Het grote creativiteitsonderzoek van het FD

6 juli 2007, 06:12

Creatief doen in een kantoorgebouw waar de 9-5 mentaliteit van de muren druipt. Voor het laten opborrelen van creatieve ideeën is juist een inspirerende omgeving nodig, waarin mensen getriggerd worden om met sprankelende plannen te komen. Want plannen en ideeën, die hebben bedrijven nodig om te kunnen innoveren.

Het FD heeft gemerkt, dat werknemers heel vaak gevraagd worden om met creatieve ideeën te komen. Maar werkdruk, vergaderingen, polderen en een tekort aan lef zijn niet stimulerend om creatief te zijn. Eerder het tegenovergestelde. De krant noemt dit ‘de moderne bedrijfsparadox’:

‘Terwijl ondernemingen om te overleven in deze wereld van snelle en grote concurrentie steeds creatiever en innovatiever moeten worden, is de controle op de onderneming en zijn mensen door eisen van aandeelhouders en toezichthouders alleen maar groter geworden. Creativiteit kan alleen maar gedijen in een vrije, soms wat chaotische omgeving waar mensen dingen mogen laten gebeuren, maar dat doen ondernemingen, op een paar uitzonderingen na, allang niet meer.’

Uit onderzoek van Thaesis blijkt verder dat managers heel goed weten dat innovatie en creativiteit risico’s met zich meebrengen. Een wild plan kan nu eenmaal mislukken. Toch worden die risico’s eerder laag dan hoog gewaardeerd. Killing voor de creativiteit.

De komende maanden wil het FD van iedereen weten hoe en of creativiteit op het werk wordt gestimuleerd. Als we erachter komen welke hobbels er zijn bij het ontstaan en het ontwikkelen van creativiteit, dan kunnen hindernissen uit de weg worden geruimd, aldus het FD. Op de site creativiteitsonderzoek.com kun je de test doen. Op de site van het FD staat ook een uitgebreid dossier over creativiteit.

Ik heb even de test doorlopen. Het zijn aardig scherpe vragen. Let op: de vraag over benchmarking staat er twee keer in. Oude truc.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Leonard Novick

    Naast wat de krant de moderne bedrijfsparadox terecht noemt, laat veel bedrijven doorgaans makkelijke kansen liggen om op gestructureerde wijze creatieve en innovatieve ideeen te ontwikkelen, te slecteren en toe te passen. Het structureel toepassen van creatieve denktechnieken kan ook met succes plaats vinden in omgevingen die niet als ‘creativiteit-stimulerend’ worden beschouwd. Het probleem ligt eerder in het feit dat er een gebrek is aan kennis en bewustzijn van en waardering voor sophisticated creatieve denktechnieken als aanpak. Het enige vereiste is om af en toe kleine groepen mensen vrij te maken voor een dagdeel of twee waar er onder begeleiding van een expert facilitator problemen kunnen snel aangepakt worden.


    6 juli 2007 om 10:49
    Irene Kress

    Ik ben het voor een groot deel eens met Leonard. Inderdaad worden er steeds meer creatief denksessies georganiseerd door bedrijven, waar er onder begeleiding van een speciale coach/trainer wordt gewerkt. Meestal wordt er d.m.v. bepaalde denktechnieken naar een oplossing gezocht voor een bestaand probleem binnen of van het bedrijf. Ook kan er een groep mensen bij elkaar geplaatst worden om samen innovaties te bedenken middels deze technieken.

    Toevallig ga ik binnenkort een 2e training volgen om zulke trainingen te kunnen geven.

    Toch is er mijns inziens een groot verschil tussen bovenstaande en een werkomgeving van creatieven. De beste ideeën komen nou eenmaal vaak op momenten waarop je met hele andere dingen bezig bent dan met het onderwerp waar je een idee voor krijgt. Je hebt de vrijheid nodig om anders te denken en er de gekste dingen bij te kunnen halen. Mensen dwingen om op bepaalde momenten goede ideeën te krijgen kan niet echt.Je hebt én rust en vele nieuwe impulsen tegelijk nodig. Dat verschilt ook per persoon en per keer. Gevoel, intuïtie en logisch denken moeten worden geactiveerd.Open kunnen staan en je veilig voelen binnen de situatie.En onder druk tot efficiëntie voelt men zich niet altijd veilig.


    6 juli 2007 om 11:20
    chi666

    Heb inmiddels een paar creativiteitstrainingen gegeven in België, maar daar merk je dat het probleem vaak niet een goed idee is, maar het borgen in de organisatie. Of soms is het probleem wel het idee, dat los je dan met geen mogelijkheid op vrees ik. Je kan mensen tips en trucs geven om meer los te krijgen, maar als men niet wil, wil men niet.

    Ik denk overigens dat Seth Godin in de Purple Cow gelijk heeft dat een goed idee zelden uit een groep komt. Het is een individu die briljant is, consensus leid tot afvlakking en dus tot het gebrek aan een echt goed idee.

    En inderdaad, je kan falen met echt creatieve ideeën, maar het is zeker dat je faalt zonder.


    6 juli 2007 om 13:03
    chi666

    ook even ingevuld, grappig, ik scoor overal ver boven de rest, maar of dat nu positief is of gewoon betekend dat ik een uitgesproken mening heb weet ik niet.


    6 juli 2007 om 13:15
    onlinemarketeerTV

    Erg mooie stelling en vooral kort en to-the-point vertelt waar het bij de veranderingen (Dromen.. Denken.. Durven en uh.. Doen) nogal vaak misgaat bij m.i. de grotere organisaties.

    Als consultant die weleens intern rondhuppelt bij grotere ondernemingen heb ik vaak meegaat dat vooral projecten op gebied van internetmarketing en het naar het web brengen van handel en processen veelal strand in de aandeelhoudersvergadering.

    Gemotiveerde en creatieve managers lopen stuk op de werkvloer met een mailreply dat ‘het idee is weggestemd in de Vergadering Van Aandeelhouders(VVA)’. Trucs zoals het met weinig investeringen en in kleine stappen toch voor elkaar krijgen van (virtuele) veranderingen zijn soms te komisch voor woorden. Alles doen om die VVA maar te omzeilen. Ook dat vergt creativiteit en vooral politieke creativiteit.

    Ik heb de omschreven manager kort daarna zie opduiken bij kleinere ondernemingen of bureau’s. ‘Ze kunnen daar meer hun ei kwijt’. Zo lijkt het dat de logge organisaties vooral niet-creatieve managers aantrekken. En dat is een slechte zaak in tijden van innovatie en creatieve concurrentie.

    ‘Kunnen grote organisaties overleven in het web 2.0, 3.0 en verdere internettijdperk? ‘

    Het is een boekwaardige stelling.


    7 juli 2007 om 18:43
    Christine

    Volgens mij is creativiteit iets wat in individuele mensen zit, niet iets wat je in een brainstormsessie organiseert…..


    8 juli 2007 om 17:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!