Virtuele werelden zijn nu de nieuwe hype?
Iedereen is het er wel over eens dat de hype van Second Life haar hoogtepunt heeft gehad. En met concurrenten als het reeds gelanceerde Home van Playstation en de nog te releasen 3D p2p software Outback Online is het redelijk achterhaald om je als bedrijf of instelling uitsluitend op Second Life te concentreren.
In het kader van deze ontwikkeling wil ik graag twee projecten uitlichten. Het platform virtuele werelden van EPN en het congres 3D-Marketing in de Digitale Wereld.
EPN startte gisteren samen met de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Twente, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam het Platform Virtuele Werelden.
PVW heeft als doel, in samenwerking met het bedrijfsleven, de verspreiding van kennis over de ontwikkeling en toepassing van virtuele werelden en driedimensionaal internet te bevorderen. De bedrijven ING, ABN Amro, Philips en IBM participeren in het platform. Het platform verzamelt relevant (internationaal) nieuws en stelt dat ter beschikking aan belangstellenden via publicaties en bijeenkomsten. PVW krijgt een eigen website, waarop alle onderzoeksresultaten zullen worden gepubliceerd.
Tom van der Maas van EPN vertelt me dat er behoefte vanuit het bedrijfsleven is aan onderzoek naar 3D werelden. Het platform voor virtuele werelden wordt een nationaal kenniscentrum, die als onafhankelijke partij objectief onderzoek zal doen binnen 3D omgevingen. Het onderzoek focust zich voornamelijk op de gebieden economie, recht en welzijn. Het platform is een initiatief van de kennisinstellingen en wordt financieel grotendeels door het bedrijfsleven mogelijk gemaakt. Commerciële doelstellingen heeft het platform niet.
Het congres 3D Marketing in de Digitale Wereld wordt georganiseerd door Joost de Zeeuw van IIR, Institute for International Research, op Strand Zuid RAI Amsterdam, 4 en 5 juli.
Alle mogelijkheden van 3D marketing binnen virtuele werelden worden uitgelicht: traffic generation, advergaming, ROMI, citymarketing en mobile advertising. Maar ook recruitment, user generated business models, concept & development, co-creation en avatar behavior komen aan bod. Sprekers zijn o.a. Eric Call van Linden Lab, Slava Kozlov van Philips Design, David de Nood van EPN, Michiel Sala van Little Chicken, Rick Noll van Active Worlds.
Aanmelden kan via telefoonnummer 020-5805400
Er zijn tevens andere seminars die zich op dit gebied focussen. Muziek en Beeld Live is het tweejaarlijks seminar dat wordt georganiseerd door Muziek en Beeld, hét vakblad van de home-entertainmentbranche. Op 17 juni is het onderwerp: Nieuwe virtuele kanalen; een second life voor entertainment? en zal berichten over de kansen die nieuwe virtuele bieden specifiek voor de entertainmentbranche. Meer info: http://www.muziek-en-beeld.nl/live/
excuses, de datum is 11 juni
Er is binnenkort een “roadmap” beschikbaar over de do’s and don’ts in de virtuele werelden voor ondernemers, samengesteld door studenten van de Erasmus Universiteit. Info beschikbaar bij Robert Daverschot. rdaverschot@humanpotential.nl
Kan iemand me misschien eens wat resultaten van business cases laten zien 🙂
Uiteraard is dit vaak ‘classified’ info, maar ik zou genoegen nemen met ‘we zijn tevreden’, ‘we proberen een nieuwe strategie’ of een ‘dit werkt dus niet’ achtig antwoord op de vraag of die investeringen uberhaupt iets opleveren 🙂
Het blijft me namelijk verbazen hoeveel geld per bezoeker er in dit soort initiatieven wordt gestoken – dat kan toch statistisch gezien alleen al nooit renderen?
Waarom moet Second Life persé in het hokje ‘hy’pe’ geplaatst worden? Zo’n hekel altijd aan, sommige zaken zijn gewoon’here to stay’ en dat lijkt me voorlopig veel beter voor SL. Tuurlijk is het nieuwe er wel een beetje af, maar een hype klinkt zo negatief. Net als rage’s verdwijnen hypes weer snel en dat vind ik tot dusver nog niet van toepassing op de virtuele wereld van SL…
Virtueel is het buzzwoord van de laatste tijd. Het bedrijfsleven weet niet of nauwelijks om te gaan met internetgebruikers die reageren via communities, social news sites, blogs, etc. Virtuele werelden zijn het bestuderen waard (SL heeft zeker interessante aspecten), maar laten we ons eerst concentreren op het ‘sociale’ aspect van internet.
@nigel: wij staan op second life met een billboard en een klavertje 4 veld, die mensen kunnen plukken. Wij hebben sinds de start, ongeveer 2 maanden geleden, ca. 500 klavertjes uitgedeeld. Het gaat ons om de ervaring over het werken met avatars. Een van onze bedrijven is actief in de vergaderwereld dus een toepassing zou kunnen zijn het aanbieden van een teambuilding sessie waarbij deelnemers met behulp van een tijdelijke avatar een opdracht moeten uitvoeren. Wanneer je, en dat is een andere toepassing, als inleiding tot een coaching sessie, mensen hun avatar laten aankleden, zegt dat direct iets over de persoon en kun je bij het coachen een sneller resultaat bereiken. Wij geloven niet zozeer in het “vergaderen” op SL, enerzijds omdat dat softeare technische helemaal geen ABC tje is, maar dat wordt nooit verteld, anderzijds omdat je geen zaken moet dupliceren die gewoon veel eenvoudiger te regelen zijn in real life.
@peter: helemaal eens. het communiceren via second life is een onderdeel van de marktcommunicatie, blog, wiki, twit, e mail en meer.
Typisch dat zo’n congres wordt gehouden in het Spant! te Bussum en niet in of in combinatie met SL. Ik krijg een syllabus als ik niet kan. Waarom is het niet volgen via SL?
Wel weer frappant dat mijn insteek betreffende “virtuele werelden” als trend (wat geen grapje is) meteen wordt aangegrepen voor een database aan Second Life events. Onder het mom: jongens er wordt weer geschreven over SL op Marketing Facts, we mogen weer! Vergeten jullie Groningen niet? 10 mei, DMA-studios, de url mogen jullie zelf uitvogelen 😉
“Virtuele Werelden” is zo’n onderwerp waar je zegt “dat kan nog alle kanten opgaan”. Dat verklaart de grote hoeveelheid aan congressen.
@peter FYI: Euroforum congres op 28 juni wordt wel gehouden in combinatie met een activiteit in SL. Programma van het congres staat op de site.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!