Gadgets de nieuwe marketingtool?

4 mei 2007, 06:28

In 2006 schreef ik al eens dat de experience in Vista erg belangrijk werd, Tjeerd Hoek gaf dit eerder ook al aan in een interview tijdens de CES met Marketingfacts blogger Vincent Everts.

Na enkele maanden gebruik van Windows Vista Ultimate edition moet ik je zeggen dat het geheel prima bevalt, maar ik vanwege het ontbreken van echte functionale verbeteringen niet iemand zou adviseren onmiddellijk over te stappen. Na een ontmoeting met Microsoft Evangelist Miel van Opstal tijdens de Cebit ben ik nog in afwachting van een DVD die de functionele verschillen op een rijtje zet om mij van het tegendeel te overtuigen. Dus wellicht dat dit nog gaat veranderen.

Wat ik met een 17” laptop onder Windows Vista wel een aardig toevoeging vind is de sidebar met zogenaamde gadgets, hoewel dit naar ik begreep onder XP via aanvullende software ook te installeren was. In de sidebar kun je kleine applicaties draaien met al dan niet een connectie met internet. Zo heb ik zelf onder andere Radio All-in-one geinstalleerd waarmee je 29 radiozenders heel gemakkelijk kunt beluisteren, rollen de headlines van nu.nl automatisch binnen en heb ik altijd de nieuwste grap van fokke en sukke in beeld.

Leuke tooltjes, maar niet echt iets revolutionairs. Deze week kwam ik echter een voorbeeld tegen van een Disney-gadget die het onderste uit de kan lijkt te halen wat betreft de mogelijkheden. Richard MacManus had tijdens Microsoft Mix in Las Vegas een demo gezien van een gadget van Disney en schreef een enthousiast stuk op Read/Writeweb.

Disney applicatie.

Robbie Bach, president of Microsoft’s Entertainment & Devices Division, vertelde in zijn presentatie dat Disney samenwerkt met Microsoft en aantal grote computerfabrikanten om bij de levering van nieuwe PC’s en laptops standaard de Disney-gadget te installeren ter promotie van het Disney park in Hong Kong. De gadget haalt via RSS nieuws binnen over het themapark inclusief interactieve content zoals video en planning tools voor een bezoek aan het park. Ik denk dat de video (bij 2:16 wordt het echt interessant) wel duidelijk maakt dat het danwel een gadget wordt genoemd, maar het gevoel geeft van een complete applicatie.

Helaas is de gadget nog niet op internet te vinden, ik zou graag eens kijken wat men allemaal bedacht heeft. Dit gaat immers veel verder dan de vrij standaard gadgets die momenteel aangeboden worden en de bekende branded rss-readers, niet ten nadelen van die toepassingen overigens.

Helaas werden gegevens over de omvang van deze Disney-gadget en de mate waarin gebruikt wordt niet verstrekt. Dit artikel van Seattle Times is overigens een mooie samenvatting van Robbie Bach zijn presentatie over het veranderende marketinglandschap met verschillende voorbeelden. Mocht je de Disney-gadget ergens ter download op internet vinden, dan hoor ik het graag!

Het vinden van de juiste balans tussen desktoppresence middels zo’n gadget met toegevoegde waarde voor de gebruiker en commercie, is een aardige uitdaging voor marketeers. Ga je te ver dan loop je de kans niet geïnstalleerd of verwijderd te worden, doe je ‘te soft’ dan haal je er onvoldoende uit.

Iemand nog meer ècht spraakmakende gadgets gezien?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    evroekel

    Jammer dat er nu weer een discussie Apple/Microsoft moet worden gestart 🙁 Ik heb geen voorkeur maar heb die discussie nu wel gehad.

    Waar ik op zoek naar ben zijn spraakmakende toepassingen (of ze nu widgets of gadget zijn danwel heten) waar je als marketeer eens naar moet kijken. Die toepassing van Disney is naar mijn mening zo’n voorbeeld en gezien jullie kennis over widget en gadgets hoop ik dat jullie nog wat voorbeelden kennen van hetzelfde kaliber.


    4 mei 2007 om 09:05
    Luca

    Ik was ook serieus en kijk dan even naar de link, voorbeelden te over van Expedia Deals naar eBay of Amazon deals tot simpson movie widgets.


    4 mei 2007 om 09:11
    Nigel

    Lijkt wel een verkapte ‘Miel stuur die DVD toch eens op’-schreeuw zo 😉

    De CBit is immers al weer maaaaanden geleden afgelopen.

    Zijn in mijn omgeving (99% ICT-ers) nog erg weinig mensen over op Vista. Wel zie ik veel Windows en Linux fanaten overstappen op MacOS en daar serieus van ‘opleven’. Ben zelf dan ook aan het sparen voor een Apple 😛


    4 mei 2007 om 10:06
    Rogier

    Widgets worden steeds meer een “common used application”.

    De volgende stap is waar Swoot zich mee bezig houdt, geen barrieres meer in design, functionaliteit en content. Daarnaast platform onafhankelijk en geen applicatie maar server-sided. Hierdoor kun je als designer nog verder gaan en als merk nog meer een branded experience bieden.

    Vooral de kern van beleving begint hand over hand belangrijker te worden voor zowel de makers als de gebruikers!

    Leuke ontwikkelingen.

    http://www.thewebforward.com


    4 mei 2007 om 10:18
    marbles

    @Erik Advergames vs in game advertising. Zelfde verschil. Bovendien even realistisch blijven Google of Bram wie heeft er nou het vaakst gelijk!? Ik heb twee branded gadgets geplaatst en Google? Mwah… kan ik hebben 😉


    4 mei 2007 om 11:01
    Elja

    Als je de gadgets bekijkt die momenteel voor Vista NL beschikbaar zijn is het opvallend dat een of ander bedrijf ze in elk geval echt als een soort marketingtool heeft ingezet. Allemaal dezelfde gare RSS reader maar dan telkens specifiek voor 1 site. Jammer dat het zo slecht is uitgevoerd en dat je ook nog constant naar hun reclame moet gaan staren.

    Zelf gebruik ik momenteel de cpu multi-core meter, het notitieblok (handig things-to-do lijstje) en het actuele weer van de dichtbijzijnste stad. Meer nuttigs heb ik nog niet ontdekt. RSS feeds (ook die van Fokke & Sukke) vind ik toch het lekkerste lezen via mijn RSS reader. 🙂


    6 mei 2007 om 19:24
    Frans de vries

    ik ben zelf een fan van de rijksmuseum widget, zie http://www.rijksmuseum.nl/widget. simpel concept, maar wel doeltreffend. Frans.


    7 mei 2007 om 17:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!