Vodafone verwijdert advertenties van Facebook
Met meer dan 52,2 miljoen bezoekers vorige maand is Facebook vanzelfsprekend ook een gewild platform bij adverteerders.
Gisteren besloot Vodafone echter al haar advertenties van Facebook te verwijderen omdat hen ter ore was gekomen dat hun advertenties ook op de Facebook-pagina van de Britse extreem-rechtse partij BNP (British National Party) verschenen. In een verklaring meldde Vodafone: “Our Public Policy Principles state that we do not make political donations or support particular party political interests and therefore to avoid misunderstandings we immediately withdrew our adverting as soon as this was brought to our attention.”
Ik vraag me af direct deze actie met dezelfde snelheid ondernomen zou zijn als de Vodafone-advertenties op groepspagina’s van Labour of de Conservatives waren verschenen. Deze actie lijkt vooral het gevolg van de racistische profilering van de BNP.
In een artikel in The Guardian geeft Guy Phillipson van de IAB aan dat zij samenwerken met verschillende social networking sites om een classificatie van verschillende pagina’s te maken. Hierbij wordt de content geclassificeerd als ‘standaard’ (geschikt voor alle adverteerders) of ‘optional’ (waarbij de content van controversiëler of pornografisch karakter is). De Vodafone’s advertenties (die door OMD worden ingekocht) worden slechts tijdelijk verwijderd. Woordvoerster van Vodafone: “We are working with our media buyer OMD to ensure that more robust controls are in place before we agree to any potential re-investment”.
Klinkt goed, zo’n snelle reactie. Maar hebben ze daar tevoren niet over nagedacht? Dat lijkt me sterk bij een bedrijf dat al heel lang adverteert op het web. Ik vermoed dat ze gewoon het risico hebben genomen, om zich bij de eerste klacht quasi-integer op te stellen.
Je zou toch wel verwachten dat voor adverteerders die niet op geloof, sex. geaardheid of politieke voorkeur geassocieerd wordt een filter bestaat. Dure les.
@MR, tijd over of heb je die niet zelf gemaakt?
nope, is van bbrussen.nl
“Ik sprak gisteren een aantal collega’s via Twitter nadat we een biertje hadden gedaan in Second Life (inmiddels 500 miljoen actieve leden) en we kwamen tot dezelfde conclusie: transparantie is koning, content is dood, lang leve Twitter.”
Intelligent opgeschreven. Sterke parodie. Wel weinig reacties…
Erg gelachen om een aantal stukjes op de parodiesite. Ik kom terug.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!