Vernieuwde site van de Hema een verbetering?
Begin deze week bezocht ik de site van de Hema en dacht ik even is dit echt Hema? De site was in alle stilte compleet gewijzigd, om het onderuit gaan van de site door een te grote toestroom van nieuwsgierige bezoekers te voorkomen. Ik mis echter het vertrouwde Hema-gevoel dat ik zowel offline als online had.
Al surfend door de site kreeg ik in eerste instantie het gevoel dat hier vrij doelbewust voor een SEO-insteek was gekozen, ten koste van gebruiksgemak maar dat bleek toch ook niet echt het geval te zijn.
De nieuwe site heeft op elke pagina onderaan een enorm (qua inhoud vast) blauw blok met deeplinks naar verschillende onderdelen en op de homepage een ruimte die doet denken aan een tagcloud. Zal wel aan mijn web2.0-afwijking liggen dat ik het zo interpreteerde, want de relevantie van de items is onduidelijk en een echte tagcloud is het niet. Collega-blogger Remi van Beekum van Traffic4u gaf aan dat hij “niet echt iets kon vinden in die site wat duidt op zoekmachine optimalisatie. Standaard SEO-dingen in de broncode missen en de structuur, url’s en content zijn matig”.
Super of bagger?
Nu is het bij elke vernieuwing van een site altijd even wennen en zitten er nog wat foutjes in, zoals een menu dat in firefox achter een artikel-image duikt, prijskaartjes die soms geel worden maar waar ik de betekenis niet van snap etc. Positief is de mogelijkheid middels twee handige schuifjes te filteren op prijs waarbij producten ‘on the fly’ verdwijnen die niet aan de criteria voldoen of de mogelijkheid om artikelen thuis te laten bezorgen danwel in de winkel op te halen. Iets dat, zoals Brickmeetsbyte terecht opmerkt, logistiek nog weleens complex kan zijn.
Kortom er zitten verbeteringen in, maar overall voelt het surfen door de site (nog) niet lekker. Wel een gewaagde stap van Hema, waarbij menig internetmarketeer zich afvraagt wat doet dit nu qua conversie en funnel: Super of bagger? Ton Wesseling startte gistermiddag een twitterdiscussie over de nieuwe Hema-site met een uurtje later als uitkomst:
“fris, maar geen hema, coole tagcloud, kut sitemap: weg ermee, navigatie lastig.”
Hamvraag blijft, wat het effect zal zijn in conversie en uiteindelijk online verkoop. Is het een verbetering? Benieuwd wat jullie er van vinden.
Weet iemand wie verantwoordelijk is voor de redesign?
Wat ik me af vraag is, of het wel zo handig is om een tagcloud zo prominent op je website te zetten. Snapt de gemiddelde consument het idee achter een tagcloud wel? Als je er niet bekend mee bent, kan het heel onoverzichtelijk overkomen.
Nee, behalve enige zoekmachine-vriendelijkheid is er niet veel aan zoekmachine-optimalisatie gedaan.
@Ton Wesseling: Ik zal Ruben ook eens pushen voor een artikel. Ik kan mij toch herinneren dat hij blogger bij Marketingfacts was ;-). Nuon lijkt inderdaad op een 2e Rabo-case.
Nog geen Rabobank case bij Nuon, als ze een dezer dagen het probleem tenminste oplossen. Even afwachten dus, tot nu toe is het iig nog niet verholpen.
En over de site van Hema, zoekmachine optimalisatie lijkt me niet de reden voor al die tagclouds en sitemaps in de site, want die zijn allemaal bijzonder irrelevant t.o.v. de pagina waar ze op staan. Dat maakt het voor zoekmachines juist lastiger te bepalen wat waarover gaat, dus ik gok dat het eerder averechts werkt.
PS: Erik, ik ben zeker nog blogger, maar heb met mijn nieuwe start even iets teveel te doen 🙂 Ook niks op Usarchy geblogt de laatste weken 🙁
Door de kleurstelling van de nieuwe Hema site krijg ik heel erg een ‘Lego’ gevoel, hebben jullie dat ook? Dit ligt ook aan je leeftijd denk ik 🙂
@Martin
Dat lego gevoel had ik ook…nog voordta ik jouw reactie las zelfs.
Komt door de afgeronde hoeken die wel huisstijl lego zijn maar absoluut niet huisstijl hema. Handig zo’n website bureau dat denkt iets af te weten van ontwerpen.
Die tagcloud…dat is gewoon een sitemap jongens. (Ben ik nu zo oud om dat te herkennen als een sitemap of zijn jullie zo hip dat jullie alles dat ouder is dan 2 jaar meteen wissen in jullie geheugens?)
My bad ..over die sitemaps. Een sitemap EN cloudtags??? Dat heb ik nog nooit samen gezien. De sitemap vond ik al overdreven alhoewel die handiger navigeren is dan het ingewikkelde en de altijd irritante hover-over-uitklap-menu’s.
Het filteren is niet goed vormgegeven…dat kan veel beter op andere plek op de pagina…omdat het niet vaak gebrukt wordt verdient dat geen rare plek in het menu (wat het menu weer minder leesbaar maakt).
Anyway..genoeg te doen nog. (Waarbij ik aanmerk dat het volgen van de hema-huisstijl IMHO het belangrijkste punt is om op te pakken.)
Zouden ze bij de Hema nu denken ‘die internetmarketeers hebben een beroepsafwijking; ze zien een lijstje woorden in verschillende fontgrootte en denken meteen een tagcloud ;-)Terwijl wij het gewoon een speelse manier vonden om prominente deeplinks te tonen?’
@Erik
Dat zou best kunnen. Vind het wel grappigf dat ze zelf door hebben dat hun navigatie zo slecht is dat ze de complete sitemap maar op iedere pagina dumpen. Is een oplossing …een betere oplossing zou zijn de navigatie te verbeteren.
Mijn eerste reactie bij de aanblik was: “Waar vliegt de KLM naar toe” Daarna dacht ik aan een reisbureau, maar de HEMA associatie kwam niet bij me op.
Ik hou niet van menu’tjes die niet direct zichtbaar zijn. Moet je toch teveel “muizen” maar qua ontwerp vind ik de site niet slecht.
Al opgevallen aan die Nuonsite dat die lettergrootte aanpassing in FF in ieder geval, niet werkt.
Inderdaad een aparte site. De tag clouds gaan mensen, die starten op de homepage, waarschijnlijk niet zien. De homepage lijkt namelijk te eindigen onder de zinsnede dat er geen brochure wordt uitgegeven. In tweede instantie als de navigatie in het topmenu in beeld komt, zal wel meer gescrolld gaan worden en komt men waarschijnlijk wel bij de tagclouds uit.
Ik vermoed dat de vele items hen heeft doen besluiten om tag clouds te gebruiken. Qua navigatie is het niet wat mensen verwachten. Deze verwachten of een topmenu of een linker navigatiemenu. Om een nieuwe selectie te maken dien je steeds ’tegendraads’ te scrollen. Ik ben er niet echt ‘kapot’ van.
In eerste instantie ziet de site er inderdaad vreemd uit. Maar dat is denk ik ook een beetje de standaard reactie jegens vernieuwing. Want eigenlijk is het best een slimme site volgens mij. Echt Hema althans:
De tagcloud fungeert als promotiemand naast de kassa: een bak vol met lukrake artikelen in de hoop impulsclicks te genereren. Echt Hema. Ze zullen wel goed monitoren wat werkt en wat niet, en die cloud ziet er aardig dynamisch uit, dus zal zichzelf misschien wel genereren op basis van populaire clicks. Mooie testcase.
En verder dus nu een volwaardige e-shop, met het hele assortiment online, onderaan de pagina ruimte voor alle categorieën om zo snel mogelijk aan het shoppen te gaan. Vind het erg goed dat Hema.nl eindelijk is wat het zou moeten zijn: een separate online winkel in plaats van een uithangbord van een fysieke winkelketen. Kwestie van tijd eerdat meer bedrijven die stap gaan maken.
Enige kritiekpunt mijnerzijds zou zijn dat het design té textueel georiënteerd is, en er meer ruimte zou moeten zijn voor beeld. Een tagcloud van plaatjes dan maar? En verder kan het design natuurlijk stuk-ken mooier.
p.s: stelletje SEO fanaten hier op MF ook altijd.. 😉
Volgens mij is zowel Hema als Nuon van Lostboys.
Nuon is inderdaad Lostboys, Hema is van Macaw
gelukkig zijn de FAQ’s wel beter geregeld op zowel HEMA als nuon 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!