Het is in elk geval iets waar marketeers terdege rekening mee moeten houden. Het is ook wel logisch dat mensen dat doen. Het bedrijf dat een product verkoopt, maakt het altijd mooier dan het is. Dat weten consumenten ook en daarom willen ze van andere consumenten horen hoe het nou echt zit. Het geeft in elk geval aan dat CGM belangrijk zijn voor bedrijven.

    Dat consumenten het soms ook niet geloven, daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Ik heb toen ik in Engeland woonde daar een website vertaald voor een bedrijf dat online mobiele telefoons verkocht. De vaste medewekers daar gingen stelselmatig al die vergelijkingssites af en lieten dan enorm positieve berichten over zichzelf achter (onder valse naam).


    17 april 2007 om 02:52
    Alex Hoogeveen

    Ik denk dat dit soort dingen steeds minder te vertrouwen is, veel bedrijven geven inderdaad valse reacties af maar een ander punt is in hoeverre de mening van consumenten op dit soort sites representatief is voor het echte product. Consumenten zijn positiever over eigen aankopen, en zeker net na aankoop.

    Overigens zijn dit soort sites (maar ook bijvoorbeeld forums over een specifiek gebied) fantastisch te gebruiker door marketeers maar ook door productontwikkelaars. Ik ken verschillende (kleine) ondernemers die dit zeer succesvol doen voor eigen producten; als je dit op een ‘eerlijke’ manier doet dan werkt het erg goed.


    17 april 2007 om 06:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!