PR in het sociale media tijdperk
Communicatie en PR zijn voortdurend aan verandering onderhevig omdat de media steeds veranderen. Blogs, wiki’s, podcasts, sociale networking websites hebben voor een blijvende verandering in het medialandschap gezorgd. Dat brengt ook veranderingen voor PR met zich mee. New Communications Review heeft vandaag een nieuw white paper gepubliceerd met als titel “Relating to the public – The evolving role of public relations in the age of social media” (pdf).
Negen vooraanstaande PR-mensen werden in dit onderzoek geïnterviewd. Ze kregen onder andere vragen over welke nieuwe media tools ze al gebruiken, welke trends ze voor de komende vijf jaar voorzien die corporate communicatie zullen beïnvloeden, welke vaardigheden PR professionals nodig zullen hebben in de komende vijf jaar, of ze denken dat ze in de komende vijf jaar nieuwe business modellen moeten ontwikkelen en of hun klanten nieuwe/sociale media al in hun armen hebben gesloten.
De resultaten in het kort zijn als volgt:
De komende vijf jaar verwachten de respondenten vier thema’s die invloed zullen hebben op corporate communicatie:
-
Informatie en invloed komen vanuit nieuwe bronnen en communicatie/PR-deskundigen moeten deze veranderingen omarmen om effectief te kunnen blijven.
-
Bedrijven en marketeers hebben niet langer de touwtjes in handen en moeten zich realiseren dat binnenkort de meest gerespecteerde en gewaardeerde merken die merken zijn waar ze de minste controle over hebben.
-
De disciplines binnen corporate communicatie, zoals PR, online marketing, reclamebureaus en zelfs web-design bedrijven groeien steeds meer naar elkaar toe.
-
Corporate communicatie professionals moeten een vertrouwensband opbouwen met het publiek door authentiekere informatie en grotere transparantie.
Binnen PR bureaus gaan deze trends ook op, maar met een paar verschillen:
-
PR-bureaus moeten zich focussen op complexere online meetmethoden die dieper inzicht geven in consumentengedrag als ook in mechanismen die de invloed van campagnes demonstreren (ter ondersteuning van strategische doelen)
-
Ze moeten zaken doen op een ethische en transparante manier en kun klanten adviseren hetzelfde te doen.
-
Ze moeten nieuwe tools en technieken identificeren, ontwikkelen en aanbieden.
Het huidige communicatielandschap is een soort “wild west” geworden waarin reclamebureaus en andere aanbieders diensten gaan aanbieden die voorheen tot het domein van PR behoorden. En waarin PR-bureaus ook steeds meer niet-traditionele PR-activiteiten gaan aanbieden.
Sociale media moeten een onderdeel worden van de manier waarop PR professionals zaken doen. PR-bureaus moeten expertise in huis halen zodat ze de juiste boodschap bij het juiste publiek kunnen krijgen via het juiste medium.
PR-mensen hebben in het huidige medialandschap voordelen ten opzichte van andere marketingdisciplines met betrekking tot omgaan met sociale invloed:
-
PR is van huis uit altijd al bezig geweest met opbouwen en onderhouden van relaties, wat bij sociale media van pas komt.
-
PR is altijd al multidimensionaal geweest en maakte al gebruik van meerdere platformen (media, evenementen, beïnvloedingsprogramma’s en publieke activiteiten) waardoor PR-mensen gewend zijn op meerdere paarden te wedden om hun doelen te bereiken.
Er zijn ook nadelen volgens dit white paper:
-
Traditioneel hebben andere communicatiedisciplines grotere budgetten dan PR.
-
PR laat nog niet goed genoeg haar leidende rol in sociale media zien.
Na jarenlang met de traditionele marketinginstrumenten gewerkt te hebben bij een pay-tv-zender, heb ik mij in mijn nieuwe baan bij een internetbedrijf volledig op deze nieuwe vorm van marketingcommunicatie gestort. Mijn ervaring is dat alle traditionele disciplines echt samenkomen en dat je vooral binnen social communities en op blogs altijd oprecht en transparant moet handelen. Als bedrijf bevind je je namelijk in het domein van de prive personen, althans zo wordt dat zeker ervaren. Pas als er een vertrouwensband is, kun je op een softe manier pr en… marketing bedrijven. Verder is het van groot belang dat je het landschap kent (welke communities en weblogs zijn voor mijn bedrijf belangrijk?), frequent aanwezig bent, op de hoogte bent van internet- en vakinhoudelijke ontwikkelingen en vaak de mening van innovatieve vakgenoten proeft. Het is nu vooral nog pionieren en…investeren in de toekomst!
Grappig…Peter geeft al aan dat het goed is om in ieder geval gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Alerts. Dit is een goede basis service om je merk mee te monitoren op het web.
Wat wel typerend is dat slechts 1 op de 10 gebruikers van een traditionele knipselkrant ook een online abonnement heeft. Ofwel er staat ons nog een verschuiving te wachten binnen PR bureaus naar Internet.