Input Marketingfacts jaarboek Performance based marketing

9 mei 2007, 02:55

Vorig jaar schreef ik voor het Marketingfacts Jaarboek een flink hoofdstuk over de ontwikkelingen op gebied van affiliate marketing en performance based marketing. Alle afrekenmodellen (CPM, CPA, CPS etc.) kwamen aan bod en de werkwijze van affiliatebedrijven werden onder meer besproken. Maar wat is er sindsdien gebeurd? Zover ik het kan overzien is er niet heel veel gebeurd. Ja oké, één voorval zal de zaak flink opschudden.

In maart werd bekend dat Google Pay-Per-Action (PPA) Advertising op het content network officieel in bèta beschikbaar werd gesteld voor adverteerders en publishers in de Verenigde Staten. Dat zal de affiliate markt wel flink doen opschudden. Maar voor de rest is het mij volstrekt onduidelijk wat de ontwikkelingen waren gedurende het afgelopen jaar. Wie helpt mij aan een jaaroverzicht? Aan een marktoverzicht voor Nederland (partijen plus marktaandelen)? Heeft iemand enig idee van de omvang van affiliate marketing in Nederland? Alle input is welkom! Ik snak naar stof tot schrijven wat betreft performance based marketing.

Dank weer!

Voor wie de eerdere postings voor het Marketingfacts Jaarboek gemist heeft, een korte toelichting. Ik ben Bart Nagel, een freelance journalist met specialisatie internet en online marketing. Net als vorig jaar ben ik dit jaar gevraagd het Marketingfacts jaarboek te schrijven. Een aantal Marketingfacts-bloggers, experts op verschillende gebieden, zijn gevraagd input te leveren voor de diverse hoofdstukken. Aanvullend vraag ik via postings regelmatig extra input voor het jaarboek. Jullie input wordt zeer op prijs gesteld!

Zie ook:

Marketingfacts Jaarboek interactief geschreven: Wie helpt?

Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek

Input Marketingfacts Jaarboek hoofdstuk Webanalytics

Selfservice in Marketingfacts Jaarboek

Ik ben Bart Nagel. Barthelomeus Josephus Adrianus Nagel om precies te zijn. Geboren in het Brabantse Budel in het jaar 1974. Ik ben een in Canada woonachtige Nederlandse freelance journalist met een achtergrond in de zakelijke journalistiek. In Nederland heb ik zeven jaar gewerkt op de redactie van ondernemersblad bizz. Ik was er onder meer ICT-journalist, arbeidsmarktredacteur, adjunct-hoofdredacteur en business developer. Daarna heb ik aan de wieg gestaan van het managementblad Brisk dat in september 2005 voor het eerst verscheen, maar helaas in februari 2006 uit de markt werd gehaald. Voor Brisk schreef ik vooral over internet, (interactieve) marketing en business strategy. Als freelance journalist gebruik ik mijn achtergrond en ervaring in artikelen voor klanten als Emerce, Twinkle, bizz, Zoete en zibb.nl. Daarnaast heb ik mij als ervaringsdeskundige toegelegd op de onderwerpen emigratie en het land Canada waar ik sinds juni 2006 woon. Ik schrijf veel verhalen voor emigratieblad Ajuus magazine en ben tevens oprichter van emigratieportal emigratieverhaal.nl dat rond de zomer van dit jaar gelanceerd wordt. Tot slot wat links: Over mijn journalistieke activiteiten kun je meer vinden op: www.bartnagel.net Over ons leven in Canada kun je meer vinden op: www.simonebartincanada.com Over onze honden en kennel kun je meer vinden op: www.mountmagic.ca

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Is dit alle input die je van de expertbloggers hebt ontvangen Bart? Barry, Maarten of Karel; daar moet toch meer over te vertellen zijn?


    9 mei 2007 om 03:28
    Gerben

    Of hou enkele diepteinterviewen? Met de heren van bijv. Testnet, M4N (Seo vriendelijk affiliate netwerk? Lijkt me een ontwikkeling waard?) Etc, etc.


    9 mei 2007 om 06:05
    media

    Heb overigens ook nog een prima presentatie van Jeroen Kramer liggen; zal deze ook eens uit het archief opvissen!


    9 mei 2007 om 06:54
    Kasper Katje

    Bart, ik neem aan dat je je op Nederland richt dus dan kan Google en de introductie van CPA in de VS dus buiten de beschouwing blijven lijkt me.

    Ik onderschrijf de waarneming van Stijn wat betreft de strijd om de publisher omdat alle netwerken uiteraard in dezelfde vijver vissen. Service, commissie, incentives en snelheid keuring en uitbetaling gaan dus steeds meer bepalen via welk netwerk de publisher een adverteerder promoot.

    Het antwoord over marktaandelen is niet zo makkelijk te geven, er is immers een enorme overlap van adverteerders en publishers en het is maar de vraag waar je naar kijkt: Aantal adverteerders? Aantal publishers? Bereik? Omzet?

    Ik vind het bijna nog interessanter wat er het afgelopen jaar NIET is gebeurd:

    -nog steeds geen gezamelijk front, een branche-organisatie, van de netwerken (en belangenorganisatie van de publishers)

    -er is geen gebruik gemaakt van de verhoogde aandacht in de media

    -Nieuwe internationale netwerken als Zanox en Webgains hebben de internationale klanten nog niet actief in Nederland gekregen, juist iets waarmee ze zich zouden kunnen onderscheiden van de bestaande netwerken


    9 mei 2007 om 08:35
    Kasper Katje

    Oh ja, schiet me net te binnen:

    ook zie ik de laatste maanden een positieve trend waarbij de netwerken en adverteerders steeds vaker templates voor mailingen beschikbaar stellen en bevestigen daarmee de mogelijkheden die er liggen bij e-mailmarketing.


    9 mei 2007 om 15:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!