Google Print Ads uit bèta in de V.S.
Adverteren via AdWords in printed media? In november van het vorige jaar startte Google een test waarin een klein aantal AdWords adverteerders konden adverteren in Amerikaanse kranten. In eerste instantie leverde dit veel fronsende gezichten op, maar de behaalde resultaten waren bijzonder positief. Deze week heeft Google dan ook besloten om Google Print Ads uit bèta te halen en voor iedereen in de VS open te stellen. Wanneer zal Nederland volgen?
In de VS zijn inmiddels 255 kranten aangesloten bij het systeem, waaronder ook grote jongens als de NY Times en The Washington Post. Een overzicht van alle betrokken kranten en het bereik is hier (pdf) te vinden.
Adverteerders kunnen vanaf nu via AdWords printadvertenties uploaden en bieden op de beschikbare advertentieruimte in de krant van hun keuze. De krant bepaalt vervolgens of de advertentie geplaatst wordt of niet. Belangrijkste criterium daarbij is de kwaliteit van de advertentie.
Grootste advertentieplatform
Eerder dit jaar ging ook al Google Audio Ads uit béta, waarmee het voor alle Amerikaanse AdWords adverteerders mogelijk werd om te adverteren op radiostations in de V.S. Als nu ook de test met Google TV Ads nog wordt uitgebreid, dan wordt Google het grootste advertentieplatform in de Verenigde Staten, waarbij online en offline kanalen nauw met elkaar geïntegreerd zijn.
Voor ons natuurlijk de vraag: in hoeverre zal Google deze mogelijkheden ook in Nederland gaan aanbieden? En nog interessanter wellicht, zullen er ook tijdschriften en dergelijke worden toegevoegd?
Als Google in nederland nou eens naar de Telegraaf, metro en spits stapt dan zijn we al een heel eind.
Ben ik met je eens. Nieuwe kranten als ‘Dag’, ‘Spits’ en ‘Metro’ draaien toch juist op een dergelijk business model. Ik denk dat de komst van Google voor dit soort partijen uitermate interessant is.
Je zou bijvoorbeeld een koppeling kunnen maken met advertenties op de website van de krant en met een specifieke landingpage. Volgens mij heb je dan een zeer goede integratie tussen offline en online. Dat lijkt mij toch bijzonder interessant of niet soms?