Yahoo! lanceert Panama in Panama
Yahoo Search Marketing heeft vandaag een voorpresentatie gegeven van zijn nieuwe systeem voor het CPC adverteren. De werknaam van dit systeem is Panama, en Yahoo! had dan ook heel toepasselijk club Panama in Amsterdam uitgekozen als locatie voor de presentatie.
Zo’n 100 mensen van verschillende bureaus en adverteerders waren aanwezig om van een internationaal team van Yahoo! te zien te krijgen waarmee zij hun positie op de SEA markt hopen te verstevingen.
Panama is in de verenigde staten al geheel uitgerold. Alle klanten zijn daar inmiddels gemigreerd. Het is nog niet geheel duidelijk wanneer de migratie van de Nederlandse klanten kan gaan beginnen. Genoemd wordt de tweede helft van het tweede kwartaal.
Wat wel opvalt is de persoonlijke benadering van Yahoo! Waar je als middelgroot bureau het bij Google nog altijd moet doen met telefonische ondersteuning vanuit Ierland, biedt Yahoo! persoonlijke accountmanagers die assistentie verlenen. Deze worden ook ingezet bij de migratie en klanten worden aangemoedigd hier vooral gebruik van te maken. De accountmanager komt desnoods bij je langs voor de juiste begeleiding. Duidelijk is dat Yahoo! er alles aan gelegen is om de migratie goed te doen slagen.
Maar de grote vraag van de bezoekers was natuurlijk: ‘wat’s in in for me?’. Sowieso is duidelijk is dat het alleen maar beter kan. Het huidige beheerssysteem is een draak. Richard Firminger, Regional Sales Director Northern Europe, erkent dit ook ruiterlijk. Hij gaat er prat op dat zij (toendertijd Overture) het CPC systeem hebben uitgevonden en daarmee ook zelf het wiel moesten uitvinden. Het systeem is verouderd geraakt en er is gekozen voor de opzet van een geheel nieuw systeem waardoor ontwikkeling van het oude systeem is komen stil te staan. Er is volgens hem door 426 mensen fulltime gewerkt aan Panama.
Duidelijk is dat er natuurlijk ook goed naar de marktleider gekeken is. Veel van wat we kennen van Google AdWords is overgenomen. Daar zijn een aantal interessante zaken bijgekomen. De meest opvallende zijn:
• Een mogelijkheid om je site (of die van een concurrent…) te spideren en daar keyword suggesties uit te verkrijgen.
• Een ‘estimator’ waarmee d.m.v. een ‘slidebar’ de CPC aan te passen is en grafisch zichtbaar wordt gemaakt (in een grafiek) wat de toename is van het aantal vertoningen en clicks. Hiermee zijn de omslagpunten
in één oogopslag te zien.
• Geotargeting om op basis van IP adres of op zoekopdracht geografisch gericht te adverteren.
• Verschillende ‘rollen’ van gebruikers in een account toekennen. Zo kan je bijvoorbeeld je klant of bepaalde medewerkers rechten geven om de account alleen te bekijken, maar geen mutaties te doen.
Verder gaat Yahoo! ook een Quality Score (hier Quality Index genoemd) gebruiken. Dit zal pas actief worden als alle klanten in Nederland over gezet worden (eind 2007). De landingspagina wordt voorlopig nog niet meegenomen in deze kwaliteitsscore.
Wat de formule van de kwaliteitsscore is wilde men niet vertellen. Een voorbeeld gaf wel aan wat het effect ervan is op de ranking.
Voorbeeld: bieder A biedt € 0,75. Bieder B 0,61, bieder C 0,26. Indien de kwaliteitsscore van bieder A 2x hoger is dan die van bieder B betaald bieder A € 0,51 per click.
Helaas ontbreken er ook nog een aantal wenselijke zaken. Zo is het nog niet mogelijk om op uitgebreide schaal rapporten te maken of een ‘paraplu’ van klantencentra te hebben.
Met de toezegging dat het nieuwe systeem ook een stuk sneller zal zijn dan het oude, lijkt het er op dat Yahoo! op technisch- en gebruiksgebied een inhaalslag maakt. De vraag is natuurlijk of dit ook invloed zal hebben op de markt en het bereik van Yahoo! Door het systeem laagdrempeliger te maken zullen er meer gebruikers komen. Hiermee wordt Yahoo! mogelijk interessanter voor webmasters die Yahoo! bij de inhoud laten adverteren.
Zodra onze accounts gemigreerd zijn zullen we verder verslag doen van onze ervaringen.
Interessant verslag Wilbert, dank. Gaat Panama ons ook verlossen van het minimumbestedingsbedrag per maand? Iets wat (kleine) klanten van ons nogal eens doet besluiten naast AdWords geen YSM in te zetten.
Ik ben benieuwd in hoeverre Yahoo moet gaan concurreren met het reeds gevestigde overmacht van het netwerk van Google. Hoe gaan ze de kritische massa bereiken die nodig is om daadwerkelijk veel adverteerders en exploitanten aan te trekken. Want zonder adverteerders geen exploitanten (die blijven veilig bij bestaande netwerken, lees: Google) en vice versa.
@ Karel,
Goeie vraag! Die heb ik niet gesteld. Aan de andere kant: € 25,00 per maand is ook wel heel weinig. Als je kijkt naar de tijd die het nu kost om een campagne op te zetten en te beheren, kan dat over het algemeen niet uit.
@Ruud
Het is inderdaad een beetje kip-en-ei verhaal. Eén ding is zeker: zonder een nieuw systeem zou het zeker niet gaan lukken.
Wij werken voor onze Amerikaanse accounts nu een paar maanden met “Panama”.
Wat mij betreft is Panama qua usability nog steeds een draak. Ja, er zijn veel meer mogelijkheden bijgekomen en ja, het ziet er visueel een stuk beter uit. Maar nee, Yahoo is hiermee amper dichter bij Google gekomen. AdWords is sneller, heeft een toegankelijkere API, betere rapportages, en de usability is echt om van te smullen. Bovendien heeft het nog steeds een truckload meer features, die je als ervaren SEA’er ook echt gebruikt.
Gelet op de snelheid waarmee AdWords nieuwe features implementeert, verwacht ik dat het gat tussen Yahoo en Google de komende maanden alleen nog maar groeit. De features die in dit artikel worden genoemd zijn allemaal in AdWords ook aanwezig, en al veel stabieler en betrouwbaarder.
Tot slot: Ik vind het vervelend zo kritisch te moeten zijn, met name omdat zoekmachine marketing bureaus niet gebaat zijn bij het monopolie van Google. Maar met het genihileerde marktaandeel van Yahoo en de slechte ondersteuning vanuit andere landen (als je in de UK wilt targetten, kun je alleen met iemand in de UK contact hebben) zie ik geen reden waarom Yahoo ook maar enig marktaandeel van Google gaat terughalen.
het ondersteunen van bureaus bij migratie en het verbeteren van je systeem is leuk, maar als de consument niet met Yahoo zoekt, waarom zou ik daar dan adverteren?
als Yahoo! een steviger poot aan de grond wil hebben in advertisement, moeten ze zich geheel richten op het vergroten van hun marktaandeel onder de zoekers….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!