Telegraaf weg bij Startpagina.nl
De Telegraaf is weggelopen bij Startpagina.nl. Dat meldt Emerce vanmorgen. Per 1 augustus zullen de betaalde links niet meer te vinden zijn op de grootste linksite van Nederland.
Dat heeft Marque Joosten, directeur Telegraaf Classified Media bedacht omdat hij de prijzen te hoog vindt. ‘Ik heb nog nooit betaald voor verkeer,’ zegt hij op Emerce. Joosten heeft de afgelopen tijd eens gekeken naar de websites die het meeste verkeer binnenbrachten. En toen hij ook nog de kosten voor dat verkeer inzichtelijk had gemaakt was zijn conclusie voor startpagina.nl: te duur.
Joosten is van plan om de strategie van TMG te veranderen. In ieder geval lijkt het erop dat hij niet meer de hoofdprijs wil betalen voor betaalde links. Op Emerce zegt Joosten: ‘Onze sites moeten beter vindbaar worden in zoekmachines en beter naar elkaar doorverwijzen.’
Bij Ilse zijn ze verrast. Het is voor het eerst dat ze daar klachten krijgen over de hoogte van de prijzen van Startpagina.nl. Wordt vervolgd, want het zou heel vreemd zijn als er geen links van de TMG meer te vinden zouden zijn op startpagina.nl. In de reacties op het nieuws op Emerce zijn al wat interessante mitsen en maren gerezen bij dit besluit.
Hmmm, vreemde uitspraak voor iemand die via Speurders en andere TMG-sites ook ‘verkeer’ verkoopt. Misschien moet hij nog even wennen aan zijn nieuwe functie 😉
Dat je het nooit ingekocht hebt wilt niet zeggen dat je het niet kunt verkopen 😉
Leuk, ik ben heel benieuwd of ze meten hoeveel mensen die nu uit gewoonte via startpagina.nl naar 1 van de betreffende TMG sites surfen zodadelijk de site op eenb andere manier terugvinden (zoekmachine, google of via startpagina.nl of gewoon domein typein). Dan is ook te berekenen hoeveel bezoek men is kwijtgeraakt en wat daarvan de kosten waren. Dat is interessante informatie (publiceren!). Ander punt is wel dat het goed kan zijn dat je voor sommigen pas een A merk bent met een product als realtieplanet, wanneer je inderdaad op startpagina.nl staat. Als je daar staat, dan zul je wel goed zijn… Tevens vraag je je af hoeveel nieuwe vaste bezoekers TMG misloopt waneer zij niet op startpagina.nl staan. De overlap in aanwezigheid van verwijzende links naar je sites bij de consument op internet zou door vergelijking van inkomende kliks op de TMG sites nu al bekend moeten zijn bij TMG.
Denk wel een leuke stap, ongeacht het feit dat zij zelf ook kliks verkopen, uiteindelijk zal een goede website / dienst vanzelf worden verspreid via word of mouth en is dit soort traffic niet nodig, daarnaast zal, wanneer je echt goed bent en geliefd bij publiek, startpagina je zelf weer opnemen omdat je een site bent die haar bezoekers zoeken. Of dit echter zo bewust is gedaan… Marque heeft natuurlijk wat PR nodig sinds zijn vetrek bij Funda en komst bij TMG…
Ha Matthijs,
Jammer dat je het artikel van Emerce zo letterlijk hebt gevolgd. In de reacties is namelijk een iets ander beeld aan het ontstaan.
Telegraaf is niet bij Startpagina weggelopen, maar heeft de geldkraan naar ilsemedia dicht gedraaid.
Kijk goed: websites als http://www.vacaturekrant.nl, http://www.relatieplanet.nl en http://www.telegraaf.nl staan nog gewoon op de homepage van Startpagina.nl
In jouw artikel wordt de schijn gewekt dat “wie betaalt, ook bepaalt”. Maar dat is bij Startpagina niet het geval. Dan had de pagina er namelijk wel heel anders uitgezien!
Maar goed deze titel klikt weer lekker in rss-lezers 🙂
Groeten, Jim
@Jim: die begrijp ik niet helemaal; het gaat toch om de betaalde links op de startpagina? Doordat TMG beslist hier niet meer voor te betalen gaan die dus weg op startpagina.nl. Oftewel, TMG gaat weg bij startpagina.nl. Of mis ik iets?
@Marco: volgens die redenering zouden er op de homepage van Startpagina slechts betaalde links staan en dat is feitelijk onjuist.
Het gaat mij erom dat het nu lijkt alsof “mannen in pakken” de inhoud van Startpagina kunnen bepalen, terwijl Startpagina juist focust op de bezoekers, niet op de adverteerders.
@Jim: ah okay, mee eens; niet alle links zijn betaalde links op startpagina.nl. Maar feitelijk is bovenstaande niet onjuist immers TMG beslist zelf of het stopt met de betaalde links op startpagina.nl (en dus haar betaalde links weghaald). In theorie zou startpagina.nl natuurlijk de links kunnen laten staan maar ik vraag me af of ze dat zullen doen!
Startpagina zal vast niet alle TMG links weghalen ivm de al door Jim genoemde “redactionele onafhankelijkheid” (en ik heb meerdere malen gemerkt dat wie betaald hier inderdaad NIET bepaald!!).
Ik denk wel dat voor een aantal domeinen het flink pijn kan doen – ik denk dat sites als relatieplanet en speurders een aardige berg traffic gaan mislopen als ze vervangen worden door een concullega. Startpagina blijft in Nederland een belangrijke bron van traffic, in elk geval voor veel partijen.
Ik zou als grote online partij (TMG) hier toch wat voorzichtiger mee omgaan. Zeker zo via de pers wodt het zaakje aardig opgedreven. Wat denk je dat de andere datingsites en handelsplatformen doen als relatieplanet en speurders er nog staan? Die gaan meteen bellen en heronderhandelen. Volgens mij hebben ze met dit bericht zichzelf (TMG) en Ilse/Startpagina alleen maar in een situatie gebracht waarin het moeilijker onderhandelen wordt – Ilse zal zich zo in de schijnwerpers groot moeten houden… Ik ga het in elk geval volgen!!!
Vind het wel een duidelijk standpunt (wellicht beetje gechargeerd, appel=peer als Funda=Relatieplanet) en met het alsmaar groter wordende TMG-netwerk is een hoop mogelijk.
Ben het voornamelijk met Ton eens.
Echter ben zelf zeer sterk van mening dat minimaal 80% van de links op startpagina betaald is.
Verder denk ik dat de TTG gewoon een nwe kortingsdeal wil sluiten. Startpagina is de klikprijs weer iets aan het opvoeren namelijk. Verder ben ik van mening dat deze site nog steeds kwalitatieve traffic levert, afhankelijk van je businessmodel.
Idd wel een hoop repeaters, maar zolangg dit genoeg oplevert…, who cares?
Goeie zet van die nieuwe directeur, je zou de effectiviteit van je Internet Marketing constant moeten toetsen aan ROI.
Alleen de uitvoering is misschien niet een prijs waard, maar goed, wellicht een onderhandelings techniek.
Lees net op Emerce dat het artikel geupdate is en dat Relatieplanet een andere weg bewandeld dan de overige sites van TMG. Ze hebben net een nieuw contract met Startpagina afgesloten en doen niet mee aan dit offensief tegen Ilse Media. Volgens mij is van Tuijl de slimste van die hele TMG toko. Alhoewel ik het niet snap. Relatieplanet is toch helemaal van TMG? Waarom dan hierop wel een uitzondering? Iemand een idee
Op emerce wordt in de reacties net ook gemeld dat ook elsevier de deal met startpagina niet zal verlengen
Wat ik nou zo zwak vindt is dat zowel nu.nl, telegraaf en geenstijl niets over deze discussie / berichtgeving op de eigen site zet. Anders staan ze met hun #@$% vooraan om sappig nieuws te brengen.
Denk dat je wel even een onderscheid moet maken tussen Relatieplanet (wat toch een commerciele datingsite is) en de telegraaf (wat voor veel mensen een nieuwsbron is).
Kan me dus heel goed voorstellen dat TMG wel wil betalen voor een link naar relatieplanet maar voor de telegraaf dit zelf niet wilt doen omdat deze feitelijk sowieso vermeld zou moeten worden (als behoefte van de startpagina bezoekers).
Vind het wel positief dat er iemand bij TMG wakker is geworden en zich achter de oren krabt waarom er in hemelsnaam wordt betaald voor een linkje 🙂
Wat een timing! Ik krijg een allervriendelijkste e-mail van het Startpagina team binnen 😉
Beste Maarten,
Ik stel je graag voor aan het nieuwe Startpagina en Overzicht salesteam. Met dit nieuwe team spelen we in op de behoefte van de markt om een zo optimaal mogelijke samenwerking tussen Startpagina/Overzicht en Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V. te realiseren.
Aangezien we binnenkort weer contact met elkaar zullen hebben, heb je alvast een “gezicht” bij de nieuwe leden van ons team. Wil je in de tussentijd een afspraak maken, dan vernemen wij dit graag.
Wij zullen ons uiterste best doen om onze dienstverlening naar jullie toe verder te verbeteren!
Hartelijke groeten,
@ Maarten Roelofs, wat een ontzettende blunder van het team om je die mail te sturen. Niet erg professioneel, thx for sharing 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!