Het succes achter Inpakken en Wegwezen.nl
Volgens onderzoeksbureau Multiscope is de reisaanbiedingen website Inpakken en Wegwezen.nl de bestbezochte website in de categorie reizen van Nederland met meer dan twee miljoen bezoekers per maand en een bereik van ruim 16 procent van de Nederlandse bevolking. Deze resultaten zijn afkomstig van de meest recente bereiksmetingen van Multiscope over de maand mei 2007. De nummers 2 en 3 zijn respectievelijk Sunweb en de website van het verkeersbureau van Engeland, die incidenteel in de Top 20 staat door een specifieke campagne in mei.
Meer dan 2 miljoen bezoekers per maand.Hoe krijg je dat als relatieve nieuwkomer voor elkaar?
Dus reden voor een telefoontje naar mede oprichter en directeur Marcel Beemsterboer. Het meeste verkeer van de ruim 2 miljoen bezoekers komt direct of via de nieuwsbrief, search staat op de derde plaats. Hier de Top 3:
1. Het directe verkeer, verkeer via de nieuwsbrief (oplage 850.000) en spontaan bezoek.
2. Verkeer via de partners waar Inpakken en Wegwezen de content voor verzorgd zoals bij Lycos.nl, Chello.nl en AD.nl.
3. En pas op de derde plaats staat het bezoek vanuit zoekmachines.
Het succes van Inpakken en Wegwezen verklaart Marcel Beemsterboer als volgt: onze belangrijkste succesfactor is inspirerende, actuele content in de vorm van handmatig geselecteerde aanbiedingen, geselecteerd door een deskundige en actieve redactie, we willen graag dat bezoekers zin krijgen om er even uit te gaan als ze onze website bezoeken. Onze redactie zoekt, checkt en vergelijkt als een service naar onze bezoekers.
Als je naar de website gaat zie je ook dat deze bol staat van acties en exclusieve aanbiedingen zoals de waanzinnige woensdag en dwaze donderdag aanbiedingen + de veilingen, die voor veel terugkerend bezoek zorgen. En uiteraard is de wekelijkse nieuwsbrief met een oplage van 850.000 abonnees een enorme traffic generator.
Veel Nederlandse partijen in Top 20
Verder is opvallend dat de Top 20 gedomineerd wordt door van oorsprong Nederlandse partijen, zoals Kras, Arke en D-reizen. Het lijkt erop dat grote internationale spelers zoals Expedia moeite hebben om de Nederlands reismarkt te veroveren. Marcel Beemsterboer hierover: ‘ Nederland is voor grote buitenlandse partijen niet van strategisch belang, de focus van deze partijen ligt binnen Europa op Engeland, Duitsland en Frankrijk. Dit heeft ervoor gezorgd dat Nederlandse partijen in relatieve luwte een goede positie hebben kunnen opbouwen. In Duitsland is het Expedia wel gelukt om het grootste online reisbureau te worden.
De complete Top 20, met tussen de haakjes het bereik van de website onder de Nederlandse internetbevolking in een percentage en in absolute aantallen:
1. Inpakken en Wegwezen.nl (16,9 % , 2.166.000)
2. Sunweb.nl (14 %, 1.799.000)
3. EnjoyEngland.nl ( 12 %, 1.542.000)
4. Kras.nl ( 9,4%, 1.211.000)
5. Zoover.nl ( 8,6%, 1.101.000)
6. Reiskrant.nl (8,3%, 1.064.000)
7. Centerparcs.com (8,0%, 1.028.000)
8. Weekendcompany.nl (8,0%, 1.028.000)
9. Booking.com (7,4%, 954.000)
10. Arke.nl (7,1%, 918.000)
11. Schiphol.nl (6,9%, 881.000)
12. D-reizen.nl (6,0%, 771.000)
13. Jiba.nl (5,4%, 697.000)
14. Landal.nl (5,4%, 697.000)
15. Hotelspecials.nl (5,1%, 661.000)
16. Ferio.nl (4,9%, 624.000)
17. KLM.com (4,9%, 624.000)
18. Vakantiereiswijzer (4,9%, 624.000)
19. Franceguide.com (4,6%, 587.000)
20. Ebookers.nl (4,0%, 514.000)
Bron: Multiscope
Misschien leuk om nog even te melden dat hun sterkste traffic generator voor een groot deel is/wordt opgebouwd via prijsvragen en viral games.
En wat denken jullie van http://www.nugratis.nl? Dat was voor ze een leuke start met 10.000en e-mail adressen om even snel bekend te maken dat je bestaat! 😉
Gewoon slimme gasten bij de maatschappij achter InpakkenEnWegwezen. Persoonlijk altijd diep respect voor ze gehad, en nog steeds.
typfoutje.
Petje af voor deze club, dat zeker, maar het draait natuurlijk altijd maar om één ding: verkopen. Bereik is leuk, terugkerend bezoek een teken dat je iets goed doet, maar… Wat levert het op? Of: hoeveel vakanties worden verkocht?
Persoonlijk heb ik ook goede ervaringen met inpakken. Zowel qua omgang als qua boekingen en traffic.
@Rogier
Mee eens. Wat heb je aan 40.000 bezoekers per dag als 100 ervan maar iets kopen. Misschien is het beter (en goedkoper)om 1000 bezoekers per dag te hebben van wie 120 personen iets kopen.
Overigens is deze ranking een momentopname. o.a. Weekendje weg zit normaal gesproken in de top 5. Neem aan dat hun verkeer over het hele jaar meer constant is.
@RF, Vliegwinkel.nl zoekt het meer in de kwaliteit van het bezoek ipv aantallen.
Leuk, weer een lijstje kort na het Netprofiler onderzoek over de reisbranche. Prima voor de PR van de onderzoekers en in deze drukke tijden profiteren de winnaars ook vast van deze free publicity door wat extra omzet binnen te halen.
Maar dit onderzoek kiest met de marketingterm bereik wel een zeer prehistorisch uitgangspunt om het succes van (reis)websites met elkaar te vergelijken. How ouderwets can you go? Bereik zal immers geen enkele doelstelling zijn van marketeers die voor de genoemde websites dagelijks hun best doen.
Een ranglijst die de volgende keer is samengesteld op basis van conversies zal er ook wel niet snel komen. Maar mogen we dan wel een wat professionelere indeling verwachten van de onderzochte sites? Maak eerst wat onderscheid tussen verkeersbureaus, direct sellers, vliegmaatschappijen, luchthavens, uitgevers, hotelkamer-intermediairs, portals/affiliates, vliegticketboeren en beoordelingsplatforms. Ze hebben namelijk allemaal hun eigen doelen en werken allen het liefst aan gericht bereik dat zal leiden tot conversies en tevreden klanten. Een kleine toevoeging zal de interpretatie voor onbekenden met deze sector bovendien ook makkelijk maken!
Beste Niels. Een heldere en inhoudelijk sterke reactie. Ik ben het met je eens dat er bij de samenstelling van de onderzoeken over branches nogal eens onprofessionele indelingen zit. Dus daar heb je een punt. Ik vind de onderverdeling van verkeersbureaus, direct sellers, vliegmaatschappijen, luchthavens, uitgevers, hotelkamer-intermediairs, portals/affiliates, vliegticketboeren en beoordelingsplatforms prima.
Maar terugkomend op deze post gaat het Inpakken en wegwezen wel degelijk puur om te Traffic. Inpakken en wegwezen levert de traffic en daarna is het aan de Touroperator, direct seller, vliegmaatschappij om van de bezoeker een boeker te maken.
@Martin: het is eerst aan inpakken en wegwezen om te zorgen dat hun bounce rate zo laag mogelijk is… Conversie is niet alleen een ticketverkoop, in dit geval is de conversie de clickthrough 🙂
Zeker petje af voor Inpakken en Wegwezen.nl. Volgens Multiscope is dit ook een momentopname (zoals hier wordt beschreven) en is deze lijst voor hun klanten bedoeld. Het panel van 1500 leden heeft elke maand een verloop van 10%. Ben zeker geen onderzoekspecialist, maar lijkt mij een mooie basis om op te extrapoleren.
Als ik nu even naar ons bezoek kijk, is dat denk ik wel constanter dan je hier in eerste optiek uit zou halen (Mrt 7,1% 756.000 en April 6,1% 786.000 bezoekers bron: Multiscope). Laat ik overigens voorop stellen dat ik hier niet reageer omdat we er niet in staan, maar omdat hier anderen zich afvragen waarom wij en anderen er niet in staan. Ik sluit mij vooral ook aan bij de comments van Niels/Roger – conversiegraad ofwel effectief bezoek.
Maar het zegt wel iets wellicht en als ik zo kijk naar Inpakken en Wegwezen hebben ze met 2,1 miljoen gewoon een hele mooie ‘score’. Chapeau
@Niels – die ranglijst met conversies komt er inderdaad niet zo snel (helaas). Multiscope publiceert tot nu toe enkel een top Health en Leisure, Vakantie en Reizen – en maakt dus nog geen specifieke indeling.
Nog een feit: de reismodule/ search engine achter Inpakken en Wegwezen = Elmar Online BV, die we inderdaad niet in de top 20 zien staan. Denk dat VakantieDiscounter.nl ook een merknaam is die hier tussen hoort te staan. Cijfers van bv Expedia.nl, Transavia.com (ook vakanties) zien we ook niet hier tussen staan.
In reactie op het bericht hierboven: dit lijkt mij ook een uitstekend bedrijf.
Het is het eerste Nederlandse bedrijf dat verwachtte dat reisbureaus in 2007 failliet zouden gaan.
Zij bieden uitstekende marketing services aan reisbureaus op een nieuwe en zeer moderne manier
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!