Werven van personeel in virtuele wereld
Randstad is één van de pioniers met het werven van personeel in virtuele wereld. Eerder dit jaar lanceerde het een eigen eiland in Second Life waar het zowel echte als virtuele banen aanbood. In dezelfde periode maakte ook energieleverancier Essent de stap in Second Life met dit verschil dat het voor Essent een tijdelijk karakter had en werd ingezet in een cross mediale arbeidscommunicatie campagne ter ondersteuning van de Carrierebeurs.
Vandaag meldt Emerce dat vacaturesite Totaljobs (onderdeel van Reed Elsevier) deze week start met een online banenbeurs in een Habbo-achtige omgeving. Olivier van Duijn, directeur van Totaljobs, zegt bewust niet te hebben gekozen voor Second Life omdat het aantal bezoekers van die virtuele wereld nog te beperkt is. Van Duijn denkt dat op een zelfgebouwde virtuele omgeving meer bezoekers afkomen. Hij rekent op zeker zo’n 150.000 unieke bezoekers, het aantal dat vorig jaar afkwam op een eerste door Totaljobs georganiseerde virtuele banenbeurs. Vergeleken met vorig jaar is de beurs dit jaar een ‘stuk virtueler’. Zo kunnen bezoekers en recruiters nu met elkaar chatten, iets dat vorig jaar niet mogelijk was.
De virtuele beurs die de naam Clickbeurs.nl heeft, is zes weken lang 24 uur per dag te bezoeken, hoewel een banenzoeker ‘s nachts waarschijnlijk weinig aanspraak heeft van recruiters. In totaal zijn er 39 virtuele stands te bezoeken, van onder meer Fortis, Free Record Shop, Vedior en de Politie Amsterdam. Een groot deel van de promotie vindt plaats via Hyves.
Heb je daar nog materiaal van Carl? Wellicht aardig om eens te laten zien!? Nu je het hebt over CMG, waren zij inmiddels ook niet in Second Life gestapt voor werving van personeel?
Your wish is my command 😉
Links zie je de wachtkamer, waarin de wachtende sollicitanten een beetje met elkaar kon chatten (er zit er hier in dit plaatje helaas maar ééntje in), en aan de rechterkant zie je de daadwerkelijke sollicitatie (links) en de eerder ingezonden naw en CV (rechts).
Elke sollicitatie werd vanzelfsprekend gechatlogd, en samen met de naw, CV en opmerkingen van de interviewer netjes gecategoriseerd en doorzoekbaar opgeslagen.
@Carl: dank voor het beeldmateriaal, leuk! Zie ik daar nu winnaar van de zilever spin onder staan? Wie was er ook al weer zo fel tegen die spins eerder dit jaar? 😉
@Danielle: dank voor de verwijzing naar deze banenbeurs in SL, is mij eerlijk gezegd helemaal ontgaan!
Tja, ik ben zeer sceptisch t.o.v. virtuele banen beurzen. Ik zie de toegevoegde waarde ook niet zo 1.2.3. als ik eerlijk ben. Er zijn veel hossana verhalen, maar eerlijk gezegd is Essent toen de enige die (hier) enige openheid heeft gegeven. Het CMG verhaal destijds was iets anders, want daar ging het niet zozeer om eerste kennismaking en meteen een CV krijgen om fysiek door te gaan (dan is de vraag: wat voegt het toe), maar daar was men bereid mensen over de chat aan te nemen. Of dat slim is, is twee, maar het is wel een stap vooruit.
Online kennismaken vind ik iets wat voor mensen van toegevoegde waarde kan zijn (persoonlijk praat ik liever face 2 face als ik een bedrijf echt willen leren kennen voordat ik zou solliciteren.
Online sollicitatiegesprek (zoals dat voorbeeld van CMG) lijkt me hoogstens geschikt voor de eerste schijding in je bestand, maar voor een serieus gesprek niet geschikt. Men kan zich daar volgens mij te gemakkelijk neerzetten en een goede recruiter ziet volgens mij juist face 2 face wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft.
Je kunt je voorstellen dat als bijvoorbeeld een Ebuddy een online 3D job applicatie (of andere varianten) bouwt, wat een bereik dat zal hebben. Alle messenger services bijeen in een specifieke op de doelgroep gerichte 3D omgeving, zoiets als CMG dus.
Waarom heb je zoiets niet doorontwikkeld Carl, vraag ik me dan af … ?
@Annet: Omdat er maar 24 uur in een dag zitten. En dat was back in ’97 echt véél te weinig 😉
Grappig hoe een aantal SL-evangelisten een dergelijk bericht toch altijd weer naar SL probeert te slepen.
Lukt ook aardig.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!