ReclameReview: NVPI/NUV
De nieuwe commercial van de NVPI en de NUV kiest voor de volgende aanpak om illegaal kopiëren en downloaden van software tegen te gaan.
Credits:
NVPI en NUV
Creatie: Anilda Da Cruz, Ruud van Esch (ComBat)
Regie: Jeroen Annokkeé (Czar)
D.O.P.: Wouter Westendorp
Art direction: Geert Paredis
Geluid: Rec Sound
Muziek: Sander Kalberg
Montage: Sander Brennikmeijer (Comrad.edit)
Postproductie: Valkieser
Klant: Wouter Rutten, Boudewijn Kooij , Goswijn Thijssen
Voor:
Het is niet ontzettend belerend. Geen Peter R. de Vries die met zijn vingertje staat te zwaaien. De subtielere, grappige aanpak zal de doelgroep ongetwijfeld meer aanspreken. Ook de website Originalcharacters.nl kent zo’n losse tone of voice.
Tegen:
Ik kan me nooit zo goed voorstellen dat je zomaar het gedrag van mensen kunt veranderen met een dergelijke campagne. Nu weet ik wel dat er vooral op de lange termijn gericht wordt en er niet binnen een week al een stuk minder illegaal gedownload of gekopieerd wordt, maar toch.
Ik vind het een ongeloofwaardig spotje dat geen enkele relatie met de werkelijkheid heeft. Over het algemeen is de kopie technisch net zo goed als het origineel. Waar het om gaat is om de diefstal van de rechten (en dus inkomsten) van een ontwikkelaar en de overige partijen in de keten. Waar in de muziek industrie er hoop is voor artiesten die een fanbase hebben die begrijpen dat met piraterij de muziek eindig is (want de band loopt inkomsten mis) zie ik dat nog niet snel gebeuren in de game industrie helaas, waar het gat tussen de ontwikkelaar (bedenker) van de game en de uiteindelijke consument nog heel groot is. Ik zie dus meer in een benadering die we ook kennen van de ‘fair-trade’ campagnes. Laat zien wat je aanricht door illegaal te kopiëren. Maar goed, helaas is de game-industrie nog niet zo transparant dat je kunt aantonen wie er slechter wordt van de piraterij.
Opmerkelijke keuze, de weergave van een consolegame in deze spot – vanouds een medium dat minder makkelijk door een casual gebruiker wordt gekopieerd.
De ‘rationale’ achter de spot komt voort uit extensief onderzoek onder de doelgroep. In tegenstelling tot wat Seth suggereert, blijkt uit die onderzoeken (tot nu toe drie over een periode van twee jaar) dat deze boodschap wel degelijk aankomt, herkend wordt en begrepen wordt. Het laten zien van de ‘schade’ daarentegen blijkt averechts te werken. Wellicht ligt dat aan de vermeende intransparantie, maar men gelooft niet dat ‘dat ene kopietje’ nou veel verschil maakt.
Geruststelling voor David: de campagne richt zich niet op gedrag. Maar op houding: het doorbreken van de sociale acceptatie van ‘ff’ een kopietje maken.
@Wouter
Het kan best dat uit onderzoek blijkt dat het werkt, maar ik persoonlijk vind ik het ongeloofwaardig. In de muziekindustrie zie je juist dat het opheffen van alle schijven tussen artiest en fan, leidt tot meer begrip over de effecten van kopiëren. Waarom zou dat in de game-industrie niet kunnen? En het uitleggen hoe de industrie werkt kan sowieso nooit kwaad. Maar goed, zo lang het origineel sprekend lijkt op de kopie (ja, omgekeerd dus), zullen er mensen zijn die de toegevoegde waarde van de keten ertussen niet snappen. En voor een deel is die toegevoegde waarde er ook steeds minder in een wereld die niet begrijpt waarom exact hetzelfde spelletje in de US soms de helft kost van wat het in NL kost. (ja, ik snap inmiddels hoe het werkt, en dan nog stoort het me) . Ook het feit dat uitgevers een regionaal uitgeefbeleid volgen, terwijl de wereld inmiddels 1 markt is geworden, leidt tot ergernis en voor sommigen een tot een excuus om dan maar te downloaden ipv wachten. Dit spotje gaat uit van het idee: iedereen is fout en we gaan niet luisteren naar de motivaties die mensen kunnen hebben voor het downloaden van games. Misschien denk ik te genuanceerd en werkt dat niet voor grote doelgroepen, maar daarom is het ook MIJN mening 😉
De uitwerking is best leuk gevonden, alleen slaat het als een ’tang op een varken’. Kortom, zoals zo vaak in dit soort trajecten heeft de dwalende foute grap het weer van de juiste boodschap gewonnen.
Zoals Seth al aangaf, is het gewoon niet waar dat originele games beter “presteren” dan gekopieerde games. Dan kan er wel onderzoek zijn gedaan, maar vraag je allereerst af wie er games kopiëren en downloaden. Dat zijn niet mensen die zo nu en dan een game spelen, maar juist de ervaren gamers. Voor deze groep gamers is een sterk argument dat bij games met online multiplayer support, gekopieerde versies vaak niet draaien op de originele servers en bv. op Xbox Live en zelfs daar zijn allerlei oplossingen voor inmiddels. Ik zou het zelf veel sterker hebben gevonden om de volgende zaken te benadrukken:
1. tijd is kostbaar, ook voor gamers. Je hebt er daarom weinig aan om honderden games te downloaden, want je kunt ze toch niet allemaal uitspelen.
2. als je games gratis download, wordt de waarde van de games in de perceptie van een gamer ook minder. Het speciale gevoel van een game kopen en er veel tijd in steken gaat vrijwel volledig verloren.
3. Ontwikkelkosten van games blijven stijgen en als gamers op grote schaal blijven downloaden in plaats van kopen, beschadigt dit de industrie en vooral ook de creativeit van ontwikkelaars. Publishers zullen steeds minder riscico nemen bij het ontwikkelen en uitgeven van games, door weinig risico te nemen en te kiezen voor bewezen genres en licenties. Kleine ontwikkelaars worden daarnaast steeds meer opgeslokt door grote publishers. Hierdoor is het ook voor independent studios belangrijk om ontwikkelkosten terug te verdienen, zodat ze door kunnen gaan met wat ze doen.
Al met al een slappe campagne naar mijn mening. Originele games werken niet beter dan gekopieerde games. Men had zich wat beter moeten verdiepen in de realiteit en de wereld van gamers.
Wat een vreselijke knullige zooi.
Misschien dat mijn dochterje van 6 jaar nu niet meer gaat downloaden als ze dit ziet.
Groet.
@Seth & Cem: dáárvoor hadden we BIG en de bijbehorende documentaire ‘behind the game’ die o.a. op MTV te zien is geweest. BIG werd ingeluid met een grote persconferentie waar ook Hermen Hulst zijn medewerking aan verleende om het perspectief van de ontwikkelaars toe te lichten. Maar @Seth: misschien is het goed dat de bestrijding van ‘illegaal’ aanbod een gezamenlijke zorg wordt van ontwikkelaars en publishers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!