Google Analytics komt met totaal vernieuwde interface
Eindelijk is het dan zo ver, de nieuwe interface van Google Analytics zal de komende periode over alle accounts losgelaten worden. We hebben er als bèta tester al een paar maanden mee mogen spelen en nu is het dan eindelijk zo ver, hij wordt publiek gereleased:
We’re excited to announce the newly redesigned Google Analytics.
Over the next several weeks, we will be migrating all existing Analytics accounts to the new Google Analytics interface.
Tot dusver zie ik dat de nieuwe versie voornamelijk in de grotere accounts zichtbaar is.
En met recht kan ik nu zeggen dat deze vernieuwde interface veel extra mogelijkheden heeft en een duidelijkere inzage geeft in de diverse statistieken.
Wat is er nieuw?
Dashboard: Vanaf nu is het mogelijk om de grafieken en tabellen die jij belangrijk vind naar je dashboard te plaatsen. Hierdoor kun je een dashboard samenstellen die voor jou direct een goed overzicht geeft van interessante getallen zonder dat je door veel schermen heen moet klikken. De elementen op je dashboard kunnen naar wens versleept worden naar een goede indeling.
Rapportage: Boven elk venster staat de knop “Email”, hiermee kan het huidige venster in bijvoorbeeld het PDF formaat naar je gemailed worden. Een superhandige feature is dat dit ook geautomatiseerd elke week kan. En daarmee wordt het heel makkelijk om bijvoorbeeld een maandelijkse rapportage op maat samen te stellen en die in je mailbox terecht te laten komen.
Gedetailleerdere map overlay: Waar je voorheen een globaal kaartje van de hele wereld kon bekijken is nu een veel grotere kaart te zien waar je tot op het land in kunt zoomen. Hiermee is veel beter te zien waar je bezoekers weg komen.
Betere site overlay: je kunt die drie verschillende views aanzetten: clicks, goal value, en de 4 goals. Wat je kunt zien zijn de links waar mensen op geklikt hebben bij het doen van een bepaalde conversie. Hierdoor zijn populaire onderdelen op een pagina makkelijk in kaart te brengen.
Kalender: De nieuwe kalender staat nu rechtsboven en is makkelijker te bedienen dan de vorige. Er zijn nu ook twee verschillende weergaves te selecteren: “Calender” en “Timeline”. Persoonlijk vind ik de timeline heel erg makkelijk werken, helemaal als je met de optie “Compare to past” een tweede selectie moet maken.
Presentatie: De diverse grafieken, tabellen, lijnen, enz. zijn beter gevisualiseerd. Ook kan er gekozen worden uit meerdere weergaves waardoor net even een ander beeld op bepaalde zaken verkregen kan worden.
Wanneer ik bijvoorbeeld bij de “Top content” op een bepaalde pagina klik krijg ik direct een mooi overzicht van de prestaties met daarbij de volgende zaken: Entrance sources, Entrance keywords, Click patterns in site overlay, pageviews, unique views, time on page, bounce rates, enz. En dat is alleen van die ene pagina.
Conclusie: met deze nieuwe interface komen er veel, en veel meer mogelijkheden bij en toch lijkt het veel simpeler te werken. Hij werkt intuïtief en snel en biedt een completere tool dan Google Analytics ooit geweest is. Dit is een stap die de data die uit Analytics te halen is veel beter bereikbaar maakt, en hierdoor de tool dichter bij het normale publiek brengt.
Kleine disclaimer: ik had deze post al eerder online geplaatst, alleen heeft Google Amerika mij vriendelijk verzocht hem offline te halen omdat het release bericht per ongeluk te vroeg verzonden was.
Goed nieuws dit zeg! Mijn account is nog ongewijzigd maar ach…weer iets om naar uit te zien.
Ik heb altijd het gevoel dat ik de mogelijkheden van analytics niet goed benut…..misschien wordt dat nu minder.
Klinkt inderdaad leuk, maar ik heb een hosting bij SoHosted en daar zit een standaard AWstats in en ik meet sinds kort ook met Google Analytics op de zelfde website, maar blijkt dat deze twee tellers toch heel wat van elkaar afwijken. Of ik moet AWstats verkeerd begrijpen.
Een voorbeeld van gisteren 4 mei 2007:
AWstats aantal bezoeken: 114
Google Analytics bezoeken: 19
Ik weet nu niet welke ik moet geloven maar AWstats komt denk ik meer in de buurt dan Google Analytics. Kan iemand hier een verklaring over geven ?
Het ziet er inderdaad een stuk beter uit! Ben wel gelukkig met het nieuwe account. Het meest vreemde is misschien nog wel dat het functies zijn die ik in het verleden niet eens gemist heb.
Ha het artikel staat weer online, heel mooi! We hadden al wat mailtjes en reacties binnengekregen met de vraag waar het artikel was gebleven.
Ertje, ik garandeer je dat Google Analytics dichterbij komt 😉
Ziet er goed uit, als ik nu mijn eigen KPI’s zou kunnen opgeven en een API zou krijgen waarmee ik de data eruit kan halen, dan hebben we een duidelijke winnaar! (die API schijnt er trouwens te komen heb ik me laten vertellen).
Ertje,
je hebt je analytics sowieso niet goed geïnstalleerd. De code staat alleen op je homepage. Mensen die via Google bijvoorbeeld op een archiefpagina binnenkomen zullen dus niet geteld worden door analytics. Hierdoor worden er ook minder pageviews geteld.
Geloof me, als je analytics goed installeert kijk je alleen nog maar naar AWstats voor een meting van het dataverkeer.
Walter Vos
@Baronnn
Alleen de interface van de rapporten is aangepast. Filters, doelen, e-commerce, pagetags, werken onveranderd.
Ik had deze post nog niet gelezen toen ik werd verrast door de nieuwe interface. Aangezien mijn accu nu echt bijna op is, heb ik na een paar minuutjes klikken nog geen mening kunnen vormen erover. Maar deze post van André stemt mij zeer positief.
Overigens – voorheen de map overlay overigens niet omdat deze mijn inziens niet betrouwbaar was (is?). Kan het zijn dat hier grote internethubs worden aangezien als plaats waar ons (weekendjeweg.nl / 30.000 p.d.) bezoek vandaan komt?
Pardon. ik had wat haast vanwege de accu 🙂
1e zin in 2e alinea: ‘Overigens – voorheen gebruikten we de map overlay niet omdat deze mijn inziens niet betrouwbaar was (is?)’
Hmmm.. ik wil ook!!!!
Ik zit hierom te springen!
Ik heb nooit begrepen waarom ze voor zo’n onoverzichtelijke manier van weergave hebben gekozen.
Beste Walter,
Bedankt voor je toelichting, ik ga dit gelijk aanpassen en hopen dat het werkt.
Ik weet niet of Google het ook zo aangegeven heeft, maar ik dacht dat je het alleen op de index.php doet en dat Google Analytics dan je hele website in de gaten hield.
Weet iemand hoe lang Google Analytics de data bewaard?
Weer Google, waarom probeerd niemand eens wat anders. Ook hier weer een extra element, ik snap niet dat men niet langzaam naar een organisatie gaat die alles in een kan ( een one stop shop , waar je voor alle online zaken terecht kan en niet meer vier organisaties waar men zijn zaken onder brengt). Helaas mag je hier geen reclame maken op deze manier, maar anders zou ik zeggen kom eens langs.
Beste Andre,
Wij hebben ook de afgelopen maanden kunnen testen met deze nieuwe versie van GA. Er zijn inderdaad veel meer mogelijkheden bij gekomen. Site overlay werkt nog niet goed maar de overige zaken werken prima. Google heeft de afgelopen maanden ook echt geluisterd naar de pre-beta users en hun opmerkingen verwerkt in deze versie.
Net even snel getest en het is even wennen, maar ziet er ERG goed uit!
Tja,
En nu mis ik mijn bezoek per dag? Of heb ik de knop nog niet gevonden?
De bredere overview weergave van de 1 grafiek werkt zeker prettiger, langere periodes zijn nu ook overzichtelijk te zien!
Ik sluit me bij Laurens aan dat de nieuwe lay-out vooral wennen is, een aantal bekende zaken hebben een nieuwe plek gekregen en de vormgeving/kleurgebruik geven de applicatie een nieuwe, op dit moment nog wat onwennig aanvoelende, look-and-feel, maar ik ben er van overtuigd dat het uiteindelijk een verbetering zal zijn.
De weergave over langere periodes is een stuk duidelijker en de kaart-overlay voegt nu in elk geval iets toe doordat je kunt inzoomen. De nieuwe indeling van de navigatie is wennen, maar is wel logischer van opzet dan in de vorige versie.
Wat de geografische kaartoverlay betreft mis ik nog wel de detailweergave van Nederland. In de online presentatie belooft men ons dat hierbij ook steden in de kaart worden gezet, maar dat werkt waarschijnlijk alleen voor de V.S. op dit moment.
ziet er goed uit, eindelijk de optie om rapportages te schedulen en te mailen!
Ook de datatoegankelijkheid is zeer sterk verbeterd. Nu kan ik tenminste vanuit de content direct ook navigatie data bekijken, zonder eerst weer naar een ander rapport te gaan!
@gerben
Als je even niet meer weet waar je je informatie in de nieuwe vormgeving terugvindt, kun je het beste de Report Finder gebruiken. Die laat je de oude navigatie zien en geeft dan aan waar dat rapport in de nieuwe vormgeving is neergezet.
Ben er erg enthousiast over, naast het feit dat het mooier is geworden is het ook veel gebruiksvriendelijker.
Ik ben ook erg enthousiast over de nieuwe interface! Met name over de mogelijkheden om zelf de dashboards in te richten, om rapporten te emailen en dit automatisch in te stellen. Ook vind ik het erg handig dat met behulp van de tabjes bij de rapporten meerdere metrics beschikbaar zijn, bijvoorbeeld nu ook de bounce rate per keyword. En tevens handig dat je nu de namen van de doelen bovenaan de rapporten ziet in plaats van G1 t/m G4!
Enthousiast: ja!
Wel wat reserveringen t.a.v. de goede intenties van Google met deze dienst.
Zijn er collega’s die Adwords i.c.m. alleen analytics gebruiken?
Bij Eurail.com geven we >600k Euro per jaar uit aan adwords en hebben we momenteel enkel nog Google Analytics draaien. Alleen op Analytics vertrouwen voor rapportages over verwijzingen uit concurrerende bronnen en zelfs conversies uit organisch Google verkeer kan ik rationeel niet aan mijzelf verkopen. Toegegeven, het is een leuke tool voor high-level overzichten waar je een eindje in naar beneden kan drillen. Toch heeft het roeren in de rauwere gegevens van een AWstats zeker ook zo zijn waarde wanneer je op zoek bent naar wat subtielere gevevens. Als paranoide voorbeeld welke bedrijven vanuit hun webmail clients (webmail..com) naar jouw sites klikken. Ik wil graag een one-stop-shop die ik vertrouw, maar het risico op belangenverstrengeling voor Google is simpelweg te groot. Mijn stelling: alleen Google Analytics gebruiken houdt je dom en Google zal je
niet uit eigen beweging aanmoedigen om daar wat aan te doen.
Stel je eens voor wat Google kan doen wanneer het aandeel even een dipje heeft: eventjes wat afronden aanpassen. Paar valse kliks minder meten in adwords, CPC beetje oppompen… Met kleine aanpassingen kunnen ze op hun volumes het verkoopresultaat prima beïnvloeden.
Analytics Lobotomy…new meme anyone?
Zeker ook de mogelijkheid om rapportages automatisch te e-mailen is een interessante aanvulling. Veel (mkb) bedrijven bekijken vaak niet uit zichzelf hun statistieken; eens per maand automatisch een overzichtsrapport is voor hen zeker een fijne service.
Weet iemand of het op de een of andere manier mogelijk is om te achterhalen wanneer het sitebezoek plaatsvindt? Ik kan dit niet terugvinden, maar het is wel interessante info om een gevoel te krijgen van het sitebezoek.
@Baronnn: dat is op dit moment niet meer mogelijk, maar aangezien de vraag er naar groot is verwacht ik dat het er wel weer in komt.
Ik lees zojuist een bevestiging van Rene Nijhuis van Google: de statistieken per dag komen zeker weer terug. De ETA is nog niet bekend.
Een andere nadeel is dat bij het bijhouden van sommige zaken door middel van filters de waardes niet ge-unescaped worden. URL’s van het inhoudnetwerk zitten vol met / ipv / . Hopelijk gaan ze hier ook nog iets aan doen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!