Interactief nieuws uit de vakbladen
Vanavond eindelijk eens de vakantiestapel met vakbladen doorgelezen (en soms gebladerd). Voor wie geen zin of tijd heeft om na zijn vakantie al die vakbladen door te lezen, bij deze mijn selectie van het interactieve nieuws:
ReclameWeek
ReclameWeek 30/31 meldt dat jongerensite VersPers.nl een geldinjectie heeft gekregen van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Het internetproduct VersPers wil een alternatief zijn voor de maatschappelijk betrokken jongere die op zoek is naar diepgang in de informatievoorziening en die dat niet kan vinden in de reguliere pers. De site wijkt daardoor naar inhoud en strekking zodanig af van andere journalistieke informatieproducten, dat de verscheidenheid van informatie en opinievorming wordt vergroot. Het internetproduct levert daarmee een vernieuwende bijdrage aan de journalistieke informatievoorziening via het internet aldus het bericht van het stimuleringsfonds.
Erik van Roekel schreef er ook al over hier op Marketingfacts, maar ook de vakbladen waaronder ReclameWeek 30/31 schreven over de eerste officiële verkiezing van Trendwatcher van het Jaar. En niet helemaal onverwacht is Reinier Evers (Trendwatching.com) gekozen als Trendwatcher Van Het Jaar 2007 gekozen.
In ReclameWeek 32 voorspelt Jan Riemens van Zoom.in de doodsteek van de pre-roll commercial (korte advertentie dat vooraf gaat aan een online video). Naast een uitgebreide beschrijving van het bedrijf zelf, wordt aan het eind van het artikel heel kort gemeld dat Zoom.in de pre-roll als eerste in de markt heeft gezet in 2003 maar dat ze aan het eind van het jaar komen met een aantal nieuwe concepten die de pre-roll overbodig maken. Op een aantal van deze concepten wil men octrooi aanvragen (huh?) maar verder wil Riemens hierover weinig zeggen. Toch jammer dat er niet inhoudelijk is ingegaan op de advertentiemogelijkheden in (en rondom) online video.
Om eerlijk te zijn kunnen beide nummers van ReclameWeek in het plastic blijven en linea recta naar het oud papier. Weinig echt interessant nieuws.
Marketing Tribune
Met uitzondering van het profiel van collega-blogger Lianne van der Kruk (die intern bij ilse media is overgestapt naar newrulez) en een artikel van Erwin Witteveen over e-mailmarketing (als opwarmer voor de Nationale E-mail Marketing Conferentie op 6 september), heeft Marketing Tribune 16/17 weinig nieuws op het vlak van interactieve media. Kan wat mij betreft dan ook in het plastic blijven en mee met het oud papier.
Adformatie
Adformatie 30/31 staat uitgebreid stil bij fraudezaak met valse advertentiefacturen door een voormalige medewerker van Sanoma Uitgevers. De betreffende medewerker (Adformatie noemt geen naam; MarketingTribune doet dat wel) blijkt al maanden voor onrust te zorgen in de mediabranche. Voor zover ik begrijp is alles inmiddels uitgezocht en met de betrokkenen afgehandeld.
Met het tweede faillissement in twee jaar tijd is eind juni het doek definitief gevallen voor onderzoeksbureau Verify. De eyetrackingspecialist worstelde al die tijd met de bedrijfsvoering en kreeg het lek niet boven. In Adformatie 30/31 komen een aantal branchegenoten aan het woord over de val van Verify en de toekomst van eyetracking. Ook collega-blogger Robert-Jan van Diepen (Diepbizniz) komt in het artikel aan het woord. Belangrijkste conclusie: Eyetracking heeft toekomst, Verify niet.
Jeroen Mirck heeft een 2-pagina tellend artikel over kloteklanten in Adformatie 30/31. Veel bedrijven zien klanten als een noodzakelijk kwaad die ze via ‘operationeel excellence’ proberen te managen. De mondige klant pikt die verschraalde houding echter niet meer. Het artikel staat uitgebreid stil bij het recent gepubliceerde boek Kloteklanten van Egbert Jan van Bel.
In Adformatie 30/31 maakt Peter Verkooijen melding dat de markt zich opmaakt voor online videoreclame. De eerste videoreclame op YouTube is gesignaleerd. Contextuele reclame zal een eind maken aan de heerschappij van de 15-sec. pre-roll commercial. De komende maanden wordt uitgevochten wie het gaat doen en hoe precies. Daar waar ReclameWeek Jan Riemens van Zoom.in aan het woord laat, heeft Adformatie Babak Maghfourian van Videoclix weten te strikken voor een interview.
Hoe maak je wasmiddelen, knakworst of tandpasta relevant op internet? De consument brengt steeds meer tijd door op het web, maar vooralsnog blijven de online mediabestedingen van fastmovers ver achter. Fastmovers worstelen met internet stelt Rob Beemster dan ook in een uitgebreid artikel in Adformatie 32/33. Aan het woord komen vertegenwoordigers uit de bureauwereld, exploitanten en adverteerders waaronder Ivonne Bouwmeester, manager media-innovatie van Unilever Nederland.
Alhoewel ik iha betere artikelen van ze gewend ben, is het toch de moeite waard om de Adformaties even uit het folie te halen om bovenstaande artikelen te lezen.
Adforesult
Ondanks het zomereces, dat ook hoofdredacteur Allard Frederiks als thema gebruikt in zijn colum, biedt Adforesult 8 absoluut food for thought. En dat heeft alles te maken met het thema deze maand: online marketing. Wie de Adforesult nog niet heeft gelezen moet deze zeker nog niet bij het oud papier doen.
Anton van Renssen staat in het artikel ‘Help, de klant praat terug!’ stil bij het fenomeen weblogs en fora die het klantgedrag beinvoeden. Aan het woord komt o.a. Alex van Leeuwen van het recent gelanceerde Buzzcapture dat inmiddels werkt voor klanten als Microsoft, GlaxoSmithKline en Essent. Uiteraard komt ook het webcareteam van UPC aan bod; de Vodafone-case hebben ze helaas gemist.
In het artikel ‘Stop je bank maar in je broekzak’ een interview met Eric Huygen van Rabo Mobiel over de stand van zaken mbt mobiel betalen. Het heeft m.i. weinig met online marketing te maken maar desalnietemin een interessant onderwerp en artikel.
Dan een artikel vol met conversietips van o.a. collega-blogger Ewald Verhoog van Canicas. ‘Het gaat niet om de kliks, maar om de knikkers’ is de titel van het artikel dat naast Canicas ook tips van ContentKings, JungleRating en MetrixLab heeft meegenomen.
Ook in Adforesult 8 een aardig artikel over e-mailmarketing en opnieuw komt een collega-blogger aan het woord. In dit geval is het Bas ter Burg van Add to Favorites die op Marketingfacts regelmatig stilstaat bij hoe het wel en niet moet in e-mailmarketingland.
De afgelopen week geen Emerce, Tijdschrift voor Marketing en Twinkle in mijn bus. Ben benieuwd of ik nog nieuws heb gemist dat hier absoluut moet worden genoemd. Zo ja, laat het me weten in de reacties en alvast dank!
Leuk overzicht, Marco. En goed te zien dat Adformatie je beter kan bekoren dan MT en RW. 🙂
RW mist sinds het vertrek van een aantal mensen daar de kennis op het gebied van interactieve media. Wellicht een prima blad voor de wat meer traditioneel ingestelde vakgenoten.
MT vind ik iha goed. Verzorgde opmaak, artikelen die me aanspreken en een paar goede mensen die weten waar ze het over hebben. Alleen deze maand zat er voor mij weinig bij.
Adformatie en Adforesult zijn gewoon goed. Leuke mix van nieuwsflitsen en achtergrond. Prima dus.
Mijn favorieten zijn Emerce en Tvm gevolgd door Twinkle. Die laatste zou wat mij betreft nog wel wat meer diepgang mogen hebben maar de onderwerpen zijn prima. TvM moet nodig eens wat aan de opmaak gaan doen; inhoud is vaak prima. Emerce kent zowel goede opmaak als interessante onderwerpen. Let wel, dit is een persoonlijke mening die vooral is ingegeven door de onderwerpen die mij interesseren.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen vinden. Iemand?
Marco,
Had MT wat beter gelezen! Twee pagina’s (44/45) over de kennisupdate interactieve tv in mediaplaza 30 augustus en ik wil nog weleens een inhoudelijke discussie met je aan of het belmeniet-register (nieuwsartikel op 6) onder het kopje interactieve media hoort. Er komt een dag dan ruk je ‘m uit de folie Marco 😉
@Marco: dank voor je compliment voor TvM. Maar ik ben vooral benieuwd naar je opmerkingen ten aanzien van de opmaak.
(Van kritiek valt altijd veel te leren! ;-))
@Luuk: die update over de opmars van digitale televisie in MarketingTribune 16/17 had ik inderdaad gemist. Excuses! Artikel over belmeniet-register had ik wel gezien maar had ik inmiddels elders ook gelezen vandaar niet genoemend. Maar zoals gezegd, normaal gesproken ben ik best blij met de MT 😉
@Kari-Anne: ik vind de opmaak van TvM niet professioneel. Fotografie, inzet van tabellen en grafieken, opmaak van de tekst (onvoldoende witruimte waardoor het moeilijk leest), etc. Maar hey, wie ben ik. Jullie zullen er ongetwijfeld onderzoek naar hebben gedaan.
*on topic* plastic folie hoort niet in de papiermand.
Emerce is bij mij ook favoriet omdat het lekker snel wegleest. Een blad dat ik moet herkauwen en herkauwen is Merk&Reputatie (echt ongelooflijk interessant!). Onder de blader-bladen vallen Adformatie en aanverwante bladen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!