Arbeidsmarktcommunicatie in beweging

11 mei 2007, 20:19

Op de ‘normale’ advertentiemarkt is de oorlog tussen Microsoft, Google en Yahoo nog vol aan de gang. Doubleclick mag dan in handen van Google zijn gevallen, er liggen nog prooien om op te jagen.

Maar ondertussen gaan er geruchten dat een zeer specifiek deel van de advertentiemarkt ook de interesse heeft gewerkt van in ieder geval Google en Microsoft, zo meldt personeelslog ons. Daar waar Google Base al tijden in beta is, maar niet echt iets uit komt, gaan er nu geruchten dat google interesse heeft in vacature zoekmachine simply hired en dat ook Monster een mogelijke kandidaat is om te worden opgeslokt.

Aangezien Simply Hired verkoop als duidelijke exit strategie heeft, lijkt dit niet onlogisch. Hoewel je je kan afvragen in hoeverre google deze partij serieus zou willen kopen. Immers, niets weerhoudt hen ervan zelf een (betere) zoekmachine te maken die hetzelfde doet en die ook adwords achtige manieren ook aan te bieden aan sites zoals job-a-matic van Simply Hired ook doet.

Monster zou een mogelijke kandidaat zijn voor overname, waarbij het gericht dat Monster juist koper gaat zijn van bijvoorbeeld LinkedIn , dat volgens mij rondzwermt sinds het begin van linkedin, dus van de baan is.

Ondertussen zou Microsoft een 5% belang genomen hebben in careerbuilder, een grote vacaturebank in de USA die recent in Nederland Jobbingmall heeft overgenomen. Mogelijk dat het feit dat Jobbingmall nu de MSN vacatures mag verzorgen in Nederland hier een direct gevolg van is, aldus personeelsnet.

Al met al staat dus ook de wereld van arbeidsmarkt communicatie, een bijzonder grote markt qua budgetten, dus ook in het vizier van de grote spelers.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Leon Willemsens

    Eens met Gerard. Base.google.com werkt uitstekend. Het feit dat het nog bèta is doet daar niks aan af.

    Prima resultaten voor moeilijke vacatures mee behaald.

    Google zal best iets willen doen met ondersteunende sites als simply hired, maar de richting is duidelijk: alle online classifieds worden in base.google.com geplaatst, niet alleen vacatures. Deze trein is niet meer te stoppen en dat er dan af en toe wordt gestopt om een wagon als Simply Hired te koppelen, doet niks af aan de richting die is ingezet.


    14 mei 2007 om 14:31
    Eric

    Zie eens hier: een sterk staaltje Lorum Ipsum. Niet echt profi van die jongens.


    4 juni 2007 om 15:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!