Scoren in Zoekmachines: Geen Techniek maar Marketing

18 april 2007, 18:50

De afgelopen dagen heb je op Marketingfacts al enkele artikelen naar aanleiding van de SES kunnen lezen. Ook Mark van Werven en Heini van Bergen (Tribal) waren aanwezig. Ze stuurden onderstaand artikel in waarin ze, aan de hand van een hot & not, een beeld van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine marketing geven.

Meer marketing minder techniek

Zoekmachinemarketing gaat steeds meer om marketing en steeds minder om techniek. Weet wie je doelgroep is, weet hoe je je onderscheid van je concurrentie en speel daar op in met campagnes. Wie zijn doelgroep kent en zijn eigen onderscheidend vermogen, komt tot een betere samenstelling van zoektermen en meer aansprekende advertentieteksten.

Gebruikerservaring staat voorop

Het ontrafelen van algoritmes van zoekmachines is uit. Het toepassen van trucjes om beter te scoren wordt moeilijker en moeilijker. Het gaat om gebruikerservaring die bezoekers wordt geboden zowel in de zoekmachines als op de site zelf. Zoekmachines sturen actief om de gebruikerservaring te verhogen en belonen sites en campagnes die de gebruikerservaring van bezoekers hoog in het vaandel houden. Wie een goede gebruikerservaring biedt verschijnt op korte of lange termijn vanzelf op betere posities in zowel de betaalde als de organische resultaten van zoekmachines.

Google’s Website Optimizer

Landingspagina’s zijn hot. Een goede landingspagina kan de effectiviteit van een campagne vele malen vergroten. Google maakt het testen van landingspagina’s eenvoudiger met de recentelijk gelanceerde Website Optimizer.

Reinforcement en landjepik

Zuinig aan doen is uit. Reinforcement is in. Bevestig mensen in hun keuze. Bespaar niet op paid search maar investeer juist in paid search ook als je al in de organische resultaten naar voren komt. Hoe vaker je in de resultaten van zoekmachines verschijnt, des te gerenommeerder je als partij wordt ervaren en des te meer mensen in hun keuze voor jouw link en bedrijf worden bevestigd. En hoe meer posities je in zoekmachines inneemt des te minder ruimte blijft er voor concurrenten over. Adverteer ook op je merknaam via paid search. Niet dat je bezoekersaantallen toenemen, maar mensen zullen sneller op je website bestellen.

Zorg dat er over je gesproken wordt

Social media zijn hot. Zorg dat je aanwezig bent in sociale netwerken zoals Hyves, nujij.nl en weblogs. Houd bij wat er over je bedrijf wordt gezegd en blijf in gesprek met je doelgroep. Deze aandacht voor je website kan ook een enorme stimulans betekenen voor het aantal links naar je site en daarmee de populariteit in zoekmachines.

Stiekem linkjes inkopen

Vanuit Google is het gebruik van betaalde links om je rankings te beïnvloeden “not done” en dien je zelfs een spamreport in te dienen als je signaleert dat een concurrent hier gebruik van maakt. De Amerikaanse zoekmachine experts Jim Boykin en Greg Boser gaven echter aan veelvuldig gebruik te maken van betaalde links en hiermee prima resultaten te behalen. Volgens hen werkt het goed, zolang je maar “under the radar” blijft.

Local Search wint van Personalized Search

De afgelopen jaren werd veel gesproken over het personaliseren van zoekopdrachten in zoekmachines. De opinie is nu dat personalized search zeker belangrijk wordt, maar dat de echte introductie nog wel een paar jaar kan duren. Local search krijgt momenteel meer aandacht. Met local search wordt aan gebruikers lokaal gerichte informatie aangeboden. Local Search wordt door Google flink gepusht onder andere door resultaten op te nemen in reguliere zoekopdrachten.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Leuk zo’n hot or not in search; top!


    18 april 2007 om 21:47
    Gerben

    Dat local geloof ik helemaal in! Denk eens aan al die regionale dienstverleners die je met local perfect kan bedienen.

    Ik wacht alleen nog op het vermelden van maps.google.nl onder de organische resultaten zoals je in US al wel tegenkomt….

    Iemand een idee hoe lang dat nog op zich zal laten wachten? Remi? Lesley? Wilbert?


    19 april 2007 om 04:50
    Peter van der Graaf

    Jammer dat deze punten nu pas tot de meeste mensen doordringen. Al deze dingen gelden al jaren, maar op congressen als “speldinhooiberg” hoor je er weinig over en is dit jaar pas voor het eerst het woord ROI gevallen. Ik heb pas een paar maanden het gevoel dat het in Nederland ook nog wel goed komt, maar we hebben nog een lange weg te gaan.


    19 april 2007 om 05:00
    Emiel Kamzol

    Top artikel…


    19 april 2007 om 05:00
    wilph

    Ik heb nog niets gehoord, maar gezien de ontwikkeling van Google maps en de wens van Google om dit pushen via de bureaus verwacht ik het wel in de komende maanden. Het verbaast me overigens dat we nu al dagelijks bezoek uit Google maps krijgen. Dit zijn overigens vooral internationale bezoekers.


    19 april 2007 om 05:11
    Bart

    prachtig artikel! de printer loopt al.


    19 april 2007 om 05:12
    Paul A

    Tja..leuk die link over “linkjes inkopen i.c.m. Greg Boser”. Heb hem een aantal keer in Amerika gesproken. Ondanks dat hij een het een persoonlijk vriendje van Tim Meyer, top Yahoo, is, is het ook de grootste spammer in de US…


    19 april 2007 om 14:59
    Hanzel

    In Amerika zoekt nu al 63% van de zoekmachine gebruikers naar een lokale aanbieder/verkooppunt om daar offline een aankoop te verrichten. Met name het zoeken naar onroerend goed, auto’s, restaurants en entertainment scoort hoog. Het telefoonboek raakt daarbij voor local search steeds meer uit de gratie: 54% van de huidige online zoekers heeft het ‘klassieke’ telefoonboek verruild voor zoeken op internet. Opvallend is verder dat local search sneller groeit dan het verrichten van algemene zoekopdrachten op internet……………


    19 april 2007 om 16:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!