Onderzoek: MMORPG’s goed voor je sociale leven
Online gamers zijn geen kansloze in zichzelf gekeerde a-sociale witte puistenkoppen. Nee, het zijn juist zeer sociale mensen. Althans, dat stellen onderzoekers van de Trent University uit Nottingham (UK). De onderzoekers hielden een onderzoek onder duizend spelers van MMORPG’s (daar komt ie: Massively Multiplayer Online Role Playing Games). Via: WOWinsider, Fok, Gamedaily.com (15 augustus).
Zie ook dit te briljante Southpark-filmpje (YouTube). Stan’s Dad: ‘Stan, shouldn’t you go out and socialize with your friends?’ Stan: ‘I AM socializing with my friends, r-tard. I’m playing an MMORPG, with people from all over the world.’ Stan’s Dad: ‘I am NOT an r-tard.’
Wat blijkt uit het onderzoek:
Driekwart van de ondervraagden ontmoet hun online vrienden ook in real life. Vijftig procent van de de MMORPG-spelers ontwikkelt goede vriendschappen met hun online vrienden waarmee ze, in het geval van WOW, ten strijde trekken. Een op de tien ontwikkelt zelfs ‘physical relationships’. Vijftig procent van de ondervraagden verkiest WOW als favoriete spel.
Nog meer interessante onderzoeksbevindingen:
- 40 procent van de ondervraagden verkiest het bespreken van gevoelige persoonlijke zaken met een online vriend boven praten met real-time vrienden.
- Een op de vijf gelooft dat het spelen van een MMORPG een negatief effect heeft op hun relatie als de partner geen ‘player’ is.
- Vrouwen voelen zich eerder aangetrokken tot andere spelers en maken meer kans om uiteindelijk met ze te gaan daten.
- Vrouwen geven ‘therapeutic refreshment’ aan als belangrijkste reden om te spelen.
- Mannen spelen uit verbazing, interesse en nieuwsgierigheid.
- Een derde van de gamers zegt meer ‘zichzelf’ te kunnen zijn in de virtuele omgeving dan in real life.
- Tachtig procent van de ondervraagden speelde niet alleen met online vrienden, maar ook met real life vrienden en familie.
Een van de onderzoekers, Mark Griffiths concludeert:
‘This study has revealed many aspects of MMORPGs that were not known before. Previous research has suggested that gamers are socially inactive, but MMORPGs are actually extremely social games, with high percentages of gamers making life-long friends and even partners.’
Het volledige onderzoek, getiteld Social Interactions in Massively Multiplayer Online Role-Playing Gamers, is gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift CyberPsychology and Behavior (members only).
Socialer dan in de twee jaar dat ik Command & Conquer online speelde is het niet meer geworden. Clans zijn zeer hecht en sociaal en een prima afspiegeling van het echte leven.
Everything bad is good for you indeed!
Interessante uitslagen, soortgelijk aan het onderzoek wat de Brunel University een tijd geleden heeft uitbracht. Hierin werd geclaimd dat online gamen goed is voor tieners.
Dit op basis van een onderzoek onder spelers van de succesvolle MMORPG Runescape (9 miljoen spelers).
Man, ik moet dat rapport in handen zien krijgen. Lijkt me HET excuus om nog even door te kunnen gaan met mijn second life in WOW 🙂
@Emiel: volgens mij zijn er wel bibliotheken die op het blad zijn geabonneerd. In ieder geval de universiteiten. Misschien kan je hem dan per ongeluk meenemen, en inscannen?
@Matthijs: Jeej das waar ja, vroeger ging ik nog wel eens naar zoiets toe 😉 Maar zonder gekheid ik zal inderdaad eens kijken of ik iets kan vinden om te digitaliseren.
Ik ben fanatiek speler van http://www.bulletstar.net prachtig spel en zit in een hele goede familie1
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!