Advertentiebestedingen internet naar 290 miljoen

2 juli 2007, 04:47

Emerce meldde vrijdag dat de uitgaven aan beeldadvertenties op internet de komende 5 jaar zullen groeien met gemiddeld 15 procent. Dat blijkt uit een voorinzage van een onderzoeksverslag van adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC).

Dit adviesbureau heeft berekend dat in Nederland in 2011 290 miljoen euro wordt uitgegeven aan beeldreclame op het web. PwC presenteert het definitieve verslag (Global Entertainment and Media Outlook: 2007-2011) in september dit jaar.

Uit het rapport blijkt dat adverteerders nog steeds het meeste geld uitgeven aan tv-reclame: 40 procent van het totale advertentiebudget gaat daaraan op. Maar de verhouding met de media-aandacht van de consument ligt scheef, stelt PwC. Dat geldt voor televisie, waar de consument maar 24 procent media-aandacht voor heeft. En dat geldt nog in sterkere mate voor print, waar 35 procent van het advertentiebudget naartoe gaat. De media-aandacht van het publiek is voor print slechts zes procent.

Op Emerce spreekt men van een ‘tsoenami’ aan groei in internetreclame (niet echt een gelukkige vergelijking, wat mij betreft). In 2006 werd in Nederland 137 miljoen euro uitgegeven aan display advertising. In 2011 zal dat bedrag dus groeien tot 290 miljoen.

Maar er is wel wat af te dingen op de cijfers. In het onderzoek is geen rekening gehouden met bestedingen die naar andere vormen van reclame uitgaan, ook is er niet gelet op sponsoring en op vacatures. In het artikel op Emerce heeft Arthur Valkieser zijn bedenkingen: digitale televisie en internet groeien de komende jaren zo sterk naar elkaar toe dat er geen sprake meer zal zijn van een duidelijk onderscheid.

Het IAB berekende onlangs dat de uitgaven aan zoekmachinemarketing nagenoeg hetzelfde bedragen als die aan beeldreclame. Meer cijfers van het IAB in de artikelen Online advertising in Nederland nog steeds in de lift en IAB:Online advertising in Europa. Ook Adfolive besteedde onlangs aandacht aan online mediabestedingen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Ben erg benieuwd waarop PWC haar schattingen heeft gebaseerd. Zal na mijn vakantie contact met ze opnemen.


    2 juli 2007 om 07:02
    Ardan Bousché

    Ik krijg de indruk dat het een zeer beperkt onderzoek is. Wat is advertentie besteding. Veel zit inbegrepen in de prijs voor een lead. Uit de onderzoeksbeschrijving maak ik op dat deze niet zijn meegenomen.


    2 juli 2007 om 19:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!